Istorija

Kako je nastao fenomen poznat kao Crni petak i odakle potiče naziv?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

26/11/2021

-

19:56

Kako je nastao fenomen poznat kao Crni petak i odakle potiče naziv?
Kako je nastao fenomen poznat kao Crni petak i odakle potiče naziv? - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Danas se širom sveta obeležava Crni petak, dan kada veliki trgovački centri često nude svoje prozvode po povoljnoj ceni. Karakteristično za ovaj fenomen jeste da ljudi kupuju poklone za praznike ili odavno željene skuplje proizvode, te su u gotovo svim prodavnicama uobičajene velike gužve.

Međutim, šta ovaj petak čini toliko crnim i zašto je zabeležen kao dan kada trgovci nude robu po pristupačnijoj ceni?

Prva upotreba izraza "crni petak" za označavanje poslednjeg petka u novembru, desila se u časopisu "Factory Management and Maintenance", novembra 1951. godine, a pojam je bio povezan sa fenomenom da su mnogi radnici prijavljivali bolovanje posle Dana zahvalnosti kako bi dobili povezan četvorodnevni vikend.

Otprilike u isto vreme, policija u Filadelfiji počela je da koristi izraze "crni petak" i "crna subota" da opiše gužvu i zastoj u saobraćaju koji su prouzrokovani masovnom kupovinom božićnih i novogodišnjih poklona.

Budući da se dan posle Dana zahvalnosti u Americi smatra početkom "sezone" kupovine božićnih poklona i pripreme za novogodišnje praznike, velike gužve su bile karakteristične za celu zemlju, ali policajci u Filadelfiji su prvi počeli da upotrebljavaju "crni petak" u kontekstu gužvi u prodavnicama i tržnim centrima.

Nakon toga, taj pojam se pojavio u Njujork Tajmsu 1961. godine posle čega se izuzetno brzo proširio.

Kako je ova fraza zadobila nacionalnu pažnju ranih osamdesetih godina prošlog veka, trgovci su primetili da imaju mnogo veću zaradu tog dana. Nekada se inače koristilo crveno mastilo za prikazivanje negativnih iznosa u zaradi, a crno za obeležavanje finansijskog prosperiteta, pa postoji i teorija i da je po boji mastila dan dobio naziv.

Od početka 21. veka, trgovci sa sedištem u SAD počeli su da uvode Crni petak, kao "praznik" u maloprodajnim objektima širom sveta.

profimedia

 

Poslednjih decenija globalni trgovci usvojili su termin i datum za plasiranje praznične rasprodaje.

U budućnosti Crni petak bez gužve?

Digitalizacija utiče na gotovo svaki aspekat našeg života, pa tako i na kupovinu, te je vrlo verovatno da Crni petak za nekoliko godina više neće biti toliko "crn".

Analitičar Maršal Koen iz američkog Nacionalnog panela dnevnika nabavki tvrdio je 2020. godine da se Crni petak menja u korist onlajn kupovine i da je pandemija koronavirusa ubrzala ovaj proces. 

Adobe Analitiks je izvestio da je onlajn prodaja dostigla devet milijardi dolara u 2020. godini, što je 22 odsto više nego prethodne godine. Promet u prodavnicama pao je za 48 odsto u 2020. u odnosu na prošlu godinu, prema RetailNekt-u, dok je Sensormatic Solutions prijavio pad od 52 odsto.

Komentari (0)

Magazin