Društvo

Medijska pismenost postaje sve važnija, a godinama kontinuirano opada: Svi moraju da se edukuju o plasiranju informacija

Komentari

Autor: Euronews Srbija

01/07/2022

-

15:43

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Indeks medijske pismenosti u Srbiji u protekle tri godine kontinuirano opada, jedan je od zaključaka sa konferencije "Na kojoj smo medijskoj frekvenciji", u okviru projekta Nova pismenost.

Svrha projekta Nove pismenosti je da građanima Srbije pomogne da bezbedno i pametno nađu pravi put kroz složenu šumu informacija, da se bolje informišu i shodno tome, da budu više u stanju da uzmu aktivno učešće u savremenom ekonomskom, društvenom i političkom životu.

Darko Soković, jedan od koordinatora projekta Nova pismenost rekao je za Euronews Srbija da sada postoji veliki izbor kanala, operatera, ali da se za informisanje u velikoj meri koriste i društvene mreže, kao i razgovor sa prijateljima.

"Prema istraživanju, 70 odsto svih građana, pa i mladi, ne informišu se ni na jednom od medija, već je krug porodice i prijatelja glavnim izvor informacija za formiranje stavova o životu i svetu i očigledno je da tu mora da dođe do razgovora da znam da izaberemo informacije", rekao je Soković za Euronews Srbija.

Građani primećuju negativan sadržaj, potrebna edukacija dece i influensera

Program Nova pismenost nastoji da unapredi razumevanje i znanje kod građana u vezi sa ključnim konceptima, veštinama i pitanjima iz oblasti medijske, digitalne i informativne pismenosti.

"Uzrok pada nivoa medijske pismenosti je i to što svega ima mnogo, ne samo u klasičnoj medijskoj sferi. Na građanima je da prepoznaju gde će da se informišu. Istraživanje ukazuje da u toj džungli svega oni pronađu sadržaj koji će pratiti", rekao je Soković,  koordinator projekta Nova  pismenost.

Soković navodi da istraživanje pokazuje da građani smartraju da ima dosta negativnog sadržaja u medijima i na društvenim mrežama, "preko 70 odsto kaže da su oni predominantni. To su dezinformacije, lažne vesti, spinovi, maliciozne informacije".

Kako kaže, ipak, građani to znaju da prepoznaju.

"Građani kažu da to prepoznaju, navode gde su ti sadržaji, na mrežama, na kojim TV kanalima i u drugim medijmam. Oni su toga svesni. Ipak, kada ih pitate šta gledaju i slušaju, to su isto ti kanali", kazao je Soković.

Upravo zato, navodi, trebalo bi posebno razgovarati sa decom, koja konzumiraju različiti sadržaj, ali nisu edukovana o različitim posledicama određenog ponašanja i o sadržajima koji im nisu primereni.

"Nije moguće zaštititi potpuno ni sebe ni decu od sadržaja koji nam dolazi. Moguće je otvoriti neku vrstu razgovora, dijaloga. Iako vrsta generacijskog jaza postoji, nije poenta da roditelji jure decu, traže šta rade, nego da razgovaraju i da stvore odnos poverenja. Deci nije potrebna obuka za korišćenje, ali ne znaju šta znače sve informacije koje dolaze do njega", rekao je jedan od koordinatora projekta Nova  pismenost.

Unsplash

 

Posebno ističe da veliki broj mladih do 24 godine prati influensere informiše se na njihovim profilima. U istraživanju, mladi navode da influensere prate na prvom mestu jer ih zabavljaju, ali na drugom "zato što predstavljaju svet kakav jeste".

"Znamo da je iza svakog medijskog sadržaja nešto, neko je odredio šta će se u kom programu naći, odlučio o sadržaju. Dakle to je potrebno predstaviti, a zato je potreban i rad sa influenserima, sa nastavnicima, roditeljima", rekao je Soković za Euronews Srbija.

Ističe da je medijski prostor prezasićen, a takođe i "da smo svi mi mediji".

"Moramo da razmislimo pre nego što postavimo sadržaj, da bude proveren, da ima nekog smisla, da ne diskriminiše nekoga. Moramo da pričamo o medijskoj pismenosti jer ti izbori čine naš život", rekao je Soković za Euronews Srbija.

 

Komentari (0)

Srbija