Biznis vesti

"Najavljuje se i četvrta izmena Uredbe": Hoće li država uspeti da umiri apetite trgovaca i cene

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

29/10/2025

-

21:00

veličina teksta

Aa Aa

Uredba o ograničavanju trgovačkih marži primenjuje se od 1. septembra, a izmenjena je tri puta. Na poslednje izmene Vlada Srbije je bila primorana kako bi sprečila trgovinske lance da teret prebace na dobavljače. Ministarka unutrašnje i spoljne trgovine Jagoda Lazarević nedavno je rekla da su trgovci i dalje drsko kreativni, objašnjavajući da je izmena uredbe neophodna kako bi se smanjili pritisci koje trpe dobavljači. U međuvremenu, u javnosti se pojavila vest da trgovci, kako bi pokrili gubitak, počinju da zatvaraju svoje prodavnice i otpuštaju radnike. U Ministarstvu trgovine to demantuje i navode da neće biti masovonog zatvaranja objekata. 

Dok građani različito reaguju povodom efekata Uredbe, pa tako jedni tvrde da sniženja cena ima, a drugi da ih nema ili da su ona simbolična, u Republičkoj uniji potrošača navode da se najavljuje i četvrta izmena koja će iz Uredbe izuzeti još neke proizvode.

Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača kaže za Euronews Srbija da se suština poslednje izmene Uredbe odnosi na zaštitu dobavljača od trgovaca koji, kako je konstatovano, na razne načine pokušavaju da ih ucenjuju. 

Ona objašnjava da trgovci pokušavaju da zaobiđu uredbu i da nakon šest meseci kada njeno važenje ističe naknadno fakturišu ono što su eventualno ne bukvalno izgubili, ali što su uračunali u svoj profit.

"Sa te strane se nastoji od strane ministarstva da se zaštite dobavljači upravo zbog razgovora sa dobavljačima i konstatacije tog problema. To je ono što je bitno urediti, sadašnja izmena se odnosi upravo na regulisanje tog odnosa između trgovaca i dobavljača" rekla je Perinčić. 

Ona je navela da Srbija još nema zakon o nepoštenim poslovnim praksama koji upravo treba da reguliše odnos između trgovaca i dobavljača, a čije je donošenje najavljeno do kraja godine i dosaje da se direktiva EU 2019/633 koju je Srbija dužna da implementira upravo odnosi posebno i na segment obaveze plaćanja trgovaca prema dobavljačima.

"Taj rok ne može biti duži 30 dana za kvarljivu robu, 60 dana za drugu robu, da ne može da se ugovara nešto naknadno, mimo onoga što je inicijalno ugovoreno i da se jednostavno uredi odnos između trgovaca i dobavljača na razne načine i zabranom crnih sivih trgovačkih praksi", dodaje ona.

Perinčić kaže da je to regulisano i Kodeksom poslovne etike koji obavezuje trgovce da se u odnosu sa dobavljačima ponašaju na način da se razvija kvalitetan odnos i pre svega da se poštuju rokovi plaćanja.

"Međutim, ono što je bitnije za potrošače kod izmene ove uredbe, dakle treće izmene, jeste da se i jaja izuzimaju iz ove uredbe. Prethodnom, drugom izmenom je izuzeto meso, riba, sveže voće, povrće kao i berzanska roba, kafa, kakao. Sada su tom spisku pridodata i jaja, namirnice koje čine svakodnevnu korpu potrošača i na njih se posle nepuna dva meseca od početka primene primenjuju pravila uredbe. Cena za ovu robu se formira slobodno, a najavljuje se i četvrta izmena - da će biti izuzeto i zamrznuto voće i povrće, zamrznute namirnice", rekla je ona.

profimedia

 

Povodom navoda o masovnom zatvaranju prodavnica zbog Uredbe i otpuštanju radnika koja se pominju u javnosti, Perinčić kaže da nema te informacije, navodeći da trgovci u okviru svoje poslovne politike deluju na način da povremeno zatvaraju neke objekte koji su manje profitabilni.

"Teško da može da se smatra da do zatvaranja objekata dolazi zbog regulacije tržišta putem uredbi od strane vlade. Što su niže cene, veći je promet i ne mogu tu biti na gubitku. Trgovci mogu samo da izgube neku projektovanu dobit, ali sasvim razumna je dobit i na maržama od 20 odsto, na ograničenju tih logističkih troškova naknade za otpis robe. Naravno da je uvek bolje da se pusti da se tržište samo reguliše, ali u ovoj situaciji kada su potrošači zaista očajni, kada su im ispražnjeni frižideri, novčanici, kada su i egzistencijalno ugroženi, neophodno je da država na neki način, putem uredbi, posebnih mera ovu oblast uredi, što se i dešava", rekla je ona.

Kakav je realni efekat Uredbe i odnos trgovaca prema potrošačima? 

Da su potrošači i dalje nezadovoljni kaže Perinčić i navodi da je u početku primene Uredbe došlo do pojeftinjenja, posebno proizvoda koji su robna marka određenog trgovačkog lanca. 

"Ali, nažalost, vidimo da te inicijalno snižene cene opet se polako podižu. S druge strane, ima i dosta proizvoda koji nisu obuhvaćeni Uredbom", rekla je ona. 

Sagovornica Euronews Srbija navodi da ono što je posebno pogodilo potrošače jeste da su bile ukinute na neko vreme akcije, a da se sada te akcije polako vraćaju

"To je upravo samoregulacija trgovaca, jer trgovci moraju da poštuju, odnosno da prodaju tu robu, a samim tim da se usklade sa onim mogućnostima potrošača, da vode računa o tome da li oni mogu da plate po toj ceni proizvode", rekla je ona.

Perinčić, međutim, naglašava da je uočen pad kvalitet proizvoda

"Došlo je do nekog sniženja, posebno tih trgovačkih robnih marki, ali je primećeno i da pada kvalitet tih proizvoda, pored toga što se smanjuje gramaža i drugih pojava da poskupljuju oni proizvodi koji su generalno jeftiniji u odnosu na luksuzniju robu. Kako god se okrene, ima više načina da su potrošači ugroženi, odnosno da se trgovci ne ponašaju prema njima na način kako im to nalaže i Kodeks poslovne etike - da moraju da uvažavaju potrošače kao ravnopravne partnere i da se staraju o njihovim interesima", rekla je ona. 

Perinčić smatra da bi se sve to regulisalo boljom konkurencijom, da tržišni malobrojni učesnici prate jedni druge i da se upravo zato što nije u dovoljnoj meri razvijena konkurencija, dešava to što se dešava. 

Komentari (0)

Biznis