Samostalno organizovanje putovanja ili aranžman preko agencije? Koje su prednosti i mane i šta ako ostanete bez smeštaja
Komentari09/08/2025
-10:02
Sezona je godišnjih odmora, a ima i onih koji još nisu odlučili gde će otputovati. Za neke je uobičajeno da aranžman uplate preko turističke agencije, a sve je više onih koji letovanje organizuju sami preko platformi za bukiranje smeštaja, što podrazumeva i sopstveni prevoz. Nesumnjivo je da svi žele da provedu kvalitetno vreme na godišnjem odmoru i uštede na smeštaju. Međutim, postavlja se pitanje da li je bolje uplatiti aranžman preko turističke agencije ili samostalno organozovati putovanje, od kakvog je značaja rani buking, ali i kako mogu da se spreče eventualne neprijatnosti tokom putovanja.
Da je predsrasuda da su samostalni aranžmani za putovanje jeftiniji od onih uplaćenih preko turističkih agencija kaže za Euronews Srbija direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić.
On je rekao da ljudi sve više vole sami da organizuju putovanje što je, dodaje, jednostavno s obzirom na dostupnost novih tehnologija.
"Ljudi, čini mi se, osim što vole da putuju, vole da sami sebi organizuju putovanje na možda najbolji način, ali vrlo retko ćemo čuti od nekoga ko sam organizuje putovanje da se žali na organizaciju ili da se žali na svoj izbor. Nikada nećete čuti da neko ko izabere loš smeštaj kad se vrati svojim prijateljima kaže - baš sam se prevario, mnogo je loše bilo, već će reći da je to jako dobro", navodi Seničić.
Uporedna analiza, kaže Seničić, istih smeštajnih jedinica koje nude agencije i koje nude najpoznatiji distributivni sistemi i broj žalbi, pokazala je da je kod individualnih putnika žalbi vrlo malo ili ih uopšte nema, ali da zato kod agencija za te objekte postoje razne vrste žalbi.
"Mi smo ove godine analizirali pre svega Grčku kao nama najvažniju destinaciju i smeštaj u privatnim objektima preko najpoznatijih platformi kao što su Booking, Airbnb i sa cenama istih tih kuća ili kuća koje se nalaze u neposrednoj okolini istog kvaliteta sa cenama. I te cene su negde od 10 pa i do 20 odsto veće bile na platformama nego kod agencija. Razlog je vrlo jednostavan. Te platforme daju mogućnost vlasnicima da se reklamiraju, da postavljaju samostalno te cene i neke uslove koji važe, imaju neke odrednice na samoj platformi, dok agencije ulaze u tzv. fiksne zakupe. Dakle, mi te smeštajne objekte zakupljujemo od maja pa do kraja septembra. Znači, za jedan duži vremenski period po jedinstvenoj ceni i onda ta cena može da varira. Zato imamo tako jeftine aranžmane", objasnio je Seničić.
On dodaje da se ni na jednoj platformi ne može naći aranžman od 100-120 evra za 10 dana boravka sa prevozom na određenoj destinaciji.
"Ljudi više žele da to samostalno rade ne shvatajući u stvari da ulaze u jednu zamku gde sigurnost i ispunjenje nekih osnovnih karakteristika mogu da dođu u pitanje, s obzirom na to da ne postoji nikakva zakonom propisana obaveza pogotovo za strane platforme koje su registrovane u inostranstvu. Mi ne možemo da reagujemo ni na koji način niti možemo da pomognemo putnicima. Ista je stvar kad govorimo o toj sivoj zoni koja je jako velika na društvenim mrežama. Mi ove godine imamo preko 1.000 ljudi koji su se žalili, i ovih dana je to aktualno i kad je reč o tim najpoznatijim platformama, da su ljudi ostali bez smeštaja upravo u Grčkoj i u Turskoj", rekao je Seničić.
profimedia
On kaže da ljude treba edukovati kako se to radi, na koji način, preko kojih platformi i šta je u suštini za njih najsigurnije.
"Kada pričamo o sigurnosti, to je svakako putovanje preko turističkih agencija", napominje Seničić.
Direktor Poslovnog udruženja hotelsko-ugostiteljske privrede (HORES) Georgi Genov kaže za Euronews Srbija da kvalitet smeštaja i usluge zavisi od hotela do hotela, ali da je kada je u pitanju individualno putovanje na more, neverovatno da se putuje tokom cele noći, a da se ne napravi predah.
"Oni koji idu na odmor, treba da idu zaista na godišnji odmor i da kroz svoje putovanje obiđu neke turističke destinacije. Sada sam bio na Vlasinskom jezeru. Neverovatno je koliko ima tranzita ako idete preko Surdulice, Vlasine, Bosilegrada, vi ste za 300 kilometara stigli na Tasos. Toliko prelepe prirode da je prosto uživanje. Oni koji putuju individualno moraju da zaista razmišljaju i zaista planiraju svoje putovanje", rekao je on.
Kada su pitanju cene hotela, Genov je rekao da u njima ima različitih inputa, od poreske politike do radne snage, ali da postoji više kategorija hotela, tako da svako može da izabere kategoriju koja mu odgovora i naravno da se raspita.
"Ovo što se nudi preko turističke agencije, tu imamo garanta, mi vidimo nekog konkretnog gde možemo da se žalimo. Kod ovih platformi, zaista je problematično, za mene je to 50-50. Znači, da li će biti bezbedno putovanje, da li ćemo zaista imati svoj apartman ili svoj smeštaj u željenoj destinaciji. Moraju da se edukuju sami građani, a ne da nasedaju na sajtove veoma lako ukoliko je nešto jeftino. Bez obzira na nove tehnologije, ja sam ipak za turističku agenciju, postoji zakonska regulativa gde zaista možemo da imamo sigurno putovanje. I tu nastaju problemi, ali bar možemo da nadoknadimo štetu", rekao je Genov.
"Cela porodica se našla na ulici"
Postavlja se pitanje u kojim slučajevima i kako samostalno organizovati putovanje, a u kojim za to izabrati turističku agenciju.
profimedia
Seničić kaže da prvo treba biti vičan novim tehnologijama jer, kako ističe, nije dovoljno da se ode samo na neku od tih platformi i da se vidi smeštaj.
"Imali smo primer od pre neki dan gde je porodica uplatila preko najpoznatije platforme neki apartmanski smeštaj koji im se dopao. Došli su na lice mesta i ta kuća ne prima goste. Njima je novac vraćen, problem nije samo u tome, već imamo situaciju da se oni nalaze u avgustu mesecu na destinaciji na kojoj nema slobodnog kreveta. Dakle, cela porodica se našla na ulici", rekao je Seničić.
On je naveo da smeštaj u toj situaciji ne može da se nađe, bez obzira na to koliko novca imate.
Seničić navodi da su to neprijatnosti koje ne mogu da se dese sa turističkim agencijama, odnosno mogu, ali u tom slučaju može vrlo brzo da se reaguje i da se reši problem.
Kada se planira individualno putovanje, on kaže da je jako važno da osim platforme preko koje se rezerviše smeštaj, na drugim izvorima na internetu pokuša da se nađe da li konkretan smeštaj ima svoj website, kakva su iskustva ljudi i da li postoji veliki broj recenzija.
"To se odnosi, naravno, i na hotele, gde onda možemo da, upoređujući sve to, imamo možda neku malo veću sigurnost. Ali, opet moramo da imamo u glavi da onog trenutka kad pustimo novac, da smo prepušteni nekim zakonskim regulativama sa kojima mi nismo upoznati. One se vezuju za zemlju gde je registrovana ta platforma ili gde je registrovan taj objekat, ako uplaćujemo određeni objekat. Dakle, to je veliki i najveći problem po meni i, nažalost, veliki broj slučajeva se tako loše i završi", rekao je Seničić.
Kada se samostalno preko platformi organizuje takva vrsta putovanja, prevoza je najčešće sopstveni, pa ako je reč o avio prevozu, treba biti vičan da se nađe određena tarifa prevoza koja omogućava eventualno neke promene ili izmene.
"Vrlo često idemo za najnižom cenom, a najniža cena ne omogućava nikakvu izmenu, pa čak ni u hotelima, u objektima za smeštaj. Moramo da budemo svesni rizika kada želimo da putujemo jeftino. Low cost kompanije koje su vrlo povoljne, opet imaju svoju regulativu. Imali smo ove godine nekoliko puta otkazane letove nekih low cost kompanija, njihova obaveza je da vam vrate novac. Ali kada vam vrate 20 evra za neku destinaciju, a vama su propale stotine evra u hotelu na toj destinaciji, onda je pitanje kako ste dobro organizovali to. To su mane, uslovno rečeno, i neki rizici kojih moramo da budemo svesni. Ako smo spremni na to, onda nemam ništa protiv", rekao je Seničić.
On, međutim, kaže da ako porodice sa decom idu na godišnji odmor i ako žele da se zaista odmore, onda je to apsolutno situacija gde je turistička agencija nezamenljiva.
"Imate predstavnika (agencije) na destinaciji, vodiča. Svaki manji problem možemo da rešimo, a na kraju krajeva veće probleme regulišemo zakonskom regulativom. Postoji mnogo načina zaštite i ono što je dobro, mi ove godine opet imamo smanjeni broj reklamacija putnika. Na milion i po putnika koliko putuje, ako govorimo o par stotina reklamacija, onda možemo da konstatujemo da iz godine u godinu taj kvalitet usluge raste", rekao je Seničić.
Za razliku od putovanja u inostranstvo, za odmor na destinacijama u Srbiji prednjače samostalne rezervacije.
Genov kaže da je u Srbiji veliki broj stranih turista.
"Bilo koji da gost da dođe iz inostranstva, nama je i te kako drag. Generalno je normalna rezervacija i obaveze su direktno između korisnicima, turiste i samog hotela. Ima veoma malo primedbi. Ako ih ima, onda se rešavaju na licu mesta. Ne možemo da upoređujemo putovanja u Srbiji sa aranžmanima i hotelima u inostranstvu, zato što nam je tu na dohvat ruke, imamo zakonsku regulativu da rešimo problem", rekao je Genov.
Seničić navodi da je šteta što u Srbiji nema tako često organizovanih turističkih putovanja jer je, dodaje, doživljaj potpuno drugačiji kada se neko informiše na internetu o nekoj destinaciji i kada je uz grupu kvalifikovani turistički vodič.
"Dodatni kvalitet je apsolutno ta lična nota koju daju pre svega turistički vodiči, u saradnji sa turističkom agencijom, kvalitetnim prevozom", rekao je on i dodao da je doživljaj destinacije sa dobrim vodičem potpuno drugačiji nego kada sami obilazite neku turističku destinaciju.
Komentari (0)