Društvo

Beograd blizu sporazuma o raskidu ugovora sa Kentkartom, novac od karti za gradski prevoz ići će direktno gradu?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/09/2022

-

14:04

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Umesto privatnoj firmi, građani bi ubuduće trebalo da gradski prevoz plaćaju direktno gradu Beogradu. Stručnjaci kažu da je sistema javnog transporta putnika i dan danas najznačajniji servis mobilnosti Beograđana i da takvi sistemi ne mogu da trpe pretpostavke, već da odluke moraju biti bazirane pre svega na analizama.

Novi gradonačelnik Aleksandar Šapić, koji je tvorac ideje da se novac od prodaje karata u GSP-u sliva u gradsku kasu, kaže da želi da poboljša usluge javnog prevoza u glavnom gradu.

"Mislim da smo jako blizu sporazuma o raskidu ugovora. Poslednjih dana su pokazali veliko razumevanje, ja im se na tome zahvaljujem, veliko razumevanje u želji našoj da naš novac mi kontrolišemo i da imamo uvid u svaki dinar koji ide direkto na naš račun, a ne na račun stranog partnera nije važno dal je strani ili domaći", kaže gradonačelnik Aleksandar Šapić.

Ideja je dobra, kažu politički protivnici, ali je o raskidu ugovora trebalo razmišljati prošle godine kada je skupština grada produžila ugovor sa turskom kompanijom "Kentkart" na 13 godina.

"Mi kažemo da smo rekli još pre godinu dana da ne treba da se potpisuje ugovor sa Kentkartom, da je to tad još bila greška i tad je takođe Šapić bio u koaliciji, bio je na vlasti zašto tada nije regovao zašto tada nije rekao da mu takav ugovor ne odgovara. Sada ćemo da plaćamo penale, a sve smo to mogli da izbegnemo", kaže Zoran Bukvić iz Ne davimo Beograd.

"S jedne strane su to ekonomski penali, a s druge strane politički. gradonačelnik je došao iz iste političke većine, neka politička odgovornost mora da postoji za ono što ne valja", kaže Marko Sarić, šef odborničke grupe koalicije "NADA".

Iz Kompanije Kentkart nisu želeli da govore za Euronjuz jer su, kako nam je rečeno, pregovori sa gradom u toku. Ova firma se bavi naplatom karata u 48 gradova u 15 različitih zemalja, a naplata karata u Beogradu bila je veoma loša.

Oko 800.000 Beograđana koristi javni gradski prevoz svakoga dana. Analize Saobraćajnog fakulteta pokazuju da svega 50 odsto njih plaća kartu. Istraživanja su pokazala da građani nemaju poverenja u Busplus sistem. 

Profesor Saobraćajnog fakulteta sa katedre za drumski saobraćaj i transport Slaven Tica za Euronews Srbija kaže da već godinama postoji konstantan animozitet na relaciji, ne samo građani - sistem naplate, nego i na relaciji Grad - Busplus - putnik - mediji.

Euronews TV

"Morali bismo se vratiti 10-ak godina unazad, ako pravimo ozbiljniju analizu. U javnosti je stvorena slika da je tada novi sistem naplate, koji je i sistem za upravljanje funkcionisanjem sistemom, posledica nekih netransparentnih radnji i praktično kroz jednu lošu medijski prezentaciju sistema stvoren je animozitet koji i dan danas traje. Ako se vratimo u 2012. godinu, kada je počeo taj sistem da funkcioniše, prema zvaničnim podacima i činjenicama prihod u prvoj godini je porastao preko 9,5 odsto. Onda je u periodu do danas doneseno mnoštvo diskutabilnih odluka koje su stvorile ovu sliku", navodi on. 

Profesor ističe da je u ovom trenutku za donošenje odluke treba dobro analizirati probleme i uzroke koji su doveli do ovoga stanja. 

"Prema podacima iz 2017. godine sistem javnog transporta putnika u Beogradu učestvuje oko 49.8 odsto u svim kretanjima u gradu. Danas je 2022. godina i ja tvrdim da procenat nije više toliki, da je znatno manji. Pa sama kalkulacija koliko ljudi koristi sistem, odnosno koliko ga uzročno - posledično ne plaća su samo stvar nagađanja. Odluke moraju biti bazirane pre svega na analizama koju su pre svega iz domena transportnog inžinjeringa. Zato što je Beograd trenutno ušao u začarani krug", dodaje Tica.

Ukoliko se ugovor s "Kentkartom" raskine grad bi trebalo da plati određene penale.

"Video sam poslednjih dana da su posebno bili zabrinuti koliko će Beograd da plati penale, nikog nije bilo briga godinama što se daju na desetine i stotine miliona evra što se daju za javni prevoz. Nikad niko nije tu temu otvorio, ali sad su se zabrinuli kolike ćemo mi penale da platimo koji bi bili statistička greška u odnosu na novac koji se do sada davao. Ako Bog da neće biti ni tih penala", rekao je Šapić.

Ako penala bude, oni će, prema Šapićevim rečima biti samo kap u moru svega što planira da uradi kako bi pobošljao usluge gradskog prevoza. Među obećanjima su farbanje autobusa, krpljenje rupa i smanjenje gužve.

Komentari (0)

Srbija