"Ako se Nemci ne bune oko samoočitavanja, zašto bismo mi": Kako će se promena u očitavanju brojila preslikati na račune
Komentari
30/05/2025
-07:07
Najava Elektrodistribucije Srbije da se od 1. juna menja način očitavanja brojila izazvala je iznenađenje i polemike u javnosti, posebno zbog mogućnosti da korisnik mesečno sam dostavlja stanje brojila i tako prihvati ulogu samočitača. Naime, novi način očitavanja podrazumeva da će radnici Elektrodistribucije očitavati brojla na terenu jednom u tri meseca, dok će u međuvremenu to moći da urade sami potrošači. Ta mogućnost se odnosi na one koji imaju standardna brojila, ali to nije zakonska obaveza. Kod potrošača sa pametnim brojilima ostaće mesečno očitavanje s obzirom na to da se taj posao radi daljinski, tako da će njima Elektrodistibucija Srbije svakog meseca očitavati potrošnju električne energije.
Pametna brojila u Srbiji trenutno ima oko 600.000 korisnika, pa se zato zamera da su potrošači sa standardnim brojilima diskriminisani.
Kako su ranije naveli u Elektrodistribuciji Srbije, korisnici mogu samostalno da prijave stanje brojila od 1. do 6. u mesecu putem aplikacije ED Srbije, internet stranice elektrodistribucija.rs, imejlom, telefonom i na šalterima EDS.
Od 1. juna može se prijaviti stanje i putem novoformiranog kontakt centra na besplatan broj telefona 0800 360 300. Više o tome OVDE.
U Udruženju Efektiva kažu za Euronews Srbija da se novi način očitavanja očigledno dešava već sada, navodeći da im se javljaju potrošači koji nikakvu potrošnju nemaju i koji imaju dokaze da su mesec dana boravili u inostranstvu, a dobili su potrošnju kao da su bili u stanu.
"'Novi način' očitavanja je zapravo udovoljavanje interesima Elektrodistribucije Srbije, sa kojom potrošači nisu ni u kakvom ugovornom odnosu a koja je, kao operater, od Elektroprivrede Srbije preuzela deo njene ranije delatnosti - očitavanje i održavanje brojila. Taj interes se sastoji u tome da što manje ljudi bude angažovano na poslovima terenskog očitavanja, kako bi se smanjili troškovi", rekao je pravnik Jovan Ristić iz Udruženja Efektiva.
Ceh tog smanjenja troškova, navodi Ristić, snosiće građani koji nemaju ugrađena pametna brojila, jer im se očitavanje brojila neće vršiti u jednomesečnom periodu, kako član 90 sistemskog Zakona o zaštiti potrošača nalaže, već će se prema, kako kaže, spornom članu 197a Zakona o energetici, očitavati jednom u tri meseca, što znači da takvi potrošači neće dobijati mesečne račune na osnovu stvarne već na osnovu prosečne ili paušalno odmerene potrošnje.
On je naveo da je prema Zakonu o zaštiti potrošača trgovac dužan da račune za pružene usluge od opšteg ekonomskog interesa dostavlja bez kašnjenja i u rokovima koji omogućavaju da potrošač prati ostvarenu potrošnju i zaduženje za obračunski period od najviše mesec dana.
Dok se pojedini potrošači sa standardnim brojilima bune i navode da nije njihov posao da očitavaju mesečnu potrošnju, neki korisnici to rade već godinama kako bi pratili stanje na brojilima i potrošnju.
Urednica portala Energija Balkana Jelica Putniković kaže za Euronews Srbija da je prema Zakonu o energetici dozvoljeno da se brojila očitavaju jednom godišnje.
profimediapametna brojila
"U Elektrodistribuciji Srbije su odlučili da to ipak bude kvartalno, znači svaka tri meseca, maltene po godišnjim dobima, s tim što daju mogućnost nama potrošačima da im dostavimo na razne načine očitavanje putem aplikacije, preko sajta Elektrodistribucije, mejlom ili pozivom telefonom", rekla je Putniković i navela da samoočitavanje nije problem i da je to nešto čemu bi trebalo da se prilagode korisnici.
Ona je podsetila da je ranije u javnosti bilo komentara o tome ko očitava brojila i da su padali tenderi jer se u javnosti pričalo da su namešteni.
"To je postala politička priča. Pošto nisu imali firmu koja bi očitavala brojila, zaposleni u Elektrodistribuciji Srbije su odlazili na teren da očitavaju brojila i naravno onda nisu radili svoje druge tekuće poslove, pa ako ste ih vi zvali da vam nešto urade, oni nisu mogli jer su negde na terenu", rekla je ona.
"Narod je uvek nepoverljiv"
Ristić kaže da su novim načinom očitavanja potrošnje struje potrošači sa standardnim brojilima diskriminisani što je, kaže, neustavno, navodeći pojedine članove zakona o zaštiti potrošača i energetici.
On je naveo da po Zakonu o zaštiti potrošača trgovac dužan da u računu za pružene usluge od opšteg ekonomskog interesa navede elemente koji potrošaču omogućavaju da proverava i prati iznos svog zaduženja i da ostvaruje uvid u tekuću potrošnju radi provere ukupne potrošnje prema pruženom kvalitetu usluge.
Prema njegovim rečima, po Zakonu o energetici ako krajnji kupac ima brojilo koje operatoru omogućava očitavanje na daljinu, tačne informacije o obračunu zasnovane na stvarnoj potrošnji pružaju se barem jednom mesečno, pri čemu te informacije takođe mogu biti dostupne putem interneta i ažuriraju se onoliko često koliko to omogućavaju korišćeni uređaji i sistemi za merenje.
"Dakle, za potrošače koji imaju pametna brojila važe pravila iz Zakona o zaštiti potrošača, a za potrošače koji imaju standardna brojila ona ne važe, što znači da su potonji diskriminisani, što je neustavno, a smanjen je i dostignuti nivo zaštite potrošača, što je takođe neustavno jer je zaštita potrošača - ustavna kategorija", rekao je Ristić.
Euronews
Putniković, međutim, kaže da su građani uvek nepoverljivi prema nečemu što je novo.
"Narod je uvek nepoverljiv i misli da ima neka zla namera, ali u suštini mislim da je to zaista dobro. S druge strane, biće sve bolje kako bude ugrađeno što više pametnih brojila", rekla je ona.
Putniković kaže da je skoro bila informacija da je, na primer, u Srbiji prema broju potrošača ugrađeno procentualno više pametnih brojila nego u jednoj Nemačkoj.
"Ako se Nemci ne bune zbog tog što moraju na neki način da pomognu oko samoočitavanja, zašto bismo mi", rekla je Putniković.
Kako će se potrošnja "očitavati" na računima?
Računi za struju će, kao i do sada, stizati svakog meseca.
Kako su ranije navode u EDS-u, jednom u tri meseca radnici EDS očitaće sva brojila na terenu, a u periodu između dva čitanja, ukoliko korisnik ne prijavi stanje, ili brojilo ne bude terenski očitano, primenjivaće se tačka 3. iz člana 197a Zakona o energetici.
To, kako objašnjavaju u Elektrodistribuciji, znači da će se u kombinaciji sa istorijskim podacima o potrošnji korisnika iz prethodnih meseci i uz primenu softverskih modela raditi svođenje na mesečnu potrošnju.
"Na primer, na računu za struju postoji stavka koliko ste manje ili više potrošili u odnosu na isti mesec prethodne godine. Znači, vama će se obračunati ta možda neka prosečna potrošnja", rekla je Putniković.
Euronews Srbija
Budući da će Elektrodistribucija Srbije na tri meseca očitavati brojila, Putniković je navela da će se potrošnja u tom vremenskom periodu podeliti na tri meseca, pa će se videti da li je reč o plavoj, zelenoj ili crvenoj zoni.
Ristić navodi da je sporan član Zakona o energetici koji kaže da se obračun ili informacije o obračunu mogu zasnivati na procenjenoj potrošnji ili paušalnom iznosu samo ako krajnji kupac ne dostavi rezultate očitanja brojila za određeno obračunsko razdoblje.
"Dakle, potrošač koji ne ume ili ne želi sam sebi da očitava brojilo, što je njegovo pravo, a sem toga on nije profesionalac za očitavanje, praktično će biti kažnjen izdavanjem računa koji nema veze sa njegovom stvarnom, izmerenom potrošnjom, kako član 90 Zakona o zaštiti potrošača nalaže, već sa potrošnjom koja će mu biti odmerena "procenom", metod uprosečavanja, tj prepisivanje potrošnje iz istog meseca u prethodnoj godini ili "paušalno", dakle proizvoljno i netransparentno", rekao je Ristić.
On kaže da samo oko polovine iznosa na mesečnom računu otpada na potrošnju struje, a druga polovina na razne pridodate naknade za koje kaže da izrazito nerviraju potrošače, poput TV takse za medijski javni servis ili naknade za podsticaj povlašćenih proizvođača električne energije.
Koje su probleme sa računima prijavljivali potrošači
Ristić kaže da je od novembra 2023. godine vladao haos sa računima za struju, koji se malo smirio poslednjih meseci prošle godine i u prvih nekoliko meseci ove godine.
Potrošači su, kaže, kao probleme sa očitavanjem i računima navodili da je potrošač sa jasno predvidivim potrošačkim navikama iznenada dobijao čak i desetostruko uvećan mesečni račun u odnosu na svoju prosečnu potrošnju ili u odnosu na potrošnju iz istog perioda u prošloj godini, a da se to najčešće dešavalo u Novom Sadu, ali da je takvih slučajeva bilo i u Beogradu.
On dodaje da se dešavalo da je ispostavljen mesečni račun a da nije bilo očitavanja, pri čemu je čitač očigledno uneo netačan čitački hod, da je ispostavljeno više mesečnih računa a da nije bilo očitavanja, pa je sva potrošnja sabrana u jedan mesec, kao i da prilikom zamene standardnog brojila za pametno brojilo, čitač nije zabeležio poslednje očitano stanje na standardnom brojilu ili je netačno uneo podatke sa novog brojila.
Potrošači su, kaže, prijavljivali i da brojilo nije održavano, što je zakonska dužnost i odgovornost operatora a ne potrošača, pa se pokvarila na primer niža ili viša tarifa ili se brojilo očitavalo netačno, a problem se "reši" tako što se čitav teret odgovornosti prebaci na potrošača, tako što mu se retroaktivno izdaju uvećani računi do devet meseci unazad.
"Najčešći problem sa kojim se susrećemo u pritužbama potrošača je problem netransparentnosti duga. Potrošač ne razume šta ulazi u njegov dug, kada je nastao, kako je nastao, zašto se on menja iz dokumenta u dokument, i kako dug da izmiri kako bi bio siguran da ga je u potpunosti izmirio. Sve se to dešava zbog primene tzv sistema saldiranja potraživanja koji sva mesečna potraživanja sabira u jedinstveni dug, što je suprotno Zakonu o obligacionim odnosima. Ovo je omogućenog korišćenjem uvek istog poziva na broj iz meseca u mesec na bezličnim uplatnicama bez oznake meseca i godine. Nadamo se da će ovaj problem biti značajno umanjen u skorijoj budućnosti, jer se ispravlja na osnovu nove Uredbe o uslovima isporuke električne energije", rekao je on.
Ristić dodaje da EPS postepeno na teritoriji cele zemlje menja uplatnice, tako što na njih stavlja pozive na broj koji se menjaju iz meseca u mesec, da je ostalo da u ovaj sistem još bude uključen Beograd, tako da će se sada tačno znati da je potrošač, koristeći uplatnicu uz na primer račun za maj 2025. zaista i namirio mesečno potraživanje za maj 2025.
"Nadamo se da će se, sledstveno tome, i opomene pred isključenje električne energije i opomene pred utuženje biti specifikovane po mesecima, sa odvojenim datumima dospeća za svaki mesec od kojih odvojeno teče kamata za svaki mesec. Tako će potrošač uvek znati šta tačno duguje i za koje mesece", rekao je Ristić.
Komentari (0)