Društvo

"Vozilo, a ne igračka": Apel roditeljima posle nesreće u Vranju - da li deca smeju da voze trotinete?

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

29/07/2025

-

17:03

veličina teksta

Aa Aa

Nakon nedavne saobraćajne nesreće u Vranju, u kojoj je 12-godišnji dečak zadobio teške povrede vozeći električni trotinet, pitanje bezbednosti najmlađih u saobraćaju ponovo je došlo u fokus. Iako zakon zabranjuje upravljanje ovim vozilom licima mlađim od 14 godina, sve je više dece na trotinetima bez kacige, bez svesti o rizicima i bez nadzora.

Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja podseća da su pravila jasna i da je trotinet vozilo, a ne igračka.

"Trotinet nije zabava, nije trend, nije igračka. Jednostavno, moraju ga shvatiti kao vozilo, kako Zakon o bezbednosti saobraćaja i definiše. Jedan od osnovnih uslova za vožnju jeste da osoba ima najmanje 14 godina", rekao je Koković za Euronews Srbija.

U slučaju iz Vranja, dečak je imao manje od 14 godina, a do nesreće je došlo kada je, kako se navodi, iz sporedne ulice udario u kamion koji je imao prvenstvo prolaza. Koković ukazuje na to da roditelji često greše pokušavajući da udovolje deci.

"Roditelji pokušavaju da kupe ljubav deci kupujući im trotinet, a praveći im veliku grešku. Posledice mogu biti tragične, kao u ovom slučaju", dodaju naši sagovornici.

Zakon postoji, ali da li deca poznaju pravila?

Iako je zakonom dozvoljeno da trotinet voze osobe starije od 14 godina, postavlja se pitanje - da li deca tog uzrasta razumeju saobraćajna pravila? Koković kaže da Agencija pokušava da odgovori na to kroz edukaciju.

"Agencija je pripremila brošuru sa neophodnim informacijama, koja se može preuzeti na našem sajtu. Sadrži pregled propisa, preporuke i savete za bezbednu vožnju. Plan je da se brošura deli i u prodavnicama prilikom kupovine trotineta", ističe on.

Koković posebno ističe važnost nošenja zaštitne opreme.

"Jedina zaštita koju trotinet pruža je kaciga. Neophodan je i svetloodbojni prsluk danju kada se vozi po kolovozu, a noću uvek. Kaciga smanjuje rizik od povreda glave za čak 44 odsto", dodaje on.

Euronews Srbija

MIrko Koković

Da bi učestvovao u saobraćaju, trotinet mora ispunjavati određene tehničke uslove tako da maksimalna brzina bude do 25 km/h, snaga do 600 W i masa do 35 kg. Takođe, od aprila 2024. godine uvedena je obavezna evidenciona nalepnica.

"Do sada je evidentirano nešto više od 13.000 trotineta, što je sedam puta manje od broja za koji pretpostavljamo da su aktivni. Pozivamo sve da izvrše ovu jednostavnu proceduru – taksa je ispod 2.500 dinara i plaća se samo jednom", ukazuje Koković.

Gde je dozvoljeno voziti trotinet?

Trotineti se, prema važećim propisima, mogu kretati biciklističkim stazama, trakama i pešačko-biciklističkim površinama. Ako tih površina nema, vožnja je dozvoljena uz desnu ivicu kolovoza, ali pod određenim uslovima.

"Lica od 14 do 18 godina mogu voziti kolovozom samo ako je maksimalna brzina na toj deonici 30 km/h. Stariji od 18 godina mogu na puteve do 50 km/h. Na bržim putevima je zabranjeno", objašnjava Koković.

Kada dete mlađe od 14 godina upravlja trotinetom, kaznu snose roditelj ili staratelj.

"Kazne su trenutno od 3.000 do 10.000 dinara. Smatramo da nisu dovoljne, ali represija nije jedini odgovor. Prevencija je ključna. Ipak, očekujemo da novi Zakon o bezbednosti saobraćaja donese i veće kazne", dodaje on.

Euronews Srbija

 

Agencija, prema rečima Kokovića, planira i edukativne aktivnosti u saradnji sa školama i lokalnim zajednicama.

"Koliko god da se protivimo tome, uvek će biti roditelja koji će deci kupiti trotinet. Zato je važno da ih edukujemo o rizicima. Planiramo informativne tribine i kampanje širom zemlje."

Na kraju, Koković apeluje na roditelje da razmotre i druge, bezbednije opcije.

"Bicikl je fizički aktivan, ekološki prihvatljiv i zdrav način prevoza. Ja lično uvek biram bicikl i savetujem roditeljima isto – neka deca koriste sopstvenu snagu, a ne motor, za kretanje", zaključuje Mirko Koković.

Ceo razgovor pogledajte u videu na početku teksta. 

Komentari (0)

Srbija