Politika

Srbija na korak od kupovine francuskih "Rafala": Za ovaj avion mnogi čekaju u redu, šta on donosi oružanim snagama?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

10/04/2024

-

19:32

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Tokom posete predsednika Srbije Francuskoj najavljena je kupovina višenamenskih borbenih aviona "Rafal", a dogovor bi trebalo da bude finalizovan u naredna dva meseca. Ukoliko se sve realizuje, Srbija će postati osmi inostrani korisnik ovog tipa aviona, ali i drugi inostrani naručilac varijante F4. Tu verziju su prvi naručili Ujedinjeni Arapski Emirati 2021. godine, i to pre Francuza, piše portal TangoSix. O ceni, tačnom broju aviona i drugim detaljima nije bilo reči, ali je predsednik Aleksandar Vučić prošle godine pominjao cifru od tri milijarde evra. Svakako, to će predstavljati ogromno ulaganje u srpsku vojsku.

Urednik portala TangoSix Petar Vojinović kaže za Euronews Srbija da je nabavka novih aviona veoma značajna zato što srpsko ratno vazduhoplovstvo trenutno ima letelice koje su stare nekoliko decenija, iako "Migovi 29" jesu modernizovani i sposobni.

"Cela ova priča čiji epilog gledamo počela je pre neke tri godine. Rafali su među najmodernijim višenamenskim borbenim avionima. Mogu da se upotrebe, da kažemo laički, da jure druge avione po nebu, ali i da dejstvuju po zemlji. Imaju dobru elektroniku, elektronsko ratovanje, senzore", naveo je Vojinović.

Napominje da firma koja ih proizvodi "Dassault" ima mnogo narudžbina za te avione i da su u poslednje veme postali veoma popularni.

profimedia

 

"To je mnogo modernije od ovoga što sada imamo. Letelice kao letelice, njihova struktura odnosno zmaj, mogu da ostanu u službi mnogo decenija. Ali elektronika, softverii senzori...jednostavno bolje je da imate platformu koja je novija i koja će se manje kvariti. Ovi konkretni avioni su takođe pravljeni pre nekoliko decenija, ali se konstantno modernizuju", napominje Petar Vojinović.

Dodaje da u ukupnu cenu ulazi paket naoružanja o kojem se verovatno pregovara, ali i neke logističke stvari, obuka pilota, verovatno i simulator. Kaže i da je Hrvatska kupila iste te avione, ali polovne, koje je koristilo francusko ratno vazduhoplovstvo.

"Sve u svemu, radi se o jednom jako sposobnom avionu. Sad kad neko sluša, to zvuči astronomski skupo, ali ako imate oružane snage u 21. veku, ne možete da nemate ratno vazduhoplovstvo i višenamenski borbeni avion. Dakle, on služi da na većim daljinama i mnogo brzo i fleksibilno može da radi stvari koje treba da radi. Bez tih borbenih aviona oružane snage nisu toliko sposobne", poručio je urednik portala TangoSix.

Karakteristike "Rafala"

Francuski "Rafal" je dvomotorni borbeni avion koji može da deluje i sa kopna, ali i sa nosača aviona. Na sajtu kompanije "Dessault Aviation" je navedeno da je u pitanju svestrani avion koji može da izvrši sve misije koje se postavljaju pred borbenu avijaciju: da ostvari superiornost u vazduhu, da čuva nebo, da pruži blisku vazdušnu podršku, da izvodi dubinske udare, izviđanje, protivbrodske udare i nuklearno odvraćanje. 

U službu francuske mornarice je uveden 2004. godine, a francuskog vazduhoplovstva 2007. godine, a postigao je izuzetan izvozni uspeh. Sada ima više porudžbina za izvoz nego za francusku vojsku.

Portal TangoSix piše da francuska kompanija ima obezbeđenu proizvodnju u narednih deset godina, a prema podacima, deluje da mnogi čekaju u redu za isporuku. Ako se ne računa narudžbina Srbije, trenutno je naručeno 229 "Rafala", od čega je 159 za izvoz, a 70 za Francusku. Od 159 izvoznih aviona, Egipat treba da dobije 31, Grčka šest, Indonezija 42, i UAE 80.

Kada je reč o proizvodnji "Rafala" tokom poslednjih godina, u 2023. je francuskim Vazduhoplovnim i svemirskim snagama isporučeno 11 Rafala, dok je strani korisnik, odnosno Grčka, dobio samo dva. Pritom je najavljeno da će ih biti proizvedeno 15 (dva više nego što je realizovano). U ovoj godini je zvanično saopšteno da će se godišnja proizvodnja biti 25 primeraka, a dugoročni cilj kompanije je da već sledeće godine dostignu proizvodnju od 36 aviona godišnje.

Koliko aviona nabavlja Srbija i šta još ide uz to?

Petar Vojinović napominje da se u slučaju Srbije verovatno radi o nabavci eskadrile od 12 aviona, odnosno 10 jednoseda i dva dvoseda.

"Mi imamo još neke letelice iz ere bivše Jugoslavije koje imaju pojedinačne uloge. Ovakva višenamenska letelica menja nekoliko tipova letelica - da vi u jednoj misiji možete da izvodite zadatke vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. To je sve sada digitalizovano, moderno", naveo je.

Kada je reč o finansiranju, sagovornik Euronews Srbija kaže da se ovako skupe stvari nikada ne kupuju iz vojnog budžeta, nego iz nacionalnog.

"Npr. Hrvatska će tu ukupnu cenu podelila na godine, po nekih 200-300 miliona će da plaća, tako ćemo verovatno i mi", rekao je Vojinović i istakao da su mogući i krediti od stran francuske države. 

profimedia

 

Napominje i da predsednici mogu da dogovore da avione dobijemo ranije tako što bismo preuzeli neke proizvodne slotove od Francuske, odnosno od aviona koji su namenjeni za francusko ratno vazduhoplovstvo.

"Ali cena se ne odnosi samo na tu platformu, već i za njeno naoružanje, rezervne delove, logistiku koja ide uz to. Ti artikli su jako skupi. Jedan tako obični avion može da košta realno oko 100-120 miliona evra, ali proizvođači imaju toliku sposobnost da nadograde sve to, tako da dođe do oko 200 miliona po avionu, što ih čini prilično skupim", objasnio je Vojinović. 

"Ne možete imati oružane snage bez ovakvih sredstava"

Ističe i da se kupovinom aviona od Francuske šalju razne poruke i da to može iz raznih uglova da se komentariše. Podseća i da je bila priča o tome da li možemo da dobijemo te avione zato što nismo u NATO-u, ali kaže da se oni prodaju Egiptu, Kataru i drugim zemljama.

U ovom našem slučaju, kaže Vojinović, pitanje je da li Srbija zaista nekome predsatvlja efektivnu pretnju, a mi smo i dalje okruženi zemljama NATO-a.

"Dakle, brojčani odnosi su dramatično na našu štetu. Ali s druge strane, kao što sam rekao, ne možete imati oružane snage bez ovakvih sredstava. Što se tiče poruka, omiljeni pridev komentatora jeste 'naoružavanje'. Mi od kraja osamdesetih, zbog devedesetih godina 25 ili 30 godina nismo ništ anabavljali. Sada, na primer od 2016. se polako, ako govorimo o ratnom vazduhoplovstvu, nabavljaju artikli vojne tehnike koji skoro 30 godina nisu nabavljani. Za još, na primer deset godina ćemo doći na neku pozitivnu nulu, da naše oružane snage imaju sve što je potrebno, pa tek onda možemo pričati o nekom dodatnom naoružavanju", zaključio je Petar Vojinović.

Komentari (0)

Srbija