Biznis vesti

Međugeneracijska saradnja i transfer znanja: Kako se stiže do samog vrha karijere

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

23/10/2025

-

14:56

veličina teksta

Aa Aa

Očuvati starije radnike na tržištu u današnje vreme za mnoge kompanije i preduzetnike je veoma težak posao. Nedavno je na skupu koji su organizovali kompanija "Prince Aviation" i Privredna komora Srbije istaknut značaj međugeneracijske saradnje i inkluzivnih politika zapošljavanja koje doprinose očuvanju starijih radnika na tržištu rada i podsticanju razmene znanja među generacijama, posebno zaposlenih koji su starijih od 55 godina. Primer kako to funkcioniše u praksi je kompanija čiji je objekat nalazi na Beogradskom aerodromu i u kojoj rade tri generacije. 

Kompanija "Prince Aviation" godinama je uključena u dualni sistem obrazovanja od kada i sarađuje sa PKS, ali je uključena i u druge programe, kao što je projekat koji finansira multinacionalna Dunavske konferencija, pod pokroviteljstvom Evropske unije, a koji se odnosi na uključivanje i zaštitu radnika starih od 55 godina. 

Ima tri sektora - vazdušni saobraćaj, održavanje poslovnih aviona i trening-organizaciju koja školuje i pilote i vazdušno-tehničko osoblje ili aviomehaničare.

Direktor te kompanije Srđan Kragojević kaže za Euronews Srbija da je u avijaciji sam vrh karijere kada neko postane instruktor, pilot instruktor i mehaničar instruktor. 

On navodi da su ljudi koji šire znanje i iskustvo obično oni koji su malo stariji. 

"Mi imamo tri generacije u kompaniji. Kroz dualni sistem obrazovanja uključujemo mlade, buduće vazduhoplovne stručnjake koji su 17-18 godina, koji dolaze ovde kod nas na stručnu praksu. Njima se dodeljuju mentori koji su obično kolege sa 20-30 godina iskustva, koji onda sa njima rade i prenose na njih dugogodišnje stečeno znanje. Međutim, ovo nije jednosmerna ulica, ulica je dvosmerna. Mladi takođe mogu tim starijim kolegama da pomognu u primenjivanju nekih novih tehnologija, digitalizacije i to je prosto jedna zdrava atmosfera u kojoj jedni druge podstičemo", rekao je on.

Mladi u toj kompaniji imaju priliku da se obučavaju za aviomehaničara, a Kragojević kaže da je kroz dualni sistem obrazovanja svake nedelje u toj kompaniji između 30 i 40 đaka na stručnoj praksi iz srednje škole, desetina đaka iz visoke škole, kao i nekoliko studenata sa Mašinskog i Elektrotehničkog fakulteta. 

"Oni ovde dolaze da bi sproveli svoju obaveznu stručnu praksu. Međutim, neki od njih su malo ambiciozniji od drugih. Oni odluče da ovde provedu svoj zimski i letnji raspust. Hteo bih da napomenem da je stručna praksa plaćena. Mi ih uvodimo polako u naš sistem poslovanja, kroz naše procedure", rekao je on 

Nakon tromesečnih praksi, odnosno neke vrste probnog rada, Kragojević kaže da im kompanija nudimo prvi ugovor.

"Onda dalje oni ulaze u naš sistem, u našu organizaciju za trening, koja je odobrena od strane EUi oni kroz iskustvo naše kompanije stiču dozvole aviomehaničara", rekao je on.

Kompanija "Prince Aviation" posluje u evro-mediteranskim regionom. Nedavno je dobila prvi sertifikat izdat od Direktorata za civilno vazduhoplovstvo Indije, pa je u objekat na aerodromu u Beogradu stigao i indijski avion.

Do sada je kompanija u Indiji sprovodila obuke i obučavala lokalne aviomehaničare.

"Pokušavamo da budemo prisutni i da širimo naše poslovanje na nešto što bi ljudi nazvali globalni jug. I u vezi sa tim imamo operaciju Lagos u Nigeriji, tamo imamo jednu malu linijsku stanicu u kojoj imamo jednog ili dva mehaničara na 45-odnevnoj rotaciji", rekao je Kragojević.

 

 

Komentari (0)

Biznis