Bez telefona u školskim klupama: Evo kako jedna osnovna škola u Beogradu već dve godine "drži stvari pod kontrolom"
Komentari21/12/2025
-16:00
Da li su mobilni telefoni postali najveća prepreka koncentraciji i bezbednosti učenika i da li bi njihova potpuna zabrana u školama bila rešenje - pitanja su koja su sve češće u fokusu javnosti, posebno uoči najava da bi Narodna skupština početkom 2026. mogla da razmatra zakon kojim bi telefoni bili izbačeni iz školskih klupa, čak i tokom odmora. O ovoj temi za Euronews Srbija govorile su Andrijana Šikl Erski, direktorka Osnovne škole "Jovan Ristić", i njena ćerka Natalija Šikl Erski, učenica te škole.
Andrijana je objasnila da je njihova škola još pre gotovo dve godine donela pravilnik o upotrebi ličnih mobilnih uređaja, koji obuhvata mobilne telefone, pametne satove, tablete i druge slične uređaje.
"Školski odbor je doneo pravilnik o upotrebi ličnih mobilnih uređaja, u skladu sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i smernicama Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja. Škole su imale određeni nivo autonomije - da li će u potpunosti zabraniti telefone ili uvesti pravila u skladu sa svojim specifičnostima", navela je ona.
Euronews Srbija
Pre donošenja pravilnika, u školi su sprovedene ankete među roditeljima, učenicima i zaposlenima, kako bi svi akteri školskog života dali svoje predloge. Na osnovu toga definisana su jasna pravila: učenik može doneti telefon u školu uz saglasnost roditelja, ali je dužan da ga ugasi čim uđe u školsko dvorište i da ga drži u rancu tokom cele nastave.
"Telefon se uključuje tek po izlasku iz školskog dvorišta. Izuzetak postoji samo kada se uređaj koristi u nastavne svrhe, uz dogovor sa predmetnim nastavnikom, uz obaveštavanje mene kao direktora i roditelja", istakla je Šikl Erski.
Posebno stroga pravila važe za svlačionice i toalete, gde je upotreba mobilnih telefona strogo zabranjena zbog zaštite privatnosti.
Doslednost i prilagođavanje učenicima
Direktorka naglašava da su deca pravila dobro prihvatila upravo zato što su jasna i dosledno se primenjuju.
"Deca vole jasno utvrđena pravila. Trudimo se da budemo dosledni i to se pokazalo kao dobar pristup", kaže ona, uz napomenu da postoje izuzeci za decu sa zdravstvenim poteškoćama, kojima je omogućeno korišćenje telefona u dogovoru sa roditeljima.
Natalija Šikl Erski, iz ugla učenice, kaže da se većina đaka u školi navikla na ova pravila i da ih ne doživljavaju kao veliki problem.
"Deca iz naše škole su to prihvatila, to im je postala normalna navika. Važno je da pravilo važi za sve, jer ako neko koristi telefon, a drugi ne, to može da se shvati kao nepravda", objašnjava ona.
Vidljive promene u koncentraciji
Na pitanje da li su nakon uvođenja pravila primetne promene u radu i koncentraciji učenika, direktorka potvrđuje da jesu.
"U početku je bilo potrebno više podsećanja, jer period adaptacije je neophodan i deci i odraslima. Nismo bili rigidni. Ako se neko ogluši o pravila, telefon se u prisustvu nastavnika odlaže u kovertu sa imenom učenika, obaveštava se roditelj i on može doći po telefon istog dana. Cilj nije kazna, već osvešćivanje i doslednost", objašnjava Šikl Erski.
Natalija dodaje da i kod kuće primećuje koliko telefon može da odvlači pažnju tokom učenja.
"Obično ostavim telefon u drugoj prostoriji da mi ne odvlači pažnju. Neki uzmu da gledaju telefon umesto da završe domaći", kaže ona.
Potpuna zabrana – da ili ne?
Govoreći o predlogu da se mobilni telefoni u potpunosti izbace iz škola, direktorka smatra da je važno da postoje jasna i jednoobrazna pravila, ali i da se uvaže specifičnosti svake ustanove.
"Bolje je da na nivou svih ustanova postoji jednoobrazno rešenje, ali uz određeni nivo autonomije škola. Velike škole sa više od 1.200 ili 1.600 đaka imaju svoje izazove i nije uvek lako primeniti ista rešenja", ističe ona.
Natalija posebno upozorava na rizike koje telefoni i društvene mreže nose za mlađu decu.
Euronews Srbija
"Mlađi ne bi trebalo da imaju telefone, jer mogu biti zloupotrebljeni na društvenih mrežama", poručuje ona, direktorka se nadovezuje da je odgovornost zajednička.
"Roditelji su ključna karika, ali i mi u školama imamo veliku ulogu. Deca su radoznala, izazova je mnogo i odraslima, a kamoli njima", kaže Šikl Erski.
U školi se redovno organizuju predavanja za roditelje i učenike o digitalnom nasilju i bezbednosti na internetu, a posebna pažnja posvećuje se i vannastavnim aktivnostima koje decu podstiču da vreme provode kreativno, a ne uz ekran.
Koncentracija, časovi i reforma obrazovanja
Govoreći o trajanju školskog časa i koncentraciji današnjih generacija, direktorka navodi da je kod mlađe dece pažnja kraća nego ranije, dok bi kod starijih đaka možda trebalo razmišljati o drugačijoj organizaciji nastave.
"Didaktika i metodika nude razna rešenja - od blok nastave do pauza. Ne znamo šta je najbolje dok ne probamo, ali jasno je da su promene potrebne", kaže ona.
Natalija potvrđuje da sve zavisi od predmeta.
"Nekad bih volela da je čas kraći za pet ili deset minuta, a nekad, kada je kontrolni ili velika lekcija, fali vremena", objašnjava učenica.
"Deca su oduvek bila deca"
Na pitanje o najvećim izazovima rada sa današnjim generacijama, direktorka zaključuje da se suština nije promenila.
"Deca su oduvek bila deca. Najvažnije je kako im priđete, kako ih motivišete i uključite", kaže Šikl Erski, navodeći kao primer brojne zajedničke aktivnosti škole, humanitarne bazare, školski časopis i projekte u koje su uključeni učenici, nastavnici i stručne službe.
Razgovor sa direktorkom i učenicom pokazuje da problem mobilnih telefona u školama nema jednostavno rešenje, ali da jasna pravila, doslednost i saradnja roditelja i škole mogu značajno da smanje negativne efekte novih tehnologija na decu.
Komentari (0)