Novosti

Predugo smo putovali za male pare: Sve više gradova uvodi turističke takse i to uopšte nije loša ideja

Komentari

Autor: Euronews

22/08/2022

-

20:01

Predugo smo putovali za male pare: Sve više gradova uvodi turističke takse i to uopšte nije loša ideja
Profimedia - Copyright Profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Propraćeno novim skokom broja obolelih u pandemiji virusa korona, mnoge popularne destinacije idu ka tome da uvode turističke takse. Iako su one česta pojava širom Evrope i postoje u velikim metropolama kao što su Pariz, Berlin, Amsterdan i Rim, London je poslednji u nizu gradova koji traže uvođenje taksi.

Profesor Ekonomske škole u Londonu Toni Travers je još u julu istakao da bi takse mogle dostići vrednost od stotinu miliona funti godišnje.Novac bi, dodao je, mogao biti upotrebljen za finansiranje usluga javnog prevoza, koji zbog pandemije koristi mali broj putnika.

Neki smatraju da su ove naplate za posetioce neophodne kako bi se pomoglo destincijama u borbi što sa pandemijom, što sa iznenadnim i velikim brojem turista. Drugi pak, veruju da će se upravo njima turisti obeshrabriti.

Profimedia

 

 

Ali, zašto turističke takse nisu tako loša ideja?

"Turističke takse nam mogu pomoći da očuvamo mesta koje volimo", rekao je Džastin Fransis, suosnivač i direktor kompanije "Responsible Travel" u razgovoru za Euronews - "One mogu biti moćno sredstvo i pozitivno uticati na sve - turiste, stanovnike i lokalne poslove"

Novac se moze koristiti za finansiranje infrastrukture, kao u slučaju javnog prevoza u Londonu ili čak u otklanjanju štete koju su načinile grupe posetilaca.

"Kada putujemo, postajemo privremeni stanar u tuđem domu. Koristimo njihove javne usluge, ustanove i infrastrukturu - jedino što bi bilo fer jeste da im to i nadoknadimo", kaže Fransis.

Uglavnom su, dodaje, takse skromne - često su niže od cene pića u lokalnom baru.

Mogu li takse pomoći u borbi sa prekomernim turizmom?

Prekomerni turizam je glavni razlog zbog kojeg mnoge destinacije uvode takse. Na primer, u Veneciji oko 90 posto posetilaca dolazi iz okolnih mesta kako bi proveli samo jedan dan u gradu. Oni su uzrok velikih gužvi, za osobom ostavljaju ogromne količine smeća, a novac koji potroše nije srazmeran "šteti" koju su napravili.

Sada, grad planira da uvede takse u vrednosti do 10 evra za ovakve turiste. Za posetioce koji samo prenoće, već jesu uvedene naplate, sa ciljem da se grad lakše izbori sa uticajima njihovog boravka.

profimedia

 

 

"Domaćinstva, priroda, putevi, hitne službe mogu biti pod pritiskom zbog prekomernog turizma", ističe Fransis.

"Niske naknade sa određenom svrhom mogu omogućiti umanjenje ove vrste pritiska, ali i ulaganje u napredak. Može doprineti da destinacija bude prijatnija i za život i za posete", dodaje.

Ne misle svi da su takse dobra ideja

U mestima gde bi ona trebalo da bude viša, pitanje uvođenja taksi je prilično kontraverzno.

Ranije ovog meseca, cena ulaska u Nacionalni park Komodo u Indoneziji povećana je preko noći 18 puta. U njemu živi oko 3.300 retkih vrsta komodo zmajeva zbog čega ljudi iz celog sveta putuju kako bi videli neke od najvećih vrsta guštera na svetu. Shodno tome, vlasti tvrde da je uvećanje cena prilagođeno količini novca koja je potrebna za očuvanje životnog staništa ovih stvorenja.

profimedia

 

Međutim, stotine pomorskih radnika, turističkih vodiča i drugih zaposlenih u turizmu počeli su štrajkom zbog ovakve odluke jer veruju da viša cena karte odbija posetioce od čijih dolazaka zarađuju za život.

"Uvek treba konsultovati lokalce u vezi sa promenama koje bi mogle da utiču na njih, kao što je ova. S tim što naknade za posetioce neće odvratiti one koji zaista žele da posete neko mesto", kaže Frensis.

Kada se turizmom rizikuje zagađivanje prirode, uništavanje nasleđa ili lokalnih zajednica, moraju se preduzeti određeni koraci ka njihovoj zaštiti, dodaje on.

"Takse mogu osnažiti položaj lokalaca i turista, pa bi trebalo da od njih svi imaju korist"  

Komentari (0)

Putovanja