Novi sistem ulaska u Evropsku uniju zadaje veliku glavobolju kamiondžijama: Ima li rešenja za njihov problem?
Komentari29/10/2025
-18:00
Novi sistem ulaska u Evropsku uniju zadaje velike glavobolje ne samo običnim putnicima koji prelaze u zemlje EU, već pre svega kamiondžijama. Zbog istog tretmana koji imaju i kao putnici, kamiondžije i naravno vozila koje oni voze čekaju na granici znatno duže nego što su čekali ranije. Upozoravaju da bi zbog toga, osim transportnog saobraćaja, veliku štetu mogla da ima i privreda. Za Euronews Srbija o ovoj temi govorio je Goran Aleksić, direktor poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbija Transport". Aleksić apeluje da je čekanje od 15 sati na granici nedopustivo.
On objašnjava da svi vozači rade za srpske kompanije koje rade u skladu sa zakonima koji su usklađeni sa regulativama Evropske unije.
"Vozači kamiona nisu kao turisti, nego kao građani. Vi često idete i poslovno u zemlje Evropske unije da obavljate neke sastanke i tako dalje. Vi niste turista, vi idete poslovno, a vozači su ljudi koji idu poslovno da obavljaju određeni posao. S druge strane, svi ti vozači rade za srpske kompanije, svi ti vozači rade u skladu sa zakonima koje je propisala Evropska unija što se tiče lekarskih pregleda, radnog vremena vozača", ističe Aleksić.
Direktor "Srbija Transporta" kaže da je dugo čekanje da granici veliki problem i da se već održalo nekoliko sastanaka sa Upravom carine. Na sastancima su, kako kaže, predlagane vrlo konkretne i praktične mere koje naša carina treba da primeni i sa drugim državama da napravi određene dogovore kako bi unapredila prelaske granica.
Euronews
Nije humano, kaže Aleksić, da neko stoji 12 sati na put bez kupatila, bez vode, bez tuša, bez elementarnih uslova za život. To nije humano i to nije normalno.
"Potpisan sporazum sa Mađarskom o zajedničkoj saradnji"
"Nama je prolazak granice problem. Znači, prelazak granice je problem. Godišnje iz Srbije izađe 950.000 kamiona. Svi ti kamioni čekaju dugo i svi kamioni koji su krenuli prošle godine su prošli granicu. I svi su čekali mnogo. Znači, nije problem u tome kako će se preći granica, nego sistem organizacije i funkcionalnosti operativnih procedura koje treba unaprediti da bi oni koji ove godine tih 950.000 kamiona koji treba da pređu prešli za po 5 minuta, a ne da svi pređu granicu i čekaju po 5 do 12 sati", objašnjava on.
Aleksić ističe da je Srbija potpisala sporazum sa Mađarskom o zajedničkoj saradnji i ovlašćenjima rukovodilaca graničnih ispostava da mogu unaprediti i usaglasiti saradnju, odnosno načine rada i procedura dve granične ispostave.
Euronews
Objašnjava da je to dobar osnov da bi granične procedure bile brže, da bi se neki procesi zajednički obavljali i tako dalje.
"Mi smo prošle godine, u oktobru mesecu, potpisali u okviru CEFTE sporazum za zelene koridore. Da bismo to mogli da ostvarimo, mi smo morali da opredelimo posebnu traku za naša vozila, koja bi bila za vozila Srbije i Mađarske, odnosno za vozila Srbije i Hrvatske. Da imamo posebnu traku, da imamo digitalne najave, da sva vozila koja su u tranzitu, da li vozila koja su u Srbiji ocarinjena u unutrašnjim carinarnicama ili strana vozila koja samo prolaze kroz Srbiju, prolaze za par minuta. Da sistemom digitalizacije, najave i dobre organizacije, obezbedimo da taj protok funkcioniše normalno. Da granica bude samo jedna od procedura, a ne problemska tačka. I nije normalno da se sa jednim normalnim tonom kaže čeka se na granici dva do pet sati. To je neprihvatljivo", dodaje Aleksić.
Evidentno je, zaključuje Aleksić, da će gužve na granicama i sami problemi koje uvodi elektronska evidencija ulaska i izlaska, značajno povećati troškove poslovanja prevoznika i da će to imati značajan uticaj i na privredu.
Kompletno gostovanje Gorana Aleksića pogledajte u videu na vrhu teksta
Komentari (0)