Nauka

Istraživanje naučnika sa Univerziteta u Lozani: Globalno zagrevanje utiče na gubitak glečera na Alpima

Komentari

Autor: FoNet

22/01/2024

-

08:44

Istraživanje naučnika sa Univerziteta u Lozani: Globalno zagrevanje utiče na gubitak glečera na Alpima
Istraživanje naučnika sa Univerziteta u Lozani: Globalno zagrevanje utiče na gubitak glečera na Alpima - Copyright Pixabay

veličina teksta

Aa Aa

Usled procesa zagrevanja planete predeo Alpa do polovine stoleća izgubiće oko 34 odsto sadašnje mase leda, a čak i ukoliko bi se otopljavanje, koje traje poslednjih decenija, nekim čudom prekinulo, trend otapanja bi se nastavio, pokazuju rezultati najnovijeg istraživanja naučnika sa Univerziteta u Lozani.

Kompjuterske projekcije, ističu naučnici, ukazuju da bi gubitak glečera, zapravo mogao biti i veći i da bi, ukoliko se posmatrju varijabile zagrevanja samo u poslednjih 10 godina, do 2050. godine, moglo da dođe do otapanja čak 65 odsto svih ledenih formacija na Alpima.

Uz pomoć veštačke inteligencije i novih algoritama, švajcarski naučnici su izradili model koji analizira kraći vremenski period i sa više preciznosti pokazuje negativne posledice globalnog otopljavanja i otapanja ledenih površina koje će, navodi se, značajno povećati problem pitke vode u ovom delu evropskog kontinenta.

Prema podacima švajcarskog informativnog kanala "SWI", prosečna temperatura u ovoj zemlji povećana je, u odnosu na preindustrijski period, za cela dva stepena celzijusa.

Na teritoriji Švajcarske nalazi se ukupno 1.500 glečera koji su od izuzetne važnosti za obezbeđenje dovoljnih količina vode za piće. Njihovim otapanjem ova zemlja izgubiće 57 kubnih kilometara vode ili 15 odsto svih rezervi.

Smanjene padavine tokom zimskih meseci kao i ubrzano otapanje alpskih glečera, poznatih kao vodeni toranj Evrope, mogu manjim dotokom vode u letnjim mesecima značano da ugroze tokove velikih reka kao sto su Rajna, Dunav i reka Po. Smanjenje vodenih kapaciteta ovih reka već utiče negativno na poljoprivredu, energetski sektor kao i evropski rečni saobraćaj. 

Komentari (0)

Magazin