Biznis vesti

Čadež talk na GITEX sajmu: Izumi iz Srbije od naočara koje same adaptiraju fokus, do "svemogućeg" AI pomoćnika

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

07/06/2025

-

21:41

veličina teksta

Aa Aa

Nemačka prestonica Berlin ostaće upamćena kao mesto priznanja za inovativne kompanije iz Srbije, ali i Privrednu komoru Srbije. Najveći tehnološki sajam na svetu, GITEX Global, odlučio je da Srbija bude izabrana za zemlju partnera na ovogodišnjoj manifestaciji koja će biti održana ove jeseni u Dubaiju. 

Ova nagrada je rezultat višegodišnjeg rada koji ulažu naši inovativni preduzetnici u kreiranju bolje budućnosti, od kojih su se samo neki predstavili na ovogodišnjem sajmu GITEX Europe u Berlinu. 

U današnjem izdanju emisije Čadež talk videćete koje su izume predstavili inovatori iz Srbije.

Vladimir Vojvodić iz Fuller Vission-a predstavio je naočare sa adaptabilnim fokusom koje mogu da prilagođavaju dioptriju u zavisnosti od toga gde korisnik gleda.

"Napravili smo uređaj koji dinamički analizira oko kroz minijaturne kamere, snima gde se naše oko kreće, analizira sve to kroz jedan AI model koji koristi složenu matematiku i gomilu kompjuterske vizije da bi nam reklo na koju distancu neko hoće da gleda... Mi smo napravili naš softver koji dizajnira tu neobičnu, neortodoksnu geometriju sočiva i kroz spajanje takvih sočiva daje savršen fokus na različite distance", objasnio je Vojvodić.

Sam materijal je jeftin i naočare nije teško napraviti , ali je užasno teško modelirati sočivo i to niko na svetu ne može da uradi osim Fuller Vission-a, dodaje Vojvodić.

Đorđe Filipović iz "30 Hills-a" predstavio je personalizovanog AI četbota za kojeg postoje gotova rešenja i jako se brzo implementiraju, koji pretražuje internu dokumentaciju. Ideja je da to postane neka vrsta svemogućeg asistenta.

"Mi imamo hiljade nekih fajlova i to su razni primeri u prodaji, u marketingu, u uvođenju novih zaposlenih, kako se radi neka procedura. Postavlja se pitanje šta je budućnost svega toga ako ja imam sistem koji bi sada sve moje informacije objedinio na jedno mesto, pročistio ih, precizne su, tačne su. Da li ja ultimativno mogu da imam jedan četbot kao interfejs da pitam moj softver, sve što me zanima od moje organizacije da dobijem. To je sad ovo što ćemo u narednom koraku raditi, kako da zamenimo razne menije poput pretrage, izveštaja... nego da ga pitam tačno i onda u početku, kako ga budemo razvijali, on će moći da odgovori na pitanje, onda će posle moći da doprinese nekoj ideji", opisao je inovativnu ideju Filipović.

Tijana Mirkajlović i "Curious Sparrow-a" predstavila je personalizovane knjige za decu, ali i odrasle. Na osnovu toga su definisali koje prave psihološke, moralne i vasšpitne vrednosti treba da budu u određenim knjigama adaptirane za koji uzrast. 

"Koncept je da se uđe na naš sajt, izabere sa tačno koju knjigu želiš da pokloniš svojoj čerki, upišeš njeno ime i napraviš njen avatar, tako da ona postaje glavni junak te priče. I na taj način su priče unutra fiksne", objasnila je Mirkajlović Marku Čadežu na primeru njegove ćerke.

Ona je takođe predstavila jednu od radnji na temu putovanja kroz vreme i različite istorijske događaje na kojima dete uči nešto novo.

"Ono što su studije dokazale jeste da deca kroz personalizaciju sadržaja, čak i u školama, zapravo mnogo lakše usvajaju sve što treba da usvoje jer je tu identifikacija sa sadržajem i na taj način bolje se prave svi temelji za rast i razvoj ličnosti", kazala je Mirkajlović.

Druge fascinantne ideje i rešenja koja su predstavili inovatori iz Srbije pogledajte u snimku kompletne emisije na početku teksta.

Komentari (0)

Biznis