Društvo

Od 15. juna samo određeni će smeti na ulicu: Ističe rok za registraciju trotineta

Komentari

Autor: Euronews Srbija, RTS

21/04/2024

-

08:03

Od 15. juna samo određeni će smeti na ulicu: Ističe rok za registraciju trotineta
Od 15. juna samo određeni će smeti na ulicu: Ističe rok za registraciju trotineta - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Poslednjim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima uvedena je definicija "lakog električnog vozila" koja se odnosi na električne trotinete. Naime, od 15. juna u saobraćaju na putu moći će da učestvuju samo laka električna vozila na kojima je postavljena nalepnica u skladu sa pravilnikom.

Naime, izmenama zakona, trotineti su sada definisani kao motorno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 kilometara na čas i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kilograma.

Prema pisanju RTS-a, procenjuje se da u Beogradu u ovom trenutku ima više od 200.000 trotineta, što je otprilike jedna četvrtina od ukupnog broja automobila. Razlikuju su po težini, jačini motora i nosivosti i to je ono što zapravo definisati koji od njih će od leta moći da saobraćaju ulicama.

Naime, to će se utvrđivati u tehničkoj dokumentaciji koju će vozači, uz ličnu kartu, morati da dostave kako bi ih registrovali i dobili nalepnicu.

Međutim, mnogi električni trotineti, uvezeni su ili preprodavani, pa te dokumentacije nema. U tom slučaju vlasnici će morati da se obrate prodavcima ili da odu na tehnički pregled u ovlašćeni servis kako bi se utvrdila jačina motora. 

Tanjug/AP/Christophe Ena

 

Milan Milojević, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja kaže za RTS da i jedni i drugi plaćaju godišnju registraciju 2.100 dinara. 

"Zahtev se može podneti na preko 150 mesta u Srbiji, u 80 gradova i opština. Agencija je formirala i kol-centar za sve one koji imaju pitanja oko registracije ili prijavljivanja dokumentacije", kaže Milojević. 

Sa druge strane, prof. Milan Vujić sa Saobraćajnog fakulteta kaže da će neki vozači trotineta uskoro imati problem, jer postoje i oni koji su pre donošenja zakona kupili veće i snažnije trotinete koje uskoro neće moći da koriste.

"Šta biste radili da imate automobil koji ne može da se registruje i ne ispunjava uslove za registraciju. Tu nema dileme, on neće biti registrovan", ističe prof. Vujić.

Šta propisuje zakon i kakve su kazne?

Međutim, nije sve crno ili belo. Aleksandar Mijailović iz Udruženja električnih trotineta Srbije navodi da smo u situaciji da vozači malih trotineta koji ne zadovoljavaju uslove - konstrukcijski, mogu da učestvuju u saobraćaju.

"Ljudi koji voze male trotinete, zapravo ih nikada i nisu vozili po ulici, 90 odsto njih to ne bi učinilo. Preporučena zakonska oprema nije dovoljna da bi učesnici bili bezbedni na putevima, a zabranjuje se većim trotinetima koji konstrukcijski zadovoljavaju osnovne uslove, da učestvovuju u saobraćaju", ističe Mijailović za RTS.

Iako Zakon o bezbednosti saobraćaja propisuje obavezno nošenje kacige i prsluka, malo je takvih vozača na ulici. Zabranjeno je i kretanje po trotoaru, ali izgleda da nisu svi čuli za taj zakon. Nepoznavanje zakona nije olakšica. 

Tanjug/AP/Christophe Ena

 

"Zamislite da pustite određenu grupaciju na ulicu i da se ne zna šta mogu, moraju da ispune od tehničkih uslova, ko sme da upravlja i u kojima uslovima. Ako ne bi bilo u zakonu trotineta, a udari nekoga, ko tu odgovara – da li je smeo da se kreće tuda i da ide tom brzinom", navodi profesor Vujić.

Iako veći trotineti izgledaju sigurnije, prema novom zakonu, ne mogu da se registruju, ali razmatra se mogućnost da zakon obuhvati električne trotinete svih karakteristika.

Do isteka roka za registraciju ostala su još dva meseca. Oni koji to ne urade treba da znaju da je kazna za vožnju neregistrovanog vozila i do 120.000 dinara, čak i više nego što neki koštaju. Kazna za vožnju bez zaštitne opreme i vožnju po trotoaru je 10.000 dinara.

Kakva je procedura podnošenja zahteva za dobijanje nalepnice?

Na osnovu pomenutih izmena  Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, 1. marta 2024. godine donesen je Pravilnik o načinu izdavanja, vođenja evidencija, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila a on je stupio na snagu 5. aprila.

Naime, u navedenom pravilniku objašnjena je procedura podnošenja zahteva za dobijanje nalepnice, dat je obrazac zahteva i način popunjavanja, kao i spisak potrebne dokumentacije.

Imalac lakog električnog vozila popunjava i podnosi zahtev za izdavanje nalepnice na propisanim obrascima i predajnim mestima sa liste koja je objavljena na zvaničnom sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije. Spisak možete pogledati na linku https://www.abs.gov.rs/admin/upload/documents/20240409114046-lev-spisak-lokacija.pdf).

Uz zahtev se, saglasno zakonu, prilaže:

1) tehnička dokumentacija za lako električno vozilo iz koje se mogu utvrditi marka lakog električnog vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila (ova dokumentacija se po pravilu dobija prilikom kupovine trotineta);

2) fotokopija lične karte ili očitana lična karta, odnos dokaz o upisu u registar pravnih lica za pravna lica;

3) popunjena i potpisana izjava, na propisanom obrascu (preuzima se na predajnom mestu);
4) dokaz o uplaćenoj naknadi na ime izdavanja nalepnice.

Nalepnica je trajna, odnosno ne zahteva godišnje obnavljanje. U slučaju oštećenja ili uništenja nalepnice, na zahtev imaoca lakog električnog vozila, može se izdati nova nalepnica.

Samo izdavanje nalepnice i postavljanje nalepnice ne bi trebalo da traje duže od 30 minuta. Treba napomenuti da je potrebno dovesti i sam trotinet na predajno mesto, kako bi operater pregledao trotinet i zalepio nalepnicu.

Sve dodatne informacije o načinu podnošenja zahteva, potrebnoj dokumentaciji i detaljnijoj informaciji o predajnim mestima, možete dobiti kroz kontakt formu putem imejla trotineti@amss-cmv.co.rs, kao i putem kol centra AMSS na broj 1987.

 

Komentari (0)

Srbija