Biznis vesti

"Nije popust samo zato što piše da je popust": Da li su potrošači u Srbiji prepoznali trikove trgovaca na Crni petak

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija/Mina Nemčević

28/11/2025

-

13:31

veličina teksta

Aa Aa

Novembar je mesec popusta, a vrhunac sniženja je današnji poslednji petak u mesecu kada kreće takozvani Crni petak. Često se na taj dan postavlja pitanje da li kupovinom na ovakvim akcijama štedimo ili rasipamo novac, šta vredi kupiti na Crni petak, ali i na koji način sve prodavci privlače kupce i služe se marketniškim trikovima.

Trgovci prave razne "zamke" za kupce i oglašavaju popuste koji idu čak i do 80 odsto.

Međutim, kupci i fotografijama koje objavljuju na društvenim mrežama dokumentuju prelepljene cene, pa se nekada ispostavi da je cena određenog proizvoda bila i niža pre popustu.

Da se ne može očekivati da potrošači zaista kupe proizvod po nižim cenama i uštede novac na Crni petak kaže za Euronews Srbija Dejan Gavrilović iz Udruženja "Efektiva". 

On navodi da Crni petak u Srbiji nije ono što je Crni petak u SAD gde zapravo potrošači uspeju da kupe neki proizvod za 15-20 odsto njegove realne vrednosti.

Na Crni petak, kaže on, trgovci prodaju robu po manje-više identičnoj ceni kao i tokom cele godine.

"Čast izuzecima, ali ti izuzeci nemaju takve popuste kao što smo gledali u Americi, recimo sniženje od 80 odsto. Ako ima, to je neka roba koja već uveliko ne ide, neke boje koje se ne prodaju, veličine. Dakle, veoma mali broj potrošača u Srbiji zapravo spada u tu grupu koja je uspela da kupi nešto jako povoljno na dan Crnog petka. Uglavnom su to obmane trgovaca ili su to zanemarljivo mali popusti", rekao je Gavrilović.

"Krajnja cena se mora proveriti"

Postavlja se potanje kako da potrošači izbegnu marketinške trikove trgovaca. 

Gavrilović je rekao da je ranijih godina bilo primera prelepljivanja cena sa oglašavanjem popusta koji zapravo ne nude nikave popuste već proizvod prodaju po redovnim ili čak višim cenama.

Euronews

 

"N primer, 1.000 dinara je neka cena, onda trgovac to prelepi, stavi 1.500,  precrta i vrati ponovo na 1.000 dinara i ne skloni onu prethodnu cenu. Potrošač odlepi i vidi da je zapravo i ta cena Black Friday u stvari bila redovna cena pre toga i to najbolje znaju ljudi koji prate cenu nekog proizvoda u nameri ili očekivanju, nekoj želji da kupe na dan Crnog petka misleći da će tada da bude jeftinije. Shvate zapravo da je cena ostalo ista", rekao je on.

Takve primere obmane potrošača Efektiva je, dodaje on, objavljivala na društvenim mrežama.

"Imamo i ove godine neke primere. To su neki potezi trgovaca koji traju tokom cele godine, treba biti oprezan. Nije popust samo zato što piše da je popust, uvek treba cenu proveriti, proveriti kod drugih prodavaca. Imamo primer istog televizora, mislim da ćemo to danas objaviti na društvenim mrežama, kod dva različita prodavca, razlika u ceni je 18.000 dinara. Mislim da to nije zanemarljiv iznos koji se može uštedeti na minut posla provere na internetu", rekao je Gavrilović.

Na pitanje da li na Crni petak može da se na popustu kupi povoljnije neki proizvod koji je inače skuplji, kao što je bela tehnika ili televizor i tako uštedi, on kaže da nema za to neke ohrabrujuće podatke ili primere. 

"Ono što je istina je da potrošači moraju uvek da budu oprezni. Dakle, jedino pravilo je da moraju da budu oprezni. Koliko god da trgovac prikazuje neko sniženje, i ta krajnja cena se mora proveriti. Dešavalo se da je ta cena sa popustom veća od redovne cene kod nekog drugog prodavca za taj isti artikal. Da sad kažem - uđite tamo i sigurno ćete to naći, mislim da je to u Srbiji jako teško", rekao je Gavrilović.

Komentari (0)

Biznis