Život

Kupovati na Crni petak ili ne: Ponuda velika, novčanik tanji, a kupci ove godine oprezniji nego ikad

Komentari

Autor: BBC

24/11/2022

-

09:43

Kupovati na Crni petak ili ne: Ponuda velika, novčanik tanji, a kupci ove godine oprezniji nego ikad
Kupovati na Crni petak ili ne: Ponuda velika, novčanik tanji, a kupci ove godine oprezniji nego ikad - Copyright Tanjug/AP/Matt Rourke

veličina teksta

Aa Aa

Kupci se nadaju da će ove godine povoljnije kupovati praznične poklone jer su kompanije, zabrinute zbog prošlogodišnje nestašice, napravile velike zalihe tražene robe, poklona i igračaka. U svakom slučaju, "crni petak" svi željno očekuju. Na ruku kupaaca ide i strah prodavaca da su porodični budžeti previše opterećeni i da cena proizvoda mora biti što niža.

Prodajna groznica traje već nedeljama, a analitičari prognoziraju da će oni koji budu najduže i najstrpljivije čekali, na kraju i najbolje proći.

"Kakav svet razlika," rekla je Dana Telsi, izvršna direktorka Telsey Advisory Group, trgovačke i konsultantske firme fokusirane na potrošački sektor. "Prošle godine nije bilo dovoljno zaliha i sve se prodavalo po punoj ceni. Ove godine ima previše ponude i postoji veliki broj promocija koje će nastaviti da se povećavaju kako se približavamo Božiću. "To je sjajna vest za potrošače, ako imaju novca da potroše. Ali, globalno, praznike ne prati tradicionalno praznično veselje", kaže Telsi, prenosi BBC.

Amerikanci će jedini potrošiti više para ove godine

Istraživanje konsultantske grupe BCG iz devet zemalja, uključujući Veliku Britaniju, Australiju, Francusku i Nemačku, pokazalo je da su SAD jedina zemlja u kojoj su kupci ove godine planirali da potroše više nego prošle.

To je u skladu sa sumornim prognozama globalnih prodavaca kao što je Amazon, koji je upozorio da će praznična prodaja verovatno biti slaba, posebno u međunarodnom poslovanju. To umanjuje prodajna očekivanja čak i u SAD, gde se potrošnja, koja je glavni pokretač ekonomije, ove godine držala bolje nego što se očekivalo.

Američka Nacionalna maloprodajna federacija očekuje da će prodaja u novembru i decembru porasti za 6% do 8% u odnosu na prošlu godinu, slično njihovim izgledima za celu godinu.To je manje u odnosu na 2021, kada je prodaja skočila za više od 13%, ali je i dalje veća od desetogodišnjeg proseka.

Ipak će rast prodaje usloviti više cene a ne povećana kupovina, smatra Nil Saunders, generalni direktor konsultantske kuće GlobalData. "Mnogo znakova upozorenja je bilo prisutno u maloprodaji, ali potrošači su se dobro držali. Pitanje je koliko će još oni biti otporni na cene".

"Crni petak, koji se održava dan nakon Dana zahvalnosti kada mnogi ljudi u SAD imaju slobodan dan, tradicionalno je pokrenuo prazničnu kupovinu, jer trgovci nude popuste za najveći dan kupovine u godini. Ipak, oni koji se bave maloprodajom i dalje zadržavaju dah od straha kako će se sve odvijati.

Tanjug/AP/Matt Rourke

 

Praznik prodaje proširio se širom sveta u poslednjoj deceniji jer su ga dodatno unapredili  američki giganti kao što su Apple, Amazon i Valmart, a zatim su ga, zbog konkurencije usvojili lokalni prodavci u različitim zemljama.

Kupovati ili ne?

Crni petak je nekada bio ozloglašen zbog svoje gužve, ali je poslednjih godina ona je malo ublažena u sezoni kupovine jer se onlajn popusti primenjuju sve ranije. Ove godine su mnogi kupci već obavili kupovinu, namamljeni rasprodajama koje su počele još u oktobru, piše BBC.

Nacionalna maloprodajna federacija i dalje očekuje da će broj kupaca ovog vikenda premašiti najviši broj od pre dve godine. Ali porast ranije kupovine povećava rizik da će potražnja kupaca naglo pasti u decembru, pošto se ekonomija usporava, a rastuće cene namirnica i drugih osnovnih potrepština sprečavaju kupovinu po automatizmu. 

Ako potražnja značajno opadne, rekao je Saunders, verovatno će uslediti još veći popusti. Neki trgovci se već pripremaju za tu mogućnost, a Target obećava kupcima u oktobru da će firma refundirati razliku ako cena pred sam Božić bude još niža.

Tanjug/AP/Matt Rourke

 

"Ovo je mnogo oprezniji Crni petak," rekao je Saunders. "To je svakako veoma velika promena u odnosu na prošlu godinu, kada su ljudi kupovinu shvatali kao terapiju i kupovali sve i svašta."

Još je rano za slavlje potrošača s obzirom na ogromne skokove cena koje su pogodili novčanike u poslednje dve godine, rekla je spisateljica Ketrin Brok, koja bloguje kao Budget Fashionista od 2014.

Iako je stopa inflacije u SAD opala od juna, cene i dalje rastu za 7,7% u poslednjih 12 meseci zaključno sa oktobrom. "Bez obzira što postoje neke sjajne modne i kozmetičke ponude, ne znam da li to može da nadoknadi ono što se dešavalo sa namirnicama i benzinom," rekla je Brok.  "Mogućnost da svojoj sestri kupim džemper za Božić za 20 dolara umesto za 30 dolara jeste povoljnije, ali generalno uz ostale cene, ne štedi mnogo", kaže blogerka.

Komentari (0)

Magazin