Razvoj dualnog obrazovanja u skladu sa potrebama privrede i učenika: Prijava zainteresovanih poslodavaca u tri koraka
Komentari21/10/2025
-14:05
Privredna komora Srbije pozvala je sve zainteresovanje poslodavce, koji žele da se uključe u dualni model obrazovanja, da do 15. januara podnesu prijave. To mogu da učine preko sajta PKS, a prikupljeni podaci biće dostavljeni nadležnim obrazovnim institucijama kako bi se potrebe privrede našle u konkursu za upis učenika u prvi razred srednje škole. Aleksandra Milić, rukovodilac službe za dualno obrazovanje i obrazovnu politiku u PKS, objašnjava za Euronews Srbija da se prijava poslodavca podrazumeva tri kratka koraka.
Ona je dodala da to podrazumeva da se prijave za dualni model obrazovanja za narednu školsku godinu, 2026/27.
Oni putem sajta dualnoobrazovanje.rs pristupaju portalu dualnog obrazovanja i kroz prijavu PKS-u daju informaciju o obrazovnim profilima i o broju učenika u narednoj školskoj godini.
Svi poslodavci koji posluju na teritoriji Srbije mogu da se uključe u dualni model obrazovanja.
"Važno je samo da do 15. januara oni daju izjavu u Privrednoj komori i važno je da ispune određene uslove koje Zakon o dualnom obrazovanju postavlja kako bi ovaj model obrazovanja mogli da realizuju", rekla je Milić.
Navodeći da je do sada više od 1.200 kompanija učestvovalo u dualnom modelu obrazovanja i da je više od 20.000 učenika prošlo kroz ovaj model obrazovanja, ona kaže da se nastavlja sa razvijanjem ovog modela obrazovanja u skladu sa potrebama privrede i učenika.
Boravak učenika u kompanijama regulisan i kontrolisan
Najinteresantniji u dualnom obrazovanju i za poslodavce i za učenike jesu obrazovni profili iz oblasti mašinstva, elektrotehnike, turizma i ugostiteljstva.
"Naša privreda ima potrebu za tim tehničkim zanimanjima. Najviše, dakle, tu su bravari, zavarivači, tehničari za kompjutersko upravljanje CNC masina, profili koji dolaze iz oblasti IT, a godinama unazad su takođe jako traženi.
Da bi se uključili u model dualnog obrazovanja, poslodavci moraju da prođu kroz proces akreditacije kompanije.

Prinskrin/Youtube/WorldSkills Serbia
Milić objašnjava da moraju da ispunjavaju sve uslove koji se tiču pre svega toga da posluju u delatnosti za koju se učenik obrazuje, odnosno da mogu da ispune taj plan i program nastave i učenja koji učenici u dualnom obrazovanju prolaze.
"I, naravno, kada je u pitanju bezbednost i zdravlje na radu, u dualnom obrazovanju to je posebna tema na koju sve institucije obraćaju pažnju. Poslodavci moraju da ispunjavaju sve obaveze koje im inače i slede iz Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu kada su u pitanju i učenici. Pored toga,učenici koji su u ovom modelu obrazovanja imaju prava na novčanu naknadu, dakle, tokom boravka u kompaniji oni dobijaju naknadu za svaki sat proveden u kompaniji, odnosno za svaki sat koji provode u učenju u realnom radnom okruženju. Oni, pored toga, imaju prava i na osiguranje za slučaj povrede na radu, imaju prava i na troškove toplog obroka i prevoza. Sam taj boravak učenika u kompanijama je vrlo regulisan i vrlo kontrolisan u ovom modelu", rekla je sagovornica Euronews Srbija.
"Učenici biraju ono što ih interesuje"
U dualnom obrazovanju učenici provode određeni deo vremena u realnom radnom okruženju gde mogu da nauče i mnogo više od onoga što je propisano planom i programom nastave i učenja.
Milić objašnjava da ideja dualnog obrazovanja jeste da učenici na samom početku školovanja steknu teorijska znanja koja će im pomoći u realnom radnom okruženju, a zatim da to što su u školi naučili u realnom radnom okruženju i isprobaju.
"To jeste zaista i najbolji način učenja. Svi mi, kako mladi, tako i odrasli, mnogo bolje učimo kada smo u realnom okruženju i kada zaista možemo da se susretnemo sa situacijama o kojima smo do sada samo čitali u udžbenicima. Ne samo da učenici u dualu ne gube deo gradiva, već oni i stiču mnogo više znanja i veština od onoga što stiče učenik koji ostane samo u školi, odnosno u školskim radionicama", rekla je ona.
Dosadašnji podaci govore da je oko 70 odsto učenika ostalo da radi u kompanijama u kojima su bili na realizaciji učenja kroz rad.
Milić kaže da su neki posle određenog vremena napuštali te poslodavce, ali da su ostajali u zanimanjima za koja su se školovali.
To govori o tome da, kako je dodala, učenici biraju u dualnom obrazovanju ono što ih interesuje i ono čime žele da se bave u životu.
Komentari (0)