Politika

Gde su granice političke borbe, Jakšić: Negativna kampanja je klizav teren, može da se vrati kao bumerang

Komentari

Autor: Euronews Srbija

02/12/2023

-

15:13

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Samo do pre nekoliko dana delovalo je da ćemo pred predstojeće izbore 17. decembra imati jednu neinteresantnu političku kampanju. Onda su pre nekoliko dana na društvenim mrežama isplivale prvo privatne fotografije, a zatim i video-snimak jednog od opozicionih političara - Đorđa Miketića. On se oglasio saopštenjem u kojem je tvrdio da poenta nije bila samo zastrašivanje njega, nego svih protivnika režima. U petak se povukao iz kampanje. Vlast, s druge strane tvrdi da sa plasiranjem snimka nema nikakve veze.

Prof. Ivana Jakšić sa Fakulteta političkih nauka kaže da je ovo dramatičan slučaj negativne, prljave  kampanje koji se retko koristi. Smatra da ovo jeste primer osvetničke pornografije jer se uklapa u njenu definiciju: snimak je plasiran bez saglasnosti osoba koje su snimane tokom seksualnog čina.

"Iako se u pojedinim medijima pominje da ima dodira sa krivičnim delom - prostitucija, upotreba narkotika, ali ne postoji ta vrsta ugrožavanja i pretnje javnom interesu. Ovde je vrlo jasno - snimak je objavljen, bez saglasnosti ljudi koji su na snimku i sa jasnim ciljem da diskredituje Đorđa Miketića. To de fakto jeste osvetnička pornografija", rekla je Jakšić u emisiji "Hajde da razgovaramo" na Euronews Srbija.

Navodi da je povlačenje Miketića iz kampanje moralno ispravan čin i da je uradio pravu stvar. Smatra i da se na taj način pokazuje politička odgovornost, što se danas retko viđa u Srbiji.

Dodaje da je negativna kampanja klizav teren, da može da se obije o glavu onima koji je koriste.

"Čini se jednostavno, plasirate negativnu informaciju o nekim ljudima, diskreditujete ih. Međutim, ne funkcioniše to baš tako jednostavno. Kada se političari opredele za negativnu kampanju oni će diskreditovati osobu koja je meta, ali ta negativna kampanja ima potencijal da se obije o glavu kao bumerang. Ljudi ne sagledaju samo u negativnom svetlu metu, već i osobu koja je plasirala negativne stvari. Ta osoba se opaža kao beskrupulozna, spremna da uradi sve da ostvari svoj politički cilj", navela je Jakšić.

Ističe da političari ne žele da ih u kampanji birači vide u negativnom svetlu, već pokušavaju da plasiraju jednu sliku dopadljivosti, bliskosti sa narodom, čak i topline.

Kome je bilo namenjeno plasiranje snimka

"Plasiranje negativne kampanje ima taj potencijal da birače udalji od politike. Ljudi ne žele da se uključuju u procese koji su toliko prljavi. Zato smo u ne tako dalekoj prošlosti imali pokušaj infiltracije nasilnika u proteste. Čim protesti postanu nasilni smanjuje se njihov potencijal da šire podršku", pojasnila je ona.

Smatra da je plasiranje snimka zapravo bilo namenjeno biračima koje pokušava da aktivira inicijativa ProGlas.

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

"Delovalo mi da je materijal za njih. U tabloidima to nije tako snažno plasirano. Činilo mi se da to  režim radi mudro, da će pustiti ovu informaciju građanskoj javnosti, ali da će čuvati svoje biračko telo, da neće želeti da se prikaže kao nasilan i beskrupolozni politički akter. Iznenadilo me kada je snimak prezentovan na Pinku", rekla je Jakšić.

Dodaje da oni koji su plasirali snimak očigledno nisu bili zadovoljni postignutim efektima, da snimak nije došao do dovoljnog broja birača čim su se opredeli za plasiranje na televiziji sa nacionalnom frekvencijom.

"Neki analitičari izborne kampanje kažu da je SNS u krizi, da pribegavaju kriznim koracima. Meni se činilo da kampanja teče očekivano. Imali smo negativnu kampanju na početku. To je i preporuka da negativna  kampanja ide na početku, a onda imate prostora da plasirate neke druge stvari. Tako je radio SNS, imali smo plakate Pavla Grbovića, političara sa desnice. Za mene ovo bio neočekivan korak. Nemam uvid u podatke da li se podrška opozicije širi, pa su pribegli ovom drastičnom koraku koji može da im se obije o glavu", rekla je ona.

Reakcija javnosti

Jakšić je rekla da su reakcije javnosti na početku bile obojene početnim političkim preferencijama i da to nije bilo slučajno. Ističe da je ceo slučaj različito obrađivan u prorežimskim i u proopozicionim medijima.

"Ono što smo na početku videli u proopozicionom delu javnosti je dosta pozitivnih reakcija. Mnogi su u tome videli, ono što se i meni čini, da je to zloupotreba informacija koje ne bi trebalo da budu upotrebljavane u javnoj sferi. Tek kasnije, kada je isplivalo još detalja, čini mi se kod vrlo snažnih pristalica opozicije i dalje je bilo da su opravdavali ili bar nisu krivili, ali u jednom delu opozicione javnosti jesu se javile kritike. Otvorilo se pitanje transparentnosti, odgovornosti ljudi koji su na javnim funkcijama i koji nas predstavljaju. To i jeste cilj ove negativne kampanje", rekla je Jakšić.

Targetiranje protivnika zapravo krenulo je od samog starta kampanje. Odmah nakon raspisivanja izbora buru na političkoj sceni izazvao je naslov u Danasu "Albanac u Beogradu: Ko je Fahri Musliu, za koga Vučić govori da mu nije otac?". Premijerka Ana Brnabić nazvala je taj medij "necivilizovanim, sadističkim i mrziteljskim".

Najviše teških reči palo je na društvenim mrežama. Milenko Jovanov iz SNS je tako kampanju opozicije nazvao "bolesnom". I sa druge strane potpredsednik DS Miodrag Gavrilović nazvao je vlast plagijatorima, falsifikatorima i kradljivcima. Bilo je teških reči na društvenim mrežama i od Srđana Milivojevića koji je naprednjake nazvao "mafijom".

Komentari (0)

Srbija