Ko (ne)brine o bezbednosti u saobraćaju: U praksi crna statistika, ali čiji je prioritet da se ona reši
Komentari09/06/2025
-17:36
S obzirom na crnu statistiku kada je u pitanju broj poginulih otvara se pitanje koliko nam je bezbednost u saobraćaju zaista prioritet u praksi. Krsto Lipovac, profesor i šef katedre za bezbednost saobraćaja i motornih vozila na Saobraćajnom fakultetu Univerziteta u Beogradu kaže za Euronews Srbija da je strategija o bezbednosti saobraćaja važan dokument, ali da nije zadovoljan time šta je urađeno.
Na međunarodnoj konferenciji o bezbednosti saobraćaja govorilo se o tome šta nije urađeno.
"Ta konferencija traje 20 godina i 20 godina pokušavamo svaki put da ukazujemo sa jedne strane na neke međunarodne tendencije i ključne preporuke koje dobijamo od UN, evropskog Saveta za bezbednost saobraćaja, uspešne prakse... Konferenciju koristimo i da ukažemo na propuste u delovanju, pogotovo u delovanju nekih državnih organa i lokalnih samouprava. Mislim da smo ove godine napravili iskorak u oblasti prezentovanja nekih budućih tendencija i možda prvi put malo jasnije istakli šta to nije urađeno, a bilo je i propisano zakonom i predviđeno našom strategijom o bezbednosti saobraćaja", rekao je on.
Kako kaže profesor, u zakonu je prilično dobro definisano kako bi trebalo pratiti bezbednost saobraćaja, kako bi trebalo planirati najvažnije aktivnosti i strateški upravljati bezbednošću.
"U tom smislu država donosi nacionalnu strategiju o bezbednosti saobraćaja, a naša vlada je usvojila strategiju do 2030. I naravno da je interes da tu strategiju neko čita i da mere i strategije dosledno sprovodi. Moram reći da već treću godinu kako traje ta strategija mi nismo zadovoljni time šta je urađeno posebno nismo zadovoljni šta su u cilju realizacije uradili države institucije one koje su najvažnije za bezbednost saobraćaja", rekao je on, dodajući da se bezbednost strategije potcenjuje.
Kako je on istakao, Srbija je do prošle godine imala jedan izuzetno dobar model finansiranja.
"To je bilo finansiranje na osnovu kazni, praktično koncept da nebezbedni finansiraju bezbednost saobraćaj je bio dosledno uvršten u naš zakon. Na osnovu tog koncepta bilo je izvesno finansiranje kako aktivnosti na lokalnom nivou, tako aktivnosti na državnom nivou. Međutim, nažalost država od te 2010. godine nije pokazala interes da se pozabavi i ozbiljnije sprovede ovo finansiranje i mi smo u celom tom periodu imali situaciju da najveći broj sredstava na državnom nivou nije uopšte investiran u bezbednost saobraćaja", rekao je profesor i dodaje:
"Sve pare su u budžetu Srbije i iz tog budžeta se finansira bezbednost saobraćaja na osnovu takozvanih projekata ili projektnog modela, a onda se zakonom o budžetu određuje koliko će novca biti određeno za bezbednost u saobraćaju, a onda ukoliko se pojavi potreba za nečim drugim država je ta koja donese odluku i recimo uzme trećinu budžeta za druge potrebe", rekao je on.
Celo gostovanje profesora pogledajte u videu na početku teksta.
Komentari (0)