Bankrotirala turistička agencija koja je poslovala godinama: Koliko je oštećenih i koliko će im novca biti vraćeno
Komentari
21/08/2025
-17:16
Turistička agencija Mitos travel je bankrotila. Izvršen je inspekcijski nadzor i utvrđena je insolventnost te agencije, što znači da ne može da izvršava plaćanja. Turistička inspekcija je dobila više od 100 prijava putnika koji su uplatili turistička putovanja preko te agencije, a oštećenih je i više od toga. Turističkoj agenciji je izrečena mera zabrane rada i biće joj oduzeta licenca, kaže za Euronews Srbija pomoćnica ministra turizma i omladine za inspekcijske poslove Dunja Đenić.
Ona navodi da je polisa u vrednosti od 50.000 evra i da ona neće biti dovoljna da se svi putnici obeštete u iznosu koji su uplatili.
"U skladu sa pravilnikom i zakonom, doći će do srazmernog umanjenja svih potraživanja u odnosu na ukupan iznos navedene polise", rekla je Đenić.
Prema njenim rečima, nakon prijava više od 100 putnika turističkoj inspekciji, započet je inspekcijski nadzor koji je završen 11. avgusta.
Ustanovljeno je da ta turistička agencija ne raspolaže sredstvima na svim računima u bankama u dovoljnom iznosu da izvrši plaćanja prema putnicima kojima nisu realizovani ugovori.
"Zapisnik o inspekcijskom nadzoru kojim je utvrđena insolventnost, dostavljen je osiguravajućoj kući Globos osiguranje kod koje je agencija imala kupljenu polisu, a što je bio povod i jedini način u ovom slučaju da se i aktivira navedena polisa. Polisa je u vrednosti od 50.000 evra, ali nažalost ona neće biti dovoljna da se svi putnici obeštete u iznosu koji su uplatili", rekla je ona.
Đenić kaže da su putnike koji su se obratili inspekciji pozivali da dostave svu neophodnu dokumentaciju, odnosno sve čime mogu dokazati da su potpisali ugovor sa agencijom i izvršili određenu uplatu.
"Sa tim spiskom mi smo i otišli u Globus osiguranje, održali sastanak i sa njima jer su se paralelno putnici javljali i njima istovremeno. Nakon toga imali smo dva spiska koja trenutno proveravamo i usaglašavamo. Ono što mi savetujemo putnicima koji to do sada nisu učinili, da se jave Globos osiguranju i da pripreme dokumentaciju koja je neophodna radi utvrđivanja uplaćenog iznosa odnosno srazmernog obeštećenja", rekla je ona.
profimedia
Potrebno je da putnici dostave ime i prezime nosioca ugovora, sam ugovor koji je potpisan sa agencijom, dokaz o uplati aranžmana, fiskalni račun ili bilo koju potvrdu o plaćanju, prepisku ili bilo koji drugi način komunikacije ako su je imali sa agencijom i potvrdu o garanciji putovanja koju je agencija bila dužna da im izda prilikom prodaje, odnosno potpisivanja ugovora.
"Potraživanja trostruko veća od visine polise"
Turistička agencija Mitos travel je organizator putovanja i ispunjavala je u tom delu zakonske odredbe, odnosno posedovala je neophodnu licencu i garanciju putovanja.
S obzirom na to da turističke agencije imaju polise koje višestruko nadmašuju iznos polise Mitos travela od 50.000 evra, Đenić kaže da je period važenja licence za turističke agencije tri godine, a da se garancija proizvoljno uzima na određeni iznos, u zavisnosti da li se kupuje polisa ili se uzima u banci.
"Uglavnom agencije uzimaju polise u periodu važenja od godina dana. U odnosu na visinu prometa koji će ostvariti, uzimaju i rasponski predviđenu polisu. Oni su kupovinom, odnosno pribavljanjem licence, kupili polisu kod Globus osiguranja u iznosu od 50.000 evra. Naravno, postoje veće vrednosti osiguravajuće polise, ali prosto oni su se vodili time da će poslovati u visini prometa koja korespondira ovoj visini polise, te su kupili polisu od 50.000 evra", rekla je ona.
Đenić kaže da će potraživanja u slučaju agencije Mitos travel biti približno trostruko veća od visine polise.
"Nažalost, putnicima će biti isplaćena verovatno oko trećina, znači oko 33, 34 ili 35 odsto uplaćene sume", rekla je ona.
Koliko je oštećenih
Turističkoj inspekciji javilo se oko 110 putnika, odnosno potpisnika ugovora, koji su uplatili aranžman preko Mitos travela.
"Na tim ugovorima se nalazi od dve do četiri osobe, jer se ne odnosi jedan ugovor samo na jednog putnika. S druge strane, još 50 putnika se javilo, mimo turističke inspekcije, Globos osiguranju. U zajedničkom spisku prijavljenih putnika Sektoru turističke inspekcije i Globos osiguranju trenutno imamo oko 150 prijava", rekla je Đenić.
Toj turističkoj agenciji je izrečena mera zabrane rada i podnet je zahtev za oduzimanje licence.
"Agencija kao takva registrovana kao Mitos travel, pravno lice o kome sada govorimo, neće biti u mogućnosti više da posluje kao takva, odnosno biće im oduzeta licenca kao osnovni uslov za rad i poslovanje", rekla je Đenič.
Na pitanje da li je bilo i ranije pritužbi na rad te turističke agencije, ona kaže da ta agencija posluje nekoliko godina i da nije bilo nekih značajnijih prijava, odnosno predstavki Sektoru turističke agencije.
"Ovakve situacije se dešavaju na tržištu i ne moraju postojati nikakvi simptomi ranije koji na to ukazuju. Mogu poslovati godinama u skladu sa zakonom i biti apsolutno solventni čitavog perioda, ali sa nekom lošom poslovnom procenom i lošom poslovnom odlukom mogu doći u situaciju u kojoj je sada agencija Mitos", rekla je Đenić.
Komentari (0)