Biznis vesti

Vozovi bez vozača, "krtice" iz Kine, prva faza od leta: Sve o početku intenzivnih radova na izgradnji metroa (VIDEO)

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

10/12/2025

-

14:07

veličina teksta

Aa Aa

Radovi na Beogradskom metrou zvanično su počeli u više navrata, ali oni intenzivni na prvoj liniji sa dolaskom tzv. krtice i izgradnjom stanica najavljeni su za narednu godinu. Već u prvoj polovini 2026. biće dovezene dve mašine iz Kine koje će kopati tunel za prestonički metro. Za Euronews Srbija o planovima realizacije na izgradnji metroa govorio je direktor javno komunalnog preduzeća "Beogradski metro" Andreja Mladenović.

Mladenović ističe da je značaj metroa veliki, te da bi Beograd bez metroa u nekoj budućnosti zaista značio jedno zaostajanje za drugim glavnim metropolama.

"Beograd je, hvala Bogu, veliko gradilište poslednjih godina, da kažem, duže od deceniju i to je izuzetno dobro. Metro upotpunjuje tu jednu sliku metropole koju zaista svi hoćemo da vidimo i da osetimo i da živimo u njoj. Beograd zaista bez metroa, to smo svi svedoci, ne može da se razvija niti može da pruži onu, kako bih rekao, uslugu i kvalitet života koji pružaju najrazvijeniji gradovi, ne samo u Evropi nego svuda u svetu. I mislim da bi Beograd bez metroa u nekoj budućnosti zaista značio jedno zaostajanje za drugim glavnim gradovima", kazao je Mladenović.

Ističe da su Beograd i Dablin jedini gradovi koji sada započinju izgradnju metroa. 

Euronews Srbija

 

"Dablin je glavni grad Republike Irske u Evropskoj Uniji i oni su dugo pokušavali i tako dalje. Ali u svakom slučaju mi smo sada već ušli u fazu pripremnih radova. Dokumentacija što se tiče samih projekata za građevinsku dozvolu je već u dobranoj fazi i pri kraju. Rade se i određena geološka istraživanja, to su naši sugrađani mogli da vide. Izvođači moraju sada na taj način još da se uvere dodatno tom sastavu tla, jer je to jedna od najspecifičnijih sada faza radova", objasnio je Mladenović.

Dodaje da su "krtice" mašine koje su rađene po najmodernijoj tehnologiji.

"Mašine, dva TBM-a, skraćenica TBM znači 'tunneling boring machine'. Popularno se zovu kod nas krtice, ali ajde mi ih zovemo TBM-ovi. To su mašine koje su po najmodernijoj tehnologiji sada mašine koje se direktno i specijalno projektuju samo za naš grad, za naš, kako bih rekao, i sastav tla i celu projektnu dokumentaciju koja je predviđena za izgradnju metroa. Te dve mašine su u proizvodnji. Mi smo imali priliku da se to uverimo u avgustu mesecu. Očekujemo negde početkom sledeće godine do februara meseca će se uraditi taj prvi fabrički test" rekao je direktor JKP "Beogradski metro".

Kako kaže, realno je očekivati da mašine na leto naredne godine stignu u Beograd, ali do tada moraju da se pripreme mesta za njih.

"Jedno je na Belim vodama, stanica Bele vode, to je na Čukarici. Drugo mesto je kod Pančevačkog mosta, to je okno koje će se na taj način koristiti za lansiranje ovog TBM-a, ali i još jednog koji će ići ka Mirijevu. Znači, ova dva TBM-a od Belih voda, znači sa Čukarice, ka sajmu i od Pančevačkog mosta takođe ka sajmu. Na stanici sajam biće izvađena oba TBM-a kad budu završili kopanje tunela. Ta prva deonica tunela na ovoj prvoj fazi od Makiša, odnosno od Železnika do Pančevačkog mosta ima nekih 15 km, 15 stanica i devet tih ventilacionih šahtova ili okna, kako ih mi zovemo. U svakom slučaju, to je jedan veliki poduhvat", kazao je Mladenović.

Euronews Srbija

 

Objasnio je i kako će to, kada krenu radovi, uticati na svakodnevni život građana.

"Biće nekih zastoja, odnosno prekida saobraćaja na nekim deonicama. Ova prva linija i prvi deo, prva faza prve linije, kako bih rekao, tako i selektivno natrasirana da što manje bude tih prekida saobraćaja", istakao je on.

"Kompozicije bez vozača"

Slikovito je objasnio i kako mašine koje treba da stignu rade.

"To su vrlo složeni, kako bih rekao, građevinski projekti i same stanice moraju da se završe pre nego što mašina dođe do njih. Sad kad mi krenemo, evo da budem krajnje slikovit, kad mi krenemo od Pančevačkog mosta i od Belih voda, naše mašine će prelaziti negde kilometar do sledeće stanice. Kada pređe taj kilometar, stanica mora da bude u konstruktivnom smislu završena, ona se tu prepakuje, mislim na mašinu i nastavlja dalje da kopa tunelsku deonicu. Na ovoj prvoj fazi imamo 11 kilometara samog iskopa tunela i kao što sam rekao, moraćemo sada da se krajnje ubrzamo i da pripremimo ta dva lansirna mesta i na Karaburmi i na Belim vodama", objasnio je Mladenović.

Direktor JKP "Beogradski metro" istakao je da će, kada prve linije budu izgrađene, biti nabavljene tri kompozicije.

"Mi ćemo imati vozove sastavljene iz tri dela, znači kompozicije iz tri vozila i ti vozovi će biti bez vozača, automatizovani u potpunosti. Znači, to je jedan, kako bih rekao, krupan iskorak ka najmodernijem mogućem sistemu koji danas ima u svetu. Mi smo mogli da se odlučimo za ovaj sistem sa mašinovođom kada je ta odluka doneta pre nekoliko godina, ali je procena bila da tehnološki razvoj, kako bih rekao, sve što se sad u ovom trenutku dešava na izgradnji novih sistema, metroa, pa čak i nekih delova železnice, ide ka tome da su to automatizovani sistemi bez vozača, da je sigurnost na višem nivou, bezbednost i sve ono što je neophodno", objašnjava on.

Kompletno gostovanje Andreje Mladenovića pogledajte u snimku na vrhu teksta

Komentari (0)

Biznis