Aktuelno iz kulture

Koordinator za intimnost - nova profesija u kinematografiji: Obnaženost i intima pred kamerama na bezbedan način

Komentari
Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Dodir. Bliskost. Zagrljaj. Scena seksa. Kako je to zamislio reditelj filma ili serije? Kako da glumci koji se ne moraju prethodno ni poznavati u tome budu uverljivi, ali i da niko ne bude traumatizovan? Veliki svetski studiji u zemljama poput Sjedinjenih Država, Kanade i Velike Britanije poslednjih godina su postavili novi standard i uveli koordinatore za intimnost. 

To su obučene osobe čiji je zadatak da pomognu u planiranju i postavljanju odgovarajućih granica tokom intimnih scena u kojima učestvuju glumci.

Psihoterapeutkinja Kristina Brajović Car za Euronews Cinema kaže da je reč o prirodnoj evoluciji unutar umetničke prakse. 

BBC Three/Hulu

Kadar iz serije "Normalni ljudi"

"Naše drušvo predstavlja ipak regionalni centar umetničkog stvaralaštva i saradnja s koprodukcijama iz drugih zemalja postavlja potrebu pred naše umetnike da prate trendove i da se zaštite na najbolji mogući način. Ovo je jedan od njih", objašnjava naša sagovornica.

Na preporuku Saveza psihoterapeuta Srbije, a uz podršku organizacije UN Women, napravljen je tim ljudi iz različitih disciplina koji će podučavati buduće koordinatore. Snimanje scena intimnosti sada se odigrava spontano, kroz dogovor i pomalo neformalno. U nekim slučajevima zbog toga nastaju problemi i sukobi, kaže reditelj Nikola Ljuca. I pokret "MeToo" je učinio da se neke stvari shvate ozbiljnije. 

Euronews

Reditelj Nikola Ljuca

"Ljudi su postali obazriviji i shvatili su da ne mogu stvari da se rade na način na koji su se pre radile. A i dalje je jako bitna umetnička potreba za nečim što je erotika, senzualnost i intimnost na filmu i televiziji. To je nekako elemenarni deo građenja nekog lika i pričanja neke priče. I samim tim se shvatilo da moramo da uradimo nešto novo, da nađemo nekoga ko će da bude neka vrsta mosta između produkcije, glumaca i reditelja", ističe reditelj u razgovoru za Euronews Cinema.

Brajović Car ističe da su reditelji često vizuelni tipovi i razmišljaju u slikama, dok je glumcima potreban gest, konkretan pokret. 

"Koordinator za intimnost treba da prevede nešto što je slika na jednu bezbednu, uvažavajuću akciju, gest, pokret, koji će preneti taj smisao, a da pritom uvaži, zaštiti i sačuva intimnost glumca, koji je u tom procesu najizloženiji i svojom psihom i svojim telom", ističe psihoterapeutkinja.

Euronews

Psihoterapeutkinja Kristina Brajović Car

Poznata su iskustva s filmskih setova u kojima su glumice bile iznenađene onim što se od njih traži ili čak zahteva, osećale se iskorišćeno i često mnogo kasnije progovorile o traumi koju su pretrpele. 

Devetnaestogodišnja Marija Šnajder igrala je glavnu žensku ulogu u filmu "Poslednji tango u Parizu", i godinama kasnije pričala da se osećala kao da je zaista silovana. Reditelj Bernardo Bertoluči priznao je da glumica nije unapred znala kako će se scena odviti. 

"Ništa se neće videti zbog svetla" - rečeno je glumici Šeron Stoun povodom antologijske scene iz filma "Niske strasti", ali kao što znaju svi koji su gledali film, nije bilo tako. Ni u 21. veku ne nedostaje sličnih primera. 

Nikola Ljuca ističe da su intimne scene zapravo koreografija. 

MegaComFilm

Kadar iz filma "Vlažnost" Nikole Ljuce

"Kao što imamo kaskadere, koji se bave scenama tuče i nasilja, tako i za ovo treba da postoje ljudi koji su školovani. Za kaskadere nije potrebna psihološka obuka, jer to zahteva samo jednu vrstu plesa, a ovde je potrebno jedno razumevanje nekih psiholoških nijansi da bi to izgledalo dobro. Ljudi se često pitaju da li je to neka vrsta kontrole, cenzure ili ograničavanja umetnosti. Međutim, kada pogledamo serije i filmove koji su koristili koordinatora na setu, shvatamo da su to neki od najuspešnijih i najpoznatijih baš po tom intimnom intenzitetu. I svi su zadovoljni - i glumci i produkcija i režija", objašnjava Ljuca. 

Prva generacija koordinatora u našoj zemlji doći će iz redova psihologa, onih koji znaju da zaštite psihološku bezbednost i vrate je kada je ona ugrožena. 

"To znači da će prva generacija polaznika biti edukovana o tome šta je trauma, kako sve trauma može da se prepozna, kako može da se drži po strani, realna, stvarna trauma koja je deo možda privatnog iskustva glumca, kako da ona ne bude nešto ponovo aktuelizovano, pokrenuto i možda prenebregnuto i neuvaženo", objašnjava Kristina Brajović Car. 

Intimnost je mnogo toga – koliko ljudi, toliko njenih određenja, kaže naša sagovornica. Zadatak koordinatora je da pronađe radnu definiciju – takvu da se svi osećaju bezbedno i budu zadovoljni ishodom.

Komentari (0)

Kultura