Društvo

Sofronijević: Nakon utvrđivanja statike odluka o sudbini zgrade Železničke stanice Novi Sad

Komentari
Sofronijević: Nakon utvrđivanja statike odluka o sudbini zgrade Železničke stanice Novi Sad
Sofronijević: Nakon utvrđivanja statike odluka o sudbini zgrade Železničke stanice Novi Sad - Copyright Tanjug/Saška Drobnjak

Autor: Tanjug

01/06/2025

-

09:43

veličina teksta

Aa Aa

Železnička stanica u Novom Sadu, gde se u novembru dogodila tragedija u kojoj je zbog pada nadstrešnice život izgubilo 16 ljudi, biće nakon ispitivanja statike zgrade srušena, rekonstruisana ili delimično korišćena gde je potpuno bezbedna, izjavila je ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević.

"Kao što je šira javnost upoznata, došlo je do zahteva Višeg suda u Novom Sadu za proširenje, odnosno dopunu optužnice, i taj dopunjeni istražni postupak je još u toku. Paralelno s tim imamo zabranu ulaska u staničnu zgradu i dat je nalog da se ispita ukupna statika stanične zgrade u Novom Sadu", rekla je Aleksandra Sofronijević za Tanjug na pitanje šta se trenutno dešava sa zgradom železničke stanice.

Napomenula je da ispitivanje statike objekta fizički još nije moguće sprovesti zbog zabrane ulaska u staničnu zgradu.

Kako je rekla, dok se ne reše sva pitanja, stanična zgrada ostaje u statusu kvo bez mogućnosti ulaska i provere kompletne statike postojeće zgrade.

"U cilju uspostavljanja saobraćaja postoje neke varijante rešenja o kojima se razmišlja i sve će zavisiti od nalaza struke u kakvom je postojećem stanju zgrada. Tražiće se rešenja kada se dobije zvanični izveštaj šta možemo s tom zgradom. Da li je za rušenje, da li je za rekonstrukciju, što u ovom trenutku ne možemo znati. Međutim, razmatraju se i neka druga rešenja, a to je da deo koji je potpuno bezbedan, a to je peronski deo s prolazom ispod hodnika, možda iskoristimo kao stajalište kad se dve države, Srbija i Mađarska, dogovore o puštanju brze pruge u putnički saobraćaj u nekom roku", rekla je Aleksandra Sofronijević.

To je, dodaje, deo koji je nesporan, ali postoje i drugi predlozi.

Svi predlozi biće razmotreni, a izabraće se ono rešenje koje je najsigurnije i najkvalitetnije, poručila je ministarka.

Tanjug/Jadranka Ilić

 

Na pitanje kada će biti otvorena brza pruga od Novog Sada do Subotice, rekla je da je građevinski pruga završena kada su u pitanju donji i gornji stroj pruge, kao i da će pruga biti otvorena kada bude završena provera svih staničnih zgrada ili samo pruga bez svih stanica, što bi moglo da se dogodi već u narednih mesec ili mesec i po dana.

Napomenula je da će otvaranje pruge zavisiti i od usklađivanja s Mađarskom, koja završava svoju deonicu.

"Svi smo svesni koliko je bila teška i velika tragedija koja se desila prošle godine u Novom Sadu i to je naravno zaustavilo puštanje u saobraćaj ove deonice od Novog Sada do Subotice. Fizička realizacija na toj pruzi, kad su donji i gornji stroj pruge u pitanju, iznosi 100 odsto. Tu nema šta više da se radi. Kada su stanične zgrade u pitanju, posle ove tragedije dat je nalog da se provere sve stanične zgrade i taj postupak je trenutno u toku", navela je Aleksandra Sofronijević.

Naglasila je da je izgrađena nova stanična zgrada Vrbas Nova koja je, kako je rekla, veoma lepa, moderna i opremljena svim potrebnim uređajima da putnici kvalitetno provedu vreme do polaska na svoju destinaciju, dok se ostale stanice na tom potezu trenutno proveravaju.

"Nadam se da će u najskorijem roku, od 10 do 15 dana, biti završeni ti radovi jer je angažovana firma koja već vrši te provere. Zavisno od njihovog nalaza, ili će biti preduzimani neki radovi ili ćemo dobiti izveštaj da su one potpuno sigurne i bezbedne u konstruktivnom smislu, pa će i one moći da dobiju upotrebnu dozvolu", rekla je Aleksandra Sofronijević.

Naglasila je da se neće pustiti voz u saobraćaj bez izdate upotrebne dozvole.

"To znači da su svi radovi izvedeni u skladu s tehničkom dokumentacijom i da je njihovo puštanje u saobraćaj sigurno i bezbedno. Izuzetan je interes da se ova pruga što pre pusti i spremni smo. Mislim da ćemo za mesec, mesec i po dana moći da pustimo bar prugu i sigurna sam da će železnička stanica Subotica, gde se već izvode radovi, i železnička stanica Vrbas biti spremne", rekla je Aleksandra Sofronijević.

Napomenula je da će se od Beograda do Budimpešte stizati za oko tri sata ili tri sata i 15 minuta, kao i da se sada radi na tome da se omogući carinska i pasoška kontrola u Beogradu ili Budimpešti, odnosno tokom vožnje, kako se ne bi gubilo vreme.

"S mađarskom stranom pregovara se o puštanju u saobraćaj. U realizaciji ovih projekata uobičajeno je da se prvo pusti teretni saobraćaj, a da za njim dođe putnički. O tačnom terminu puštanja putničkog i teretnog saobraćaja još pregovaramo s mađarskom stranom, jer je ideja da se pruga pusti istovremeno", rekla je ministarka.

Tanjug/Jadranka Ilić

 

Na pitanje je li cilj da naš deo pruge bude otvoren, kao što je ranije najavljeno, do 7. jula, Aleksandra Sofronijević je rekla da se radi na tome, ali da dosta toga zavisi i od mađarske strane, jer je to zajednički projekat.

"Mi se usaglašavamo s mađarskom stranom i, ako pitate jesmo li spremni – železnička pruga, uključujući i TTSS sisteme, spremna je 100 odsto", naglasila je Aleksandra Sofronijević.

Dodala je da će do tada možda biti spremne i sve stanice, ali da će to zavisiti od izveštaja struke.

Kada je reč o izgradnji brze pruge od Beograda ka Nišu, rekla je da je to veliki, složen i vredan projekat za koji je EU dala grant Srbiji od 600 miliona evra i da je u toku priprema tehničke dokumentacije i neki pripremni radovi.

Poručila je da to treba da bude princip za realizaciju svih projekata i da se nijedan projekat ne počinje bez građevinske dozvole, prijave radova, uredne tehničke dokumentacije i izabranog stručnog nadzora.

"Podvukao bih koliko je važna uloga stručnog nadzora. Od ove tragedije možete pročitati razne stvari po medijima, neću ih kvalifikovati, ali investitor nije šef gradilišta, on ima stručni nadzor, koji predstavlja oči i uši investitora. Mi ih plaćamo da vode računa o tome da se radovi izvode u skladu s tehničkom dokumentacijom, da se ugrađuju atestirani materijali, da se vodi računa o bezbednosti na gradilištu. Sve ono što je zakon propisao, stručni nadzor mora da ispuni. Njihova uloga u procesu izgradnje je ogromna", naglasila je Aleksandra Sofronijević.

Na pitanje kada očekuje da sve pripreme za gradnju brze pruge od Beograda do Niša budu završene, rekla je da je vrlo teško davati procene.

"Onog trenutka kada budemo imali kompletnu tehničku dokumentaciju, izabranog izvođača, nadzor i sve, tada će radovi i početi", istakla je Aleksandra Sofronijević.

Ona je rekla Tanjugu da ministarstvo namerava da pripremi novi zakon o planiranju i izgradnji i da će jedna od promena, za koju se zalažu struka i ministarstvo, biti vraćanje obaveze tehničke kontrole na projekat za izvođenje.

"Jer to je, da pojasnim, glavni projekat po kome se izvode radovi. Sada imamo tehničku kontrolu samo na projekat za građevinsku dozvolu, a projekat za izvođenje praktično niko ne kontroliše. To ćemo promeniti, što će povećati sigurnost i bezbednost izvođenja radova i korišćenja objekta po završetku", navela je Aleksandra Sofronijević.

Očekuje da će predlog novog zakona biti pripremljen do kraja godine.

"Radi se o ozbiljnom zakonskom tekstu koji se tiče gotovo svih nas, jer svi nešto rekonstruišemo ili gradimo ili smo zainteresovani za rešenja. Ideja ministarstva i mene kao ministarke jeste da taj zakon prođe najširu stručnu i svaku drugu raspravu, tako da sva zainteresovana lica imaju mogućnost da vide predložena rešenja i daju svoje sugestije u cilju poboljšanja kvaliteta propisa", rekla je Aleksandra Sofronijević.

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija