Aktuelno

Metro po meri privatnika ili građana: Zbog čega je Građevinski fakultet izašao iz projekta koji je potreban Beogradu

Komentari

Autor: Euronews Srbija

19/11/2021

-

23:03

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Beogradski metro će početi da se gradi u Makiškom polju gde je planirana izgradnja depoa za metro sistem u ponedeljak, 22. novembra, 54 godine otkako je napravljena prva studija. 

Naime, bivši gradonačelnik Beograda Branko Pešić svečano je obećao sugrađanima izgradnju metroa 4. decembra 1970. godine prilikom otvaranja mosta Gazela, dok je prvu studiju o tome napravio Sava Janjić dve godine ranije.

U međuvremenu, nizale su se studije, menjali su se Generalni urbanistički plan i projektovane etape metroa, tražila su se sredstva za realizaciju tako kompleksnog i skupog projekta da bi se sada konačno stekli svi uslovi za početak radova.

Gosti emisije Direktno sa Minjom Miletić ocenili su da je došlo krajnje vreme da Beograd dobije ovaj vid prevoza, ali se ne slažu sa planiranim trasama. 

 
"Od tada smo imali osam različitih studija, nijedna nije postala plan, nije donet zakon o metrou, nismo mogli da gradimo metro, sve su to bila obećanja, sada imamo političku volju, novac i čvrstu odluku da se metro izgradi, tako da će Beograd dobiti metro. Obećavano je 2008, 2009. i 2010. godine, činjenica je da metro sad počinje da se gradi", rekao je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić. 

Prema njegovim rečima, prva linija će biti gotova 2028, a druga 2030 godine.

"Radimo skoro sinhronizovano dve linije odjednom. Nikada u bilo kojem gradu na svetu jedna linija nije rešila sve probleme, ove dve linije gradimo istovremeno, nije važno koja je prva, a koja druga", dodao je Vesić.

Kako kaže, plan trase metroa donet je 2016. godine posle Generalnog urbanističkog plana grada Beograda, nakon čega je engleska firma izradila smart plan saobraćaja. 

On je pokazao da najviše putnika ima kod Sajma, oko 9.000 po času, slede Bulevar despota Stefana (4.600 putnika), Višnjička ulica (3.600), Vukov spomenik (2.600) i Pravni fakultet (1.900).

"Žao mi je što je Građevinski fakultet istupio iz nečega u čemu nije ni učestvovao, pozvali smo ih da učestvuje kao i drugi fakulteti. Nažalost oni su se u primedbama bavili nečim što nije njihov posao. Ne kažem da nemaju pravo da daju primedbe, ali bavili su se urbanizmom, ekonomijom, demografijom, zašitom životne sredine. Nisu dali primedbu na tunele. Na ovom poslu imate kompaniju koja ima 50 godina iskustva, uz svo poštovanje Građevinski fakulet nije projekotvao ni jedan centimetar metroa", ocenio je Vesić.

Građevinski fakultet (GF) izašao je iz ovog projekta uz obrazloženje da prva linija ne rešava glavni saobraćajni problem prestonice i da je trebalo da poveže centar Novog Beograda sa centrom grada.  

"Žao mi je što nisu poslušane primedbe Građevinskog fakulteta. Sava Janjić je osnivač katedre za saobraćaj na Građevinskom fakultetu. Mlade kolege su nasledile Janjića. Mislim da su primedbe na mestu. Trebalo ih je prihvatiti baš zato što je francuska kompanija Ežis u jednom trenutku predlagala kao prioritetnu trasu vezivanje Novog Beograda i starog dela grada", rekao je profesor tog fakulteta Dragoslav Šumarac.

Tanjug/Ministarstvo finansija, Pixabay, Euronews/Printscreen

 

Kako kaže, izgradnja metroa trebalo bi da smanji saobraćajne gužve i zagađenje u Beogradu.

"Primedbe na račun ove vlasti je da se radi o privatnom intersu, a ne o javnom i interesu građana. Glavno čvorište biće na Beogradu na vodi, pored Luke Beograd ide na Adu Huju i završava se u Makišu gde se planira veliko naselje", rekao je Šumarac.  

"Moraćemo da se složimo da prva linija neće  smanjiti zagađenje, još će ugroziti vodo-izvorište jer se na tom potezu nalazi 29 reni bunara", dodao je profesor Građevinskog fakulteta. 

Sa tim se nije složio Vesić, koji je poručio da je studiju uradio Institut za vodoprivredu "Jaroslav Černi". 

Miloš Vučković iz udruženja građana "Po meri metro" istakao je da glavna zamerka to što trasom metroa nisu pokriveni nova glavna železnička stanica Prokop, Klinički centar i naselja na jugu Beograda - Cerak, Vidikovac, Labudovo i Petlovo brdo. To su bile suštinske primedbe.

"Uvek kad se gradi metro važno je da se poveže glavna autobuska i železnicka stanica. Presedanjem putnika korišćenje metroa neće biti atraktivno, a ideja metroa je da se manje koristi automobil", rekao je Vučković.

Preporuka za vas

Komentari (2)

Zoran

20.11.2021 14:13

Poštovana Minja, koliko ljudi je živelo u delu Hüteldorf-a u Beču kada je tu izgrađen depo za liniju U4 bečkog metroa? Da Vam pomognem, par hiljada, ali početne stanice podrazumevaju ogroman prostor za izgradnju depoa, radionice i sl. A vi insistirate na tom pitanju, "silujete" sagovornika.

oli

20.11.2021 18:24

Svuda u svetu je metro krenuo iz nekog centra, to je lako proverljiv podatak. Minja, svaka čast na emisiji a gospodina Vesića treba da je sramota u vezi izjave da je Tadić najveće zlo. O tome sudi istorija i takve izjave niko niokome ne treba da daje

Srbija