Kako bi poskupljenje goriva promenilo tržište polovnjaka? Lista vozila koja bi bilo najisplativije kupiti
Komentari
14/12/2025
-20:00
Dok je stanje na tržištu energenata i dalje neizvesno, jedno od pitanja koje se nameće jeste kako bi eventualni rast cena goriva mogao da se odrazi na tržište polovnih automobila u Srbiji. Iako snabdevanje naftnim derivatima, gorivom, dizelom i slično, za sada funkcioniše bez problema, mnogi stručnjaci upozoravaju da je situacija vrlo ozbiljna - pad prihoda NIS-a, obustava rafinerijske prerade, rizik od daljih sankcija ili zatvaranja finansijskih kanala, sve to može destabilizovati snabdevanje i cene u budućnosti.
Mnogi strahuju da će nerešena situacija sa NIS-om dovesti do nestašica, naglog rasta cena, poskupljenja goriva, a posledice bi osetila čitava privreda. Predsednik Srbije, Aleksandar Vučić je dao 15. januar kao poslednji rok bez produženja za rešenje situacije u kojoj se NIS našao, kao i da se ne sme nikako ugroziti snabdevanje gorivom za građane i privredu.
Da li bi drastično poskupljenje benzina i dizela u našoj zemlji moglo da dovede do dodatnog porasta cena polovnjaka za Euronews Srbija govorio je Petar Veličković sa sajta Polovni automobili:
"Jako je nezahvalno u ovakvim okolnostima davati takvu vrstu prognoze. Svakako ne treba odbaciti takvu mogućnost, mada se u ovom momentu čini realniji scenario da bi u slučaju naglog skoka cene goriva došlo do blagog usporavanja prodaje automobila. To donekle potvrđuju i rezultati naše ankete gde su korisnici, odnosno potencijalni kupci (40% ispitanika) naveli da bi jednostavno sa višim cenama goriva manje vozili, dok bi njih još 20% naveo da bi prešli na neki drugi vid prevoza", kaže Veličković.
profimedia
On tvrdi da su u Srbiji cene polovnih automobila gotovo konstantno u porastu već par godina unazad. Razlozi za to pre svega leže u cenama polovnih vozila u Evropi, odakle nam stiže najveći broj vozila, zatim troškova transporta, kao i dažbina koje moraju da se plate prilikom uvoza (obavezno ispitivanje vozila, usluge špedicije, ekološka taksa…), a ne zbog cena goriva na našim pumpama.
Za one koji planiraju kupovinu polovnog vozila i već sada se raspituju o cenama za sledeću godinu, Veličković ističe da je u ovakvoj ukupnoj geopolitičkoj situaciji u Evropi jako teško predvideti kretanje cena i novih i polovnih vozila u narednoj godini.
Cene polovnih automobila u Srbiji su već duži period u blagom rastu, ali cene u ovoj godini rastu nešto sporijim tempom u odnosu na prethodne, što govori o određenom smirivanju. U ovom momentu na osnovu raspoloživih informacija i ceni vozila u EU, nema indicija da bi moglo doći do pada cena polovnjaka.
"Ako bi gorivo zaista drastično poskupelo i ukoliko bi takve cene ostale duže na snazi, verujem da bi se deo kupaca okrenuo ka modelima čiji agregati imaju reputaciju štedljivih i pouz. To bi recimo bili mali gradski automobili sa benzinskim motorima male kubikaže (1.0, 1.2 ili 1.4 motori) ili pouzdanim dizelašima (1.dCi, 1.6TDI agregati…)", kaže on.
Veličković ističe da bi bilo realno očekivati nešto veću potražnju za polovnim hibridima, pogotovu proizvođača koji su dugo prisutni na tržištu, dok bi interesovanje za polovnjake na čisto električni pogon ostalo i dalje na niskom nivou.
Najbolji savet kupcima je da odluku prilagode sopstvenim potrebama, jer ne postoje jasni pokazatelji da će cene polovnih vozila uskoro značajno padati. Važno je obratiti pažnju na potrošnju, troškove održavanja i proverljivu servisnu istoriju, kako bi se izbegla nepredviđena ulaganja.
profimedia
Sajt Polovni automobili nedavno su radili i istraživanje u kome je učestvovalo više od 8.000 vozača i gotovo stotinu profesionalnih prodavaca vozila. Rezultati su pokazali da bi kupci ozbiljno razmatrali promenu navika u slučaju naglog poskupljenja cena goriva, dok bi prodavci očekivali usporavanje prodaje.
Konkretno, preko 56% od oko 8.000 korisnika, odnosno potencijalnih kupaca smatra da polovni automobili ne bi poskupeli u slučaju naglog skoka cena benzina i dizela, dok je još 20% njih neodlučno. Prodavci, međutim, ovakav scenario posmatraju potpuno drugačije - preko 64% ispitanika smatra da bi više cene goriva uticale i na rast cena vozila.
Prema istraživanju sajta cene polovnih automobila su već duži vremenski period u porastu i nisu direktno vezane za situaciju oko sankcija Naftnoj industriji Srbije. Primera radi, u septembru ove godine prosečne cene svih oglašenih polovnih vozila na sajtu starosti od 11 do 15 godina (kategorija vozila koja su najprodavanija) više su za 3% u odnosu na isti period prošle godine. Razlozi za nastavak ovog trenda leže u cenama vozila u inostranstvu, troškovima transporta i uvoza…
Na konkretno pitanje šta bi prvo uradili ako gorivo poskupi, četiri od 10 vozača (oko 40%) kaže da bi jednostavno smanjili broj pređenih kilometara. Jedan od sedam bi pokušao da kupi ekonomičniji automobil, dok bi svaki peti prešao na alternativni prevoz, poput bicikla, trotineta ili bi jednostavno koristili javni prevoz.
Zanimljivo, čak 41% ispitanika tvrdi da rast cene goriva ne bi imao nikakav uticaj na njihovu odluku o kupovini ili prodaji automobila.
TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ
Oko 30% od oko 8.000 korisnika sajta Polovni automobili koji su učestvovali u anketi navelo je da bi u slučaju skoka cene goriva odložilo kupovinu, dok se 11% anketiranih izjasnilo da bi u takvom razvoju događaja brže prodali sadašnji auto. Dobar deo ispitanika (30%) navodi, ipak da bi odložio kupovinu.
Manja potrošnja - primarna opcija
Interesantni su i podaci istraživanja koji se odnose na tipove automobila kojima bi se kupci okrenuli u slučaju naglog skoka cena goriva. Ako bi birali ekonomičniji automobil, 30% vozača izabralo bi benzinac sa manjom potrošnjom, 23% dizel, a 18% hibrid. Tek 7% učesnika ankete bi prešlo na električni automobil, što pokazuje da su električna vozila i dalje daleko od masovne kupovine u Srbiji.
Rezultati ankete sprovedene među profesionalnim trgovcima polovnih automobila pokazuju da je tržište već sada pod pritiskom neizvesnosti. Čak 65% trgovaca veruje da bi rast cene goriva doveo do pada prodaje, dok 30% očekuje stabilnost i svega 5% potencijalni rast. Takođe i prodavci mahom očekuju (57% učesnika ankete) da bi u slučaju skoka cena goriva kupci pre tražili automobile sa manjom potrošnjom, dok bi četvrtina birala jednostavno - jeftinija vozila, bez obzira na tip pogona.
Kakva su očekivanja od države?
Rezultati istraživanja sajta Polovni automobili pokazuju da su i vozači i prodavci svesni da bi eventualni poremećaji na tržištu energenata mogli da utiču i na tržište automobila i to ne nužno kroz nagle skokove cena, već kroz promenu navika i sporiji ritam prodaje. U tom smislu, tržište polovnih automobila u Srbiji pokazuje ono što ga godinama karakteriše: otpornost, ali i stalnu prilagodljivost novim okolnostima.
Ono što je takođe evidentno, vozači su saglasni u očekivanjima prema državi: više od 78% ispitanika smatra da bi u slučaju značajnog rasta cena goriva, država trebalo da reaguje smanjenjem akciza, dok 11% njih veruje da bi trebalo povećati subvencije za kupovinu električnih vozila ili vratiti podsticaje za kupovinu hibrida.
Komentari (0)