Raste broj stranih turista, ali se kratko zadržavaju: Kako Srbija može da postane destinacija za duži odmor
Komentari14/10/2025
-07:00
Iako broj turista u Srbiji raste, prosečan boravak i dalje traje kraće od tri dana, pokazuju podaci o turističkom prometu za avgust. Broj dolazaka stranih turista porastao je za 0,3 odsto, ali je broj noćenja pao za 0,2 odsto.
I dok se čeka usvajanje nove strategije razvoja turizma u Srbiji, postavlja se pitanje šta treba da se promeni da bi naša zemlja postala destinacija u kojoj bi posetioci želeli da provedu neki duži odmor.
Branko Kresojević, direktor agencije "Savetnik u turizmu" za Euronews Srbija ističe da je za to najpre potrebno da se stvori adekvatan ambijent na državnom nivou i da je trenutno glavni problem u planiranju, kako na državnom, tako i na nivou jedinica lokalne samouprave.
"Od 174 jedinice lokalne samouprave, 138 imaju program razvoja turizma usklađen sa strategijom, i to prošlom, od 2016. godine. Ogroman broj jedinica lokalnih samouprava, odnosno lokalnih, regionalnih i drugih turističkih organizacija, nije uradio program razvoja turizma i samim tim nisu uskladili svoje planove sa nacionalnom strategijom. Onda je to prilično haotično", objašnjava stručnjak za turizam.

Tanjug/Jadranka Ilić
Zasad lokalne samouprave ne trpe nikakve sankcije, u slučaju da ne naprave program razvoja turizma u skladu sa strategijom, a Kresojević dodaje i da mnoge od njih ulažu efemerna sredstva u tu svrhu.
Srbiji potrebno više stručnjaka za turizam
Problem je i sezonalnost, odnosno to što turisti posećuju najpoznatije destinacije Srbije uglavnom u letnjem periodu, kao i to da gradovi privlače daleko veću posetu, od ostalih sredina.
"Gradovi u ukupnom broju noćenja u Srbiji ostvaraju preko 50 posto noćenja. Takođe je problem i profesionalizacija. Moramo biti mnogo inovativniji i kreativniji. U turističkim organizacijama mora da radi manje partijskih ljudi, a mnogo više stručnjaka koji znaju da razvijaju turizam", smatra Kresojević.
Uprkos svemu, pomaci postoje, pa su i neke male opštine koje su napravile program razvoja turizma i napravile "strahovit skok".
"Možemo put da istaknemo opštinu Babušnica koja je, recimo, 2020. godine imala nula registrovanih ležaja, a sada ih ima preko stotinu. Znači, može se, ukoliko se stvarno da prioritet razvoju turizma", smatra on.
Potrebno je i da turističke organizacije proaktivno rade na privlačenju turista i svoju ponudu prilagođavaju onome što turisti traže. Skromna i nedovoljno kreativna ponuda je osnovni razlog zbog kog se posetioci najčešće ne zadržavaju duže od jednog vikenda, kaže naš sagovornik.
Euronews Srbija
"Moramo unapred znati šta oni vole i to im ponuditi, a to je lako. Jednostavno, onog trenutka kad stignu neke rezervacije, mi treba da ih pitamo šta jedu, šta piju, kako vole da provode vreme... Da li je to spori turizam ili ekstremni turizam? Jer ako im ponudite hobije koje ne opterećuju, onda oni ostaju duže i oduševljeni su", kaže Kresojević.
Veliku priliku vidi i u tranzitnom turizmu, kao i promovisanju manje poznatih destinacija u Srbiji.
"Fascinantan je podatak da preko 60 miliona vozila prolazi kroz Srbiju. Neka su u jednom vozilu minimum dve osobe - mi govorimo o 120 miliona ljudi. Neka dva posto njih ostane da vidi neku atrakciju na putu ka Grčkoj, Turskoj, Makedoniji, pa bi za nas to bio veliki profit", ističe turistički stručnjak.
Više o tome kako bi mogla da se unapredi turistička ponuda Srbije i poveća prihod od boravka stranih posetilaca, pogledajte u priloženom videu.
Komentari (0)