Društvo

Meta ograničava politički sadržaj na Instagamu i Tredsu - kako to utiče na korisnike?

Komentari

Autor: Jovana Stanković

13/04/2024

-

14:00

Meta ograničava politički sadržaj na Instagamu i Tredsu - kako to utiče na korisnike?
Tanjug/AP/Michael Dwyer - Copyright Tanjug/AP/Michael Dwyer

veličina teksta

Aa Aa

Politički sadržaj na društenim mrežama Instagam i Treds biće ograničen, odnosno neće biti preporučivan ljudima ukoliko to oni sami ne budu želeli. Ukoliko se ipak odluče da žele da nastave da prate ovakav sadržaj putem ovih aplikacija, moraće to sami da podese. 

Kompanija Meta, u čijem su inače vlasništvu ove dve mreže, vest je objavila saopštenjem 9. februara i to na svojoj veb stranici. Međutim, stiče se utisak da je sve ovo nekako prošlo "ispod žita". Zbog toga se otvara pitanje koliko su njeni korisnici zaista upoznati sa tim da imaju mogućnost da na ovim mrežama mogu da biraju kakav će im sadržaj biti predsatvljen i to nezavisno od toga koliko ih on zaista zanima.

Naime, politički sadržaj se plasira na različite načine pa ga tako ima i na mrežama. Neki od njih plasiraju politčke stranke, neki su sponzorisani, a neki se provlači kroz brojne druge teme kao što su zakoni, priča o ljudskim pravima ili brojne druge društvene teme.

Sagovornici Euronews Srbija navode da ove dve mreže najviše koriste mladi, pa zbog toga postoji i realan rizik da, zbog toga ukoliko oni nisu upoznati sa ovim detaljima, na određen način mogu da budu uskraćeni oko toga da budu informisani. Oni takođe naglašavaju i da pored činjenice da se internet doživljava kao "prozor u svet" i prostor za koji važi da nudi slobodan pristup brojnim informacijama, treba uzeti u obzir i da je reč o kompaniji koja pre svega ima svoju politiku poslovanja i koja odluke donosi u zavisnosti od toga kako tržište funkcioniše.

Da je svakako Instagram dosta popularan u Srbiji, potvrđuju i podaci DataReportala koji kažu da je u našoj zemlji početkom 2024. godine bilo 6,40 milona korisnika interneta. Takođe, kako navode, brojevi koji su objavljeni u Metinim reklamnim alatima, Instagram je na početku ove godine imao 3,20 milona korisnika u Srbiji. Objašnajvaju da Meta dozvoljava samo osobama starijim od 13 godina da koriste Instagram, pa je zbog toga važno da se istakne da 51,5 odsto "prihvatljive" publike u Srbiji koristi Instagram.

profimedia

 

Među njima ima i dosta mladih koji upravo informacije traže između i na Instagramu. Da se mladi ne informišu na tradicionalan način, na primer putem televizije ili novina, potvrđuju brojna istraživanja. Jedno od njih je i istraživanje KOMS-a iz 2018. godine koje navodi da 93,5 odsto mladih u Srbiji do informacija dolazi putem svojih mobilnih telefona. Na pitanje kako konzumiraju informativni sadržaj i vesti, njih 73,2 je navelo da upravo čita postove na društvenim mrežama. 

Šta se navodi u saopštenju Mete i kako poništiti promenu?

Meta je u svom saopštenju poručila korisnicima da ukoliko se odluče da prate naloge koji objavljuju politički sadržaj, oni ne žele da stanu na put između njh i njihovih objava, ali takođe, dodaju, ne želime da proaktivno preporučuju politički sadržaj sa naloga koje prate.

"Proširujemo naš postojeći pristup na način na koji tretiramo politički sadržaj – nećemo proaktivno preporučivati sadržaj o politici na površinama za preporuke širom Instagrama i Treds-a. Ukoliko i dalje želite da vam se ove objave preporuče, imaćete kontrolu da ih vidite", navodi se u saopštenju.

Kako kažu, ove preporuke primenjivaće se na mestima gde kompanija inače preporučuje sadržaj kao što su Rils, preporuke u fidu ili uopšten preporučen sadržaj.

"To ne menja način na koji ljudima prikazujemo sadržaj sa naloga koje žele da prate. Profesionalni nalozi na Instagramu će moći da koriste status naloga da bi proverili da li ispunjavaju uslove za preporuku na osnovu toga da li su nedavno objavili politički sadržaj. U statusu naloga mogu da uređuju ili uklanjaju nedavne postove, da zahtevaju pregled ako se ne slažu sa našom odlukom ili da prestanu da postavljaju ovu vrstu sadržaja na neko vreme, kako bi ponovo ispunili uslove za preporuku", navode.

Dodaju i da ukoliko ljudi i dalje žele da vide ovu vrstu političkog sadržaja postojaće kontrola, tačnije mogućnost da uključe da im ovaj sadržaj bude dostupan.

Promenu koja podrazumeva ograničavanje političkog sadržaja na Instagramu može da se ažurira kroz podešavanja u aplikaciji:

  • Kada uđete u svoj Instagram nalog, u gornjem desnom uglu se nalaze tri horizontalne linije "Podešavanja i aktivnosti",
  • Kada uđete u ovu opciju, nalazi se odeljak "Šta možete da vidite" i tu bi trebalo da kliknite na "Politički sadržaj",
  • Kada se otvori ova stranica, ukoliko želite da vam politički sadržaj bude dostupan, izaberite opciju "Ne ograničavaj političke sadržaje od ljudi koje ne pratite".

Printscreen Instagram

 

Ceznura ili poslovni potez? 

Sagovnornici Euronews Srbija saglasni su oko toga da ovde nije reč o nameskoj cenzuri, već najverovatnije o poslovnom potezu Meta kompanije. 

Psihološkinja i osnivačica Instituta za digitalne komunikacije Ana Mirković objašnjava da su oni svesni da korisnici mreža nisu motivisani time da sami tragaju za informacijama, pa shodno tome "upijaju" samo ono što im "samo dođe". Kako objašnjava, ona ima utisak da se ovde ne radi o ukidanju slobode, već o određenom biznis modelu.

"Ovde nije praktično cenzura, već namera da oni izađu u susret potrebama korisnika. Tačnije da korisnik neće dobijati političke poruke ukoliko on to ne želi. Mi to možemo da shvatimo kao način da su oni želeli da limitiraju komunikaciju. Ono što je važno kod društvenih mreža je taj što mi uvek fokus stavljamo na korisnike, a zanemarujemo činjenicu da se radi o privatnim biznisima", kaže Mirković. 

Da je reč o poslovnom poduhvatu, mišljenja je i stručnjak za komunikacije Nikola Parun koji deli mišljenje oko toga da Meta pre svega razmišlja kako da zaradi više.

profimedia

 

"Da bi bilo puno ogrančavanje slobode pristupa informacijama, to bi moralo da bude regulisano zakonom. Meta je ipak privatna kompanija. U smislu diskrimatornog algoritma, ima cenzure. Algoritam će sada manje izbacivati politički sadržaj osim ako ne izaberemo drugačije u postavkama profila. Međutim, treba naglasiti i da se na Meti već neko vreme primećuje da je postala skuplja kada je u pitanju plaćanje oglašavanja političkog sadržaja. To se u digitalnom rečniku zove "šedov ben" (Shadow ban) - nije baš vidiljivo, a nije i da nije. Verujem da će tako i da nastaviti da se ponaša i da je ovo početak", kaže Parun.

Mirković dodaje i da je trenutak za tavke odluke pogodan. Naime, svet se nalazi u jednoj izbornoj godini i uveliko se dešavaju važni politički procesi pa shodno tome veruje da platforme same žele da zarade više novca. 

"Vi ćete moći da budete vidljivi kao politička partija ili oranizacija ukoliko platite da vaša ciljna grupa može da vidi vaše poruke. Organski će to biti limitirano, s tim što će nezavisno od iskustva, da se podrazumeva da ljudi to ne treba da vide osim ukoliko su hiper motivisani. Međutim, mi znamo kakvi su korisnici mreža svuda u svetu. Oni nisu proaktivni, već pasivni", kaže ona.
Parun postavlja i pitanje koliko ova odluka može da bude dobra za kompaniju, u smisli informacija koje će sada moći kod nje da se pronađu.

"Obično se u nauci o ponašanju ljudi i difolt koristi kao sredstvo umerne kontrole ljudi. Niko ne zabranjuje sadržaj ali po difoltu ćeš ga gledati manje. U širem smislu nisam siguran da je to dobra ideja, jer politički sadržaj nije samo na Meti. Na primer, on je itekako dostupan i na Telegramu gde nema nikakve cenzure", kaže.

Šta se sve svodi pod politički sadržaj?

Mirković potez Mete ocenuje kao skriven, i smatra da se samo nekako provukao. Međutim, kaže, i pitanje je koliko će on motivisati ljude da trgaju za informacijama uprkos tome što saznaju za ovu odluku.

"To jeste malo perfidno, ali već se dugo unazad ne komunicira na takav način. To se uglavnom opravdava promenom algoritma i porukama da postoji potreba da se zaštiti sam konzument sadržaja. I ja sa za ovo saznala iz razgovora. Međutim, ono što je mene iznenadilo u nekoj anketi u Beogradu, neki ljudi su rekli da znaju za ovu informaciju, ali tome nisu pridali veliki značaj. Ja sam promenila podešavanja, ali one koje sam ja pitala niko nije to promenio", kaže Mirković.

Ona navodi i da Meta nije bila ni precizna u svom saopštenju oko toga na šta se sve tačno odnosi taj politički sadržaj.

profimedia

 

"Nije mi do kraja jasno šta sve oni svode pod politički sadržaj. Da su tu ljudska prava, pitanje ekologije i slično. Mislim da oni misle na kampanjske sadržaje. Bojim se da će širi spektar sadržaja biti nevidljiv. Šturo je obaveštenje i kako će oni tačno do da komuniciraju", kaže ona.

Parun dodaje da je inače Meta do sada imala drugačiji stav prema političkim oglašavanjima kod nje.

"Pogledaje kako se Meta do sada ponašala kada gledate oglašavanje na Fejsbuku ovim povodom. Vi možete da vidite koliko je koji entitet, koji je prepoznat i zaveden kao politički, uložio novca za koji oglas i u kom vremenskom periodu. Vi to ne mežte da vidite za druge, kao što su firme, kompanije i naravno da ne treba ... Dakle, Meta je tu već oštrija prema političkom oglašaanju. Takođe tu imamo i formalni i neformalni politički sadržaj, ali one koji nisu partija. To takođe treba pratiti", kaže on.

Mirković kaže i da sve u svemu, oni koji budu želeli da se preko mreža detaljnije informišu moći će to da urade, samo je, kaže, pitanje koliko oni to žele.

"U Srbiji kod mladih inače postoji veća nezainteresovanost za politički sadržaj. Tako je i u svetu, ne samo ovde. Oni će bit izloženi onim porukama samo onim opcijama koje budu spremne da izdvoje novac za kampanje", kaže Mirković.

Komentari (0)

Srbija