Reflektor

Aja Jung: Virus je ozbiljno prodrmao Beogradski festival igre, borili smo se lavovski za svaki naslov

Komentari

Autor: Tanjug

11/08/2021

-

09:57

Aja Jung: Virus je ozbiljno prodrmao Beogradski festival igre, borili smo se lavovski za svaki naslov
Aja Jung - Copyright Tanjug/Dragan Kujundžić

veličina teksta

Aa Aa

Nastavak 18. izdanja Beogradskog festivala igre (BFI) biće realizovan od 8. septembra do 12. oktobra, a osnivač tog značajnog međunarodnog pozorišnog festivala Aja Jung ističe da su se lavovski borili da u teško vreme pandemije svaku od predstava dovedu u svoj program.

Nakon efektnog i spektakularnog završetka prolećnog poglavlja 18. BFI sa grčkim umetnikom Dimitrisom Papajoanuom u Srpskom narodnom pozorištu (SNP) u Novom Sadu, sledeće što će Aja Jung sa svojim timom publici pružiti jesu u komadi u septembru.

Umetnički festival će krenuti sa gostovanjem predstave "Okruženje" (Umwelt) Kompanije Magi Maren iz grada Sent Foa le Lion iz Francuske, 8. septembra na sceni Ateljea 212.

Tu je i delo "Alter ego" Drezden Frankfurt kompanije igre, koreografa Jakopa Godanija, 24. i 25. septembra na velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum u Zemunu.

"Legendarna Magi Maren je sa svojom trupom prvi put stigla u Srbiju na 8. Beogradski festival igre 2011. godine, kada su se predstavili delom 'May B', koji je jedan od najizvođenijih i najdugovečnijih komada u istoriji savremene igre", kaže za Tanjug Aja Jung, osnivač, direktor i selektor festivala igre.

Komad "Okruženje", sa kojim se Marenova 8. septembra vraća pred beogradsku publiku, takođe je rekorder po broju izvođenja, kako navodi Jung, a prema napisima svetske kritike, u pitanju je najsnažnija među hrabrim postavkama francuske autorke, čiji su "pokreti i slike koje stvara, precizniji i oštriji od reči".

"Sledeće dve trupe čekamo još od 2020. godine i pripadaju prethodnoj festivalskoj ediciji - Drezden Frankfurt kompanija igre sa novim delom Jakopa Godanija u međuvremenu je morala da se preseli iz Sava Centra u pozorište Madlenianum", otkrila je direktorka BFI.

Takođe, velike nade su utisnute i u američku trupu "Bodytraffic" iz Los Anđelesa u okviru jedinstvenog omnibusa - triptiha "Milion glasova", "Prašina" i "Pucanje" 25. septembra na sceni SNP i dan kasnije u Madlenianumu, a koreografi su Metju Ninan, Mikaela Tejlor i Hofeš Šehter.

Jung navodi da će ta trupa iz L.A. nakon nekoliko odlaganja, konačno nastupiti u Beogradu i Novom Sadu, a među radovima ističe izuzetan komad spomenutog izraelskog koreografa i perkusioniste Hofeša Šehtera.

Oktobar mesec je onda spreman za tri duže očekivana nastupa - Kompanija Akrama Kana iz Londona, Grupa Gospodina Serana iz Barselone i Tanzmainc iz Majnca.

Ali, BFI ni tu ne miruje, već imaju još dva zakazana gostovanja u martu i aprilu 2022. godine.

"Kako su evropski teatri bili uglavnom zatvoreni tokom proleća 2021, turneja najnovijeg komada slavnog Akrama Kana je morala da sačeka jesen. Tako je 'Nadmudrivanje đavola' na programu 1. oktobra u Srpskom narodnom pozorištu. Za razliku od očekivanog odlaganja u ovom slučaju, nastup Grupe gospodina Serana iz Barselone je bio otkazan u poslednjem trenutku", naglasila je Jung, i pritom dodala da je jedan od igrača je na testiranju na koronu pred let za Beograd bio pozitivan.

Odmah su utvrdili novi datum, a direktor trupe, Aleks Serano, obratio se novinarima i publici u Beogradu putem video linka.

Reč je o zanimljivoj predstavi "Kraljevstvo" koja će se igrati 7. oktobra u Madlenianumu, a ovih dana je postignut neverovatan uspeh Seranove trupe na Venecijanskom bijenalu, tako da je Aji Jung posebno drago što su bili toliko uporni da ih predstave domaćoj publici.

Takođe neplanirano, 18. BFI će 12. oktobra zatvoriti popularna trupa "Tanc Majnc" iz nemačkog grada Majnca.

Kako je objasnila Jung, kao i Drezden Frankfurt kompanija igre, u pitanju je državna institucija čije je pomeranje u uslovima pandemije deo odluke na državnom nivou.

"Zato smo izvođenje komada 'Lanac duše' izraelske koreografkinje Šaron Ejal, produkcije ove kompanije, odložili i namenili za senzacionalnu poslasticu ovogodišnjeg programa", izjavila je selektorka.

Komad "Čudesna dinamika" trupe "Rhytm Productions" i Džejson Samjuels Smit & Divine i "Igraj sa mnom" Balet Džez Montreala spremni su i zakazani za 19. izdanje festivala.

Prvi naslov će publika u Srbiji gledati 24. marta 2022. u Beogradu, još nije određena lokacija, a dan kasnije u SNP-u.

Druga predstava iz Montreala na repertoaru je 12. aprila, takođe se još uvek traga za adekvatnom lokacijom, a koreografiju potpisuju troje umetnika - Andonis Fonjadakis, Anabel Lopez Očoa i Išan Rastim.

Iako je BFI opstao i čak i u pandemijskoj godini organizovao nastupe svetskih trupa, Jung kaže da to nije bilo ni malo lako.

"Virus je ozbiljno i iz temelja prodrmao Beogradski festival igre. Nemogućnost da prodate ulaznice, odustajanje sponzora iz sasvim opravdanih razloga, kao i vrtoglavi rast troškova produkcije, samo su neki od razloga", istakla je ona i dodala:

"Jedan detalj je dovoljan da shvatite namete pandemije, a to su testovi. Njihova cena je u nekim gradovima zaista bila vrtoglava, a testiranje neophodno da bi se ušlo u avion. Jedino se na Kubi test ne plaća, ali je zato Francuska uvela tranzitne vize u vreme pandemije, tako da smo za svih 15 igrača morali ozbiljno da platimo kratku šetnju po pariskom aerodromu".

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

Otkrila je da neke trupe nisu mogle da vežbaju u svojim gradovima, pa su zbog kvaliteta predstave, igrači morali da stignu ranije u Srbiju i rade u salama domaćina.

"Bojim se da ćemo kovid protokole morati još dugo da pratimo ako budemo želeli da se bavimo ovim poslom", mišljenja je Jung.

Oni su jedini međunarodni pozorišni festival u vreme pandemije 2020, koji je uspeo da se održi u svom 17. izdanju u kompletnom aranžmanu.

Samo direktorka na čelu sa svojim timom zna koliko je to bilo zahtevno, stresno i komplesno dovesti tolike inostrane ansambl trupe dok vlada Kovid-19, a onda bez daha pauze odmah ući u organizaciju 18. BFI.

"Podjednako nevreme je obeležilo jesen 2020. i proleće 2021. godine. U oba slučaja, dogodio se verovatno i jedini međunarodni festival umetničke igre u zatvorenim teatrima. Borili smo se lavovski za svaki naslov", ističe ona.

Iako se virus bez predaha poigravao sa planovima, Jung podseća da su uspeli da dovedu trupe iz Kana, Venecije, Antverpena, Tuluza, Rijeke, Barselone i Buenos Ajresa tokom prošle jeseni, dok su tokom proleća stigle kompanije iz Njujorka, Atine, Ankone, Ženeve, Havane, Brisela, Katanije. Očekuje nas uzbudljiva jesen sa novim gostovanjima za finale 18. izdanja, a pored svih tih angažmana na čelu BFI, kao i Nacionalne Fondacije za igru, a Aja Jung, kako kaže, stiže da realizuje i kreativne projekte, što joj veoma prija.

"Raduje me da svih ovih godina imam važne angažmane u Grčkoj i Italiji. Često me zovu da osmislim neku koreografiju, budem konsultant u realizaciji važnih projekata ili član komisija za takmičenja i audicije", kaže ona i dodaje:

"Nekoliko meseci pre pandemije, predsedavala sam komisijom za prijem novih igrača za Balet Opere San Karlo u Napulju, a usred divljanja virusa, poveren mi je zadatak da pomognem u kreiranju prvog festivala igre u Gorici koji je održan u oktobru prošle godine. To su veoma lepa iskustva".

Komentari (0)

Kultura