Fokus

Šta je potopilo jahtu "Bayesian": Novi izveštaj daje odgovore na pitanja o misterioznom potonuću "neuništivog broda"

Komentari
Šta je potopilo jahtu "Bayesian": Novi izveštaj daje odgovore na pitanja o misterioznom potonuću "neuništivog broda"
Šta je potopilo jahtu "Bayesian": Novi izveštaj daje odgovore na pitanja o misterioznom potonuću "neuništivog broda" - Copyright profimedia

Autor: CNN

15/05/2025

-

11:46

veličina teksta

Aa Aa

Iznenadni vetrovi jačine uragana prevrnuli su luksuznu jahtu "Bayesian" prošlog avgusta kod obale Sicilije, otkriva preliminarni izveštaj britanskog Odeljenja za istraživanje pomorskih nesreća (MAIB). U izveštaju se navodi da je jahta imala "slabosti" u pogledu otpornosti na jake vetrove za koje vlasnik i posada nisu znali.

Jedrilica duga 56 metara, u vlasništvu britanskog tehnološkog mogula Majka Linča, bila je usidrena na oko pola milje od luke Portičelo, na severnoj obali italijanskog ostrva, kada je potonula. U nesreći je stradalo sedam osoba, među njima i Linč i njegova 18-godišnja ćerka Hana.

U novom izveštaju se detaljno opisuje šta se dešavalo u satima pre nego što se jahta iznenada prevrnula, kao i očajnički pokušaji 12 gostiju i 10 članova posade da pobegnu s broda.

Veče 13. avgusta bilo je mirno — more je bilo tiho, vetar slab, ali su za taj dan meteorolozi najavili oluje. Kapetan Džejms Katfild naredio je dežurnima da ga probude ako vetar pređe brzinu od 37 km/h ili ako brod počne da se pomera s mesta.

Oko tri sata ujutru, dežurni je primetio da se olujni oblaci i munje približavaju, iako je vetar tada duvao tek 14 km/h. Sat kasnije, vetar se pojačao na 55 km/h. Dežurni je tada snimio video oluje i objavio ga na društvenim mrežama, pre nego što je zatvorio kokpit i prozore kako bi zaštitio enterijer.

Katastrofalni sled događaja

Svedoci koji su oluju posmatrali sa obale tvrde da je vetar koji je napravio haos na pristaništu bio poput uragana. U 3:57 jahta je počela da se pomera s mesta, a posada je odmah probudila kapetana i ostale članove. Neki putnici su u tom trenutku već bili budni. Linč je izašao na palubu da vidi da li će morati da otkaže taksi vožnje zakazane za to jutro, dok je kuvar počeo da sklanja posuđe.

profimedia

Maketa jahte "Bayesian"

Tada se vetar naglo pojačao na više od 130 km/h. U 4:06 jahta se za manje od 15 sekundi nagnula za 90 stepeni, razbacavši ljude, nameštaj i predmete po palubi.

"Nije bilo znakova poplave unutar broda dok voda nije počela da ulazi preko desnog boka i kroz stepeništa", navodi se u izveštaju.

Putnici i posada su pokušavali da se spasu, a dve osobe su pokušale da izađu iz kabina, penjući se preko izvučenih fioka ormara.  Preživeli su se održavali na površini uz pomoć podmetača za sedenje na naduvavanje, dok prvi oficir nije uspeo da spusti i naduva čamac za spasavanje.

Signal koji su poslali privukao je pažnju obližnjeg broda, čiji je kapetan spasao preživele i pozvao obalsku stražu.

Sedmoro ljudi izgubilo je život, među njima i kuvar broda Rekaldo Tomas, direktor "Morgan Stanley International"-a Džonatan Blumer, ugledni američki advokat Kris Morvilo i njihove supruge Džudi i Neda. Kapetan Katfild i još 14 osoba su preživeli, uključujući i Linčovu suprugu Anđelu Bakares.

Istraga je pokazala da su vetrovi brzine od 117 km/h bili dovoljno snažni da brod izgubi stabilnost bez mogućnosti uspostavljanja ravnoteže. Takođe se navodi da je brod možda bio osetljiv i na znatno slabije vetrove.

Tanjug AP/Salvatore Cavalli

Trenutno su u toku radovi na izvlačenju jahte iz mora kako bi se dodatno ispitali uzroci tragedije

"Te slabosti (u režimu u kom rade motori, sa spuštenim jedrima i podignutom kobilicom, koja se inače spušta u vodu radi stabilnosti i smanjenja zanošenja, sa samo 10 procenata uobičajenih brodskih zaliha) nisu bile navedene u brodskoj dokumentaciji o stabilnosti", piše u izveštaju. "Zato ni vlasnik ni posada nisu znali za njih", zaključili su istražitelji, prenosi CNN.

Brod napravljen da bude "neuništiv"

Nedugo nakon tragedije, Đovani Konstantino, izvršni direktor kompanije "Italian Sea Group" u čijem je vlasništvu brodogradilište "Perini Navi", koja je napravila potonulu jahtu, izjavio je da je taj brod napravljen da bude "neuništiv".

Konstantino je tada za "Corriere della Sera" rekao da nema nedostataka u dizajnu i konstrukciji jahte i da je reč o "najbezbednijim brodovima".

"Jedrenjaci su poznati kao najbezbedniji brodovi, jer ih njihova struktura čini nepotopivim telima. Ovaj incident zvuči kao neverovatna priča", rekao je Konstantino.

On je izjavio da je "sve što je učinjeno otkriva dugu listu grešaka":

  • Jahta nije trebalo da bude usidrena
  • Krmeni otvor bio je najverovatnije otvoren
  • Brodska kobilica - "sečivo" koje je uronjeno u vodu na dnu broda - trebalo je da bude spuštena
  • Ljudi nije trebalo da budu u kabinama
  • Posada je trebalo da zna da se sprema oluja

Trenutno su u toku radovi na izvlačenju jahte iz mora kako bi se dodatno ispitali uzroci tragedije.

AI Preporuka

Komentari (0)

Svet