Planeta

Apsurd aviona F-35: Velikih broj najsavremenijih borbenih letelica nesposoban za rat, ali neko ipak dobro zarađuje

Komentari

Autor: Euronews Srbija

19/03/2024

-

17:47

Apsurd aviona F-35: Velikih broj najsavremenijih borbenih letelica nesposoban za rat, ali neko ipak dobro zarađuje
Apsurd aviona F-35: Velikih broj najsavremenijih borbenih letelica nesposoban za rat, ali neko ipak dobro zarađuje - Copyright Tanjug/AP/Aijaz Rahi

veličina teksta

Aa Aa

Stelt borbeni avion F-35 "Lightning II" pete generacije kompanije "Lockheed Martin" je najskuplji projekat u istoriji američke vojne industrije sa stotinama naručenih i isporučenih letelica širom sveta i planom SAD da svoju flotu opreme sa 2.443 ovih veoma sofisticiranih mašina, po ceni od 323 milijarde dolara.

Međutim, svega 15 do 30 procenata od ukupno 628 američkih F-35-ica je potpuno sposobno za borbene operacije, prema poslednjem izveštaju Pentagonove Agencije za operativne testove i evaluaciju, iz kojeg su uklonjeni poverljivi podaci. Takođe, samo 51 odsto je tokom 2023. bilo "dostupno" da obavlja bilo kakve zadatke, iako je projektovan cilj minimum 65 odsto. Još jedna birokratska komplikacija je 55 odsto letelica "sposobnih za misije", dok je cilj od 85 do 90, u zavisnosti od tipa (Ratno vazduhoplovstvo koristi F-35A, marinci F-35B, a Ratna mornarica F-35C). 

profimedia

 

Ovde treba napomenuti da sposobnost za misije i za borbu nisu isto, te da postoje dve kategorije: “mission capable" i "combat capable". Prva se odnosi na širi spektar aktivnosti poput testiranja i treninga, dok je druga isključivo sukob sa neprijateljem. Najbolja kategorija su "full mission capable” avioni, a njih je najmanje bilo među F-35B verzijom, svega 15,5 odsto u martu prošle godine.

Takođe je neverovatno da razvojni program F-35 traje već oko 30 godina, a da je do ovog meseca i dalje tehnički bio u fazi "inicijalnog operativnog testiranja", iako je blizu 1.000 aviona već isporučeno kupcima u SAD i još devet država. Naime, Pentagon je tek 7. marta odobrio pun obim proizvodnje, dok je od 2019. godišnje sastavljano više od 100 letelica u saradnji sa sedam zemalja.  

Projekat F-35 ne samo da je najskuplji već je i najlobiraniji od svih koje vodi američka odbrambena industrija. Prema javno dostupnim podacima, koje je objavio portal OpenSecrets.org, američke kompanije koje proizvode naoružanje su samo u prvoj polovini 2023. potrošile skoro 70 miliona dolara na lobiranje kod federalne vlade, od čega je oko 6,9 miliona stiglo od "Lockheed Martin-a" tokom prva dva kvartala prošle godine.

Prema podacima Federalnog odbora za izbore, kongresmeni, koji su članovi Odbora za oružane službe primili su u proseku 36.200 dolara tokom prethodne godine od lobista, dok su senatori dobili prosečno 36.000 dolara. Ovaj novac političari koriste za svoje kampanje kako bi ponovo bili izabrani, a oni koji profitiraju zalažu se velike vojne projekte, poput izgradnje novih luka, baza... 

F-35 se mnogo češće kvari i mnogo sporije popravlja od predviđenog

Pošto izveštaj izostavlja skorije podatke, koji su obaveštajno mnogo osetljiviji, ne zna se kakva je trenutna situacija i koliko je aviona F-35 sposobno da u bilo kom kapacitetu brani američke baze širom sveta, mada je trend borbene gotovosti tokom prošle godine bio skoro potpuno ravan, pa je teško pretpostaviti da je došlo do nekog velikog skoka.

Slaboj pouzdanosti američke flote F-35-ica doprinosi nekoliko faktora.

Jedan od problema koji je poznat godinama je da ne postoji kapacitet za efikasnu popravku aviona kada se pokvare, piše u analizi nevladine organizacije Projekat nadzora nad vladom (POGO). 

Avioni F-35 imaju tendenciju da se kvare mnogo češće nego što su tvorci programa očekivali. U izveštaju takođe piše da flota modela F-35A doživljava "kritične kvarove", to jest one koji čine letelicu nesigurnom za let, skoro dvostruko češće nego što se predviđalo.

AP/Hiro Komae

 

Najbitniji radovi na održavanju aviona obavljaju se u depoima raštrkanim širom SAD. Depoi su obično u vlasništvu države, ali pod upravom podizvođača. Radnici obavljaju velike remonte, rekonstrukcije i modifikacije izvan onoga što mogu da urade ekipe mehaničara na samim aerodromima. 

Kancelarija za odgovornost vlade (GAO) objavila je izveštaj u septembru 2023. u kojem je detaljno opisano koliko je loša situacija i sa samim depoima za remont. Ispostavilo se ne samo da se F-35 kvare češće, nego i da im je potrebno previše vremena za popravku. Naime, Pentagon je postavio rok od 60 dana, ali je od februara 2023., trebalo u proseku 141 dan da F-35 prođe kroz ceo proces. 

To je čak i blagi napredak u odnosu na izveštaj iz 2017. godina, kada je prosečno vreme bilo 172 dana. Iako je prosečno vreme remonta smanjeno na 131 dan u avgustu 2020, sada se ponovo povećava.

Još jedan veliki problem je to što se kompletan sistem održavanja oslanja u velikoj meri na kadrove "Lockheed Martin-a", u skladu sa ugovorom potpisanim sa ovom korporacijom. I ovaj vid neefikasnosti se može pripisati pomenutom sistemu lobiranja. 

"To je obezbedilo sigiran izvor prihoda za Lockheed Martin, ali je omelo ukupnu efikasnost programa. Radnicima na održavanju po ugovoru potrebno je više nego duplo duže vreme nego njihovim kolegama iz vojske da završe radove na održavanju", navodi se u izveštaju Kancelarije za odgovornost vlade.

Na šta su se žalili piloti?

F-35 je na papiru zaista najsavremeniji borbeni avion na planeti. Njegova stelt tehnologija, poput specijalne anti-radarske farbe i vrlo malo tzv. "čvrstih tačaka", tj mesta na koje se kače rakete i bombe, otežava neprijateljima da ga primete na radaru. Avion ima "radarski presek" od 0,005 kvadratnih metara, što je skoro veličine loptice za golf.

Čak i kada bi funkcionisali kako treba, samo američka flota bi koštala najmanje 1,7 biliona dolara za kupovinu, rad i održavanje tokom predviđenih 66 godina operativnog ciklusa, delimično i zbog višegodišnjih kašnjenja u razvoju, prema pomenutom GAO izveštaju. 

Kako izgleda kada zakaže F-35 sa sistemom za vertikalno sletanje i prosečnom cenom od oko 109 miliona dolara, vidi se na jednom poprilično smešnom snimku iz 15. decembra 2022. godine u vojnoj bazi Fort Vort u Teksasu. Tada je avion lebdeo, pa naizgled iz čista mira zabio nos u pistu prilikom sporog sletanja, a pilot se bezbedno katapultirao.

Još jedan od nekoliko incidenta desio se u bazi "Hil" u Juti 19. oktobra 2022. godine kada se jedan od četiri aviona F-35, koji su leteli u formaciji, srušio tokom sletanja usled smetnje na softveru. Pilot se takođe katapultirao, a dodatna otežavajuća okolnost bila je turbulencija.

Piloti su takođe prijavili barem dva slučaja naglih skokova vazdušnog pritiska u kokpitu zbog kojih su trpeli snažne bolove u sinusima i ušim, što je uticalo na dezorijentaciju tokom leta.

Komentari (0)

Svet