Biznis vesti

Kada ćemo sa srpskim TAG-om i u Grčku: Kako će usklađivati putarine i gde će još biti uvedana naplata

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

23/07/2025

-

15:04

veličina teksta

Aa Aa

Od skoro sa srpskim TAG-om može putovati i kroz Hrvatsku, a već izvesno vreme je omogućena takva vrsta elektronske naplate putarine bez zaustavljanja i u Crnoj Gori. Pvi takav dogovor o jedinstvenoj elektronskoj naplati putarine postignut je sa Severnom Makedonijom. Očekuje se da uskoro o tome bude postignut i sa Republikom Srpskom. Međutim, i ovog leta mnogi turisti iz Srbije planiraju da odmor provedu u Grčkoj. Postavlja se pitanje šta se dešava sa uvođenjem jedinstvene naplate putarine i sa tom državom, s obzirom na ranije najave da će već biti uvedene.

Iz "Puteva Srbije" kažu da su najavljivali početak korišćenja srpskog TAG-a i u Grčkoj na osnovu obećanja grčkih kolega.

"Međutim, oni imaju 7-8 koncesionara koji posluju na teritoriji Grčke i jednostavno međusobno nisu postigli dogovor da se povežu sa nama i ne možemo da završimo taj posao do kraja. Kada oni budu spremni, nama treba bukvalno 2-3 nedelje da implementiramo sistem i da srpski tagovi funkcionišu i na auto-putevima u Grčkoj", rekao je za Euronews Srbija izvršni direktor sektora za naplatu putarina u putevima Srbije Darko Savić. 

On je naglasio da je Javno preduzeće "Putevi Srbije" u odnosu na Evropsku uniju napravilo stvarno veliki iskorak na temu povezivanja sistema za naplatu putarine.

"Mi imamo naplatni sistem koji funkcioniše u okviru četiri zemlje. Uradili smo prvo povezivanje sa Severnom Makedonijom. Tu je urađen softver od strane domaćih kompanija. Znači, nije neko preuzeto rešenje, niti postoji neko strano rešenje koje može da definiše takve poslovne procese za naplatu putarine. Instalirali smo sistem sa Crnom Gorom, sa Hrvatskom i, naravno, on funkcioniše u Srbiji. Mi imamo blizu 150.000 korisnika od puštanja sistema u toj prvoj fazi vezanoj za Open Balkan projekat koji se odnosi samo na Severnu Makedoniju, a kasnije se proširuje i na ove zemlje", rekao je on.

Popust za one koji putarinu plaćaju pomoću TAG uređaja iznosi šest odsto, dok je u Hrvatskoj više od 20 odsto.

Savić objašnjava da je obim saobraćaja koji ima Hrvatska daleko manji od saobraćaja koji se obavlja u Srbiji.

"Republika Srbija treba da iskoristi svoj geografski položaj, što i koristimo kako bi naplaćivali putarinu, jer mi nemamo more, ali možemo da imamo jedan od prihoda Republike Srbije, odnosno za budžet Republike Srbije je prihod od naplate putarine. Vi ako se vozite zimi kroz Hrvatsku, pogotovo ako krenete onim deonicama koje vode ka moru, možete na prstu jedne ruke da izbrojite broj vozila koji ćete sresti na deonici od Zagreba do Splita ili od Zagreba do Rijeke. Međutim, kad se vozite autoputem Republike Srbije, nama će vrlo brzo, odnosno već su nam malo ove dve vozne trake na autoputevima koje imamo i već se priča o mogućim u budućnosti proširenjima auto-puteva, da mora da se rade proširenja za još jednu ili dve vozne trake", rekao je on.

Tanjug/Branko Lukić

 

Srbiji je, dodaje Savić, potreban taj prihod da bi širili autoputeve jer je u Srbiji promet koji je konstantan u toku 365 dana tokom godine. 

Za kamione naplata putarine na obilaznici oko Beograda 

Putarine na auto-putevima u Srbiji su poskupele od 4. jula, a Savić navodi da se radi jednostavno o usklađivanju cena putarina sa porastom cena na malo u skladu sa Zakonom o javnim naknadama.  

Na pitanje da li su sredstva od naplate putarina na srpskim auto-putevima dovoljna za održavanje auto-puteva, Savić je rekao da ta sredstva nisu dovoljna s obzirom na to koliko puteva se u Srbiji gradi.

"Nama su uvek potrebna dodatna sredstava zato što se broj kilometara auto-puteva povećava, zato što se grade novi auto-putevi. Sad smo imali jednu baš zahtevnu deonicu o dužini 19,5 kilometara koja je završena nakon šest godina gradnje sa dva najduža tunela, najbolje opremljena tunela u zemlji, a verovatno i u regionu", rekao je on. 

Povodom planiranog uvođenja putarine za kamione na regionalnim putevima, Savić je rekao da "Putevi Srbije" već dugi niz godina imaju plan da uvedu naplatu putarine prvenstveno na deonicama auto-puteva na kojima se sada ne vrši obračun naplate putarine, na oko 50 kilometara na postojećim autoputevima.

Tanjug/Branko Lukić

 

"Na deonici nakon naplatne stanice Subotica-Sever, čeone naplatne stanice do granice, odnosno do Horgoša se za sada ne naplaćuje putarina, pa će tako na tim delovima auto-puta koji ukupno u celoj zemlji iznose nekih 50 kilometara auto-puta biti uveden sistem naplate putarine, ali samo za teška teretna vozila, na naplatnim stanicama bez ljudske posade. Znači, neće biti klasičnih naplatnih stanica", rekao je on.

Sagovornik Euronews Srbija kaže da se do kraja godine očekuje implementacija pilot projekta naplatnog sistema na obilaznici oko Beograda, a ako sve bude kako je planirano, naplata bi mogla da počne od 1. januara 2026. godine.

"Projektovani prihod koji smo radili na osnovu prometa vozila, a tamo prođe oko 55.000 teških kamiona tokom godine, jeste 29 miliona evra, što uopšte nije malo. Nakon implementacije pilot projekta, odnosno opreme na ovoj deonici auto-puteva, krenućemo da radimo ostale obilaznice, zatim brze saobraćajnice, zatim magistralne puteve tipa Ibarske magistrale i tako dalje, i onih opterećenih puteva koji na osnovu naših zvaničnih podataka sa naših brojača saobraćaja imaju ekonomsko opravdanje", rekao je Savić. 

Ako se izuzme period korone i nagli porast saobraćaja nakon 2020. godine, Savić navodi da je mesečni porast saobraćaja na auto-putevima od četiri do šest odsto.

"Mi smo prošle godine imali blizu 83 miliona vozila na putevima u Srbiji. Ove godine beležimo porast, za prvih pet meseci oko 4,70 procenata i očekujemo da uz otvaranje novih naplatnih stanica to povećanje bude nekih šest do sedam procenata do kraja godine. Prošle godine smo ostvarili prihod od oko 410 miliona evra. Ove godine se nadamo da će taj prihod premašiti 420 miliona evra, a sledeće godine, kada budemo pustili naplatu putarine prvo na obilaznici, taj prihod će biti značajno veći", rekao je Savić. 

Komentari (0)

Biznis