Šine u Beogradu tesne za turske tramvaje: Koja su moguća rešenja i da li će moći da se nesmetano kreće
Komentari13/06/2025
-15:30
Pre nekoliko dana u depo gradskog saobraćenog preduzeća stigao je prvi tramvaj turske firme Bozankaya koji bi trebalo da uskoro bude testiran na beogradskim ulicama. Međutim, njegove dimenzije drugačije su od svih tramvaja koji su do sada prevozili putnike. Postavlja se pitanje kada će biti testiran i da li će zbog njegovih dimenzija morati da budu napravljene određene promene u infrastrukturi.
Dužina novog tramvaja 30,5 metara, a najviša odnosno maksimalna brzina kojom će se ovi tramvaji kretati jeste 70 kilometara na čas.
Najveći problem je to što je ovaj tramvaj zapravo širi od svih dosadašnjih koji su se kretali po ulicama Beograda.
Saobraćajni inženjer Ivan Banković kaže za Euronews Srbija da pre oko 15 dana stigao prvi od 25 novih tramvaja marke Bozankaya iz Turske i da kada je reč o njegovim tehničkim karakteristikama, svakako da ima u određenim segmentima poboljšanje po pitanju elektromotora i obrtnih postolja.
Prema njegovim rečima, radi se o tramvajima većeg kapaciteta i u tom segmentu je prilagođen potrebama Beograda.
"Međutim, upravo ključna stvar u ovom slučaju jeste širina samog tramvaja. Do pre ovih tramvaja mi smo imali situaciju da je najveća širina tramvaja bila 2,3 metra, a ovaj prvi put u Beogradu imamo tramvaj širine 2,4 metra. Ono što se postavlja kao pitanje i zaista izaziva zabrinutost jeste upravo to da li će na određenim delovima infrastrukture ovaj tramvaj moći nesmetano da se kreće. Dakle, ne postoji bojazan da tramvaj neće moći da prođe ulicama Beograda, tačnije širinama, on svakako hoće, ali je problem kako će na pojedinim raskrsnicama, pogotovo tamo gde je sporan radijus, gde su oštrije krivine, da li će tu tramvaj moći da prođe i kojom brzinom će moći da prođe, a da ne dođe do nekih ekscesa", rekao je on.
Sagovornik Euronews Srbija kaže da su takva raskrnica Nemanjine ulice i Savskog trga kao prva među kritičnima, a da su takođe potencijalno sporne raskrsnice i Bulevar kralja Aleksandra i Resavska i Bulevar kralja Aleksandra i Beogradska ulica.
Koja su rešenja
U situaciji kada je već prvi tramvaj od 25 planiranih isporučen, postavlja se pitanje kako rešiti problem.
Banković navodi dva rešenja, od kojih je prvo da se problem gurne pod tepih i da se tramvaji iz Turske puste u saobraćaj bez ikakve korekcije na infrastrukturi, što bi onda značilo maksimalno usporenje tih vozila u zonama raskrsnice i kritičnih mesta i mogućnost nastanka nekog incidenta.
"Ono što ja zaista ne bih voleo, a to je da dolazimo u situaciju da se dešavaju češanja tramvaja, dakle oštećenja, i da se onda sami vozači okrive da nisu bili dovoljno obazrivi", rekao je on.
Drugo rešenje jeste, dodaje on, da stručna komisija GSP Beograd uradi svoj posao prilikom probnih vožnji i detaljnog testiranja tramvaja.
"To iziskuje određeno vreme da biste sproveli sva testiranja na terenu, ali znači da gde god imate problem, da se tu taj problem zabeleži i da se daju predlozi mera. To znači gde je potrebno da se eventulno koriguju šine, da je eventulano potrebno da se izmesti ili zameni stub kontaktne mreže, da se eventualno pomeri samo stajalište ili stajališni plato ili bilo šta drugo, semafori primera radi, što može da ometa između ostalog tramvaje ovih dimenzija, da se to blagovremeno uradi. Ono što je najbitnije je da se problem ne gura pod tepih kada smo došli već u ovu situaciju, dakle da je ovo najširi tramvaj u Beogradu", rekao je on.
Kada bi moglo da bude testiranje
Da se testiranje tramvaja očekuje u što skorijem vremenskom periodu kaže Banković.
On je naveo da je zbog trenutne blokade Nemanjine ulice i Kneza Miloša praktično tramvajski saobraćaj prilično redukovan, pa sami tim nije moguće u ovom trenutku izvesti ni probne vožnje.
"Ono što je bitno napomenuti je da se u narednih 10 dana očekuje i drugi tramvaj istog tipa i da tek kada stručna komisija GSP i GSP kao kompanija da zeleno svetlo, onda se pristupa proizvodnji preostalih 23 tramvaja od ukupne količine od 25. Bolje je i sačekati koju nedelju, možda čak i koji mesec više, ali da se ovaj posao zaista uradi na valjan i stručan način nego da se posao zbrza i da se slučajno izvrši pritisak na komisiju da se to što pre završi, pa da onda narednih decenija imamo većih problema u odnosu na to koja je korist od ovih tramvaja", rekao je Banković.
Na pitanje zbog čega nije nabavljen neki drugi tramvaj pogodnijih dimenzija kada su se već znale dimenzije tramvaja iz Turske, on navodi da su slični problemi bili i prilikom prethodne nabavke tramvaja.
"Nažalost, nismo naučili puno iz svojih grešaka. Mi smo slične probleme i veliko prilagođavanje infrastrukture imali i prilikom prethodne nabavke 30 tramvaja marke KAF, takođe se mesecima infrastruktura prilagođavala. Žao mi je što Beograd nije naučio iz svojih grešaka i što su u ovom slučaju kupili praktično tramvaj iz kataloga. Postojale su sugestije određenog broja stručnih ljudi iz GSP-a, a i ljudi sa fakulteta koji su od starta na ovo ukazivali, ali nažalost u Gradu izgleda da nije bilo sluha za tako nešto i da je bilo presudno da se što pre kupi ovaj tramvaj", naveo je Banković.
Komentari (0)