Biznis vesti

Sve cene na jednom mestu onlajn: Kako funkcioniše nacionalna platforma za praćenje cena u prodavnicama

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

11/12/2025

-

18:00

veličina teksta

Aa Aa

Nacionalna platforma putem koje će građani moći da prate cene u trgovinskim lancima počela je sa radom juče. Na toj platformi biće dostupne informacije o aktuelnim akcijama proizvoda, cenama istih proizvoda u različitim radnjama, ali i kako su se one kretale poslednjih nekoliko meseci. Postavlja se pitanje kako ta platforma funkcioniše, koliko često će biti ažurirani podaci i kako potrošači mogu da proveravaju cene u različitim trgovinskim lancima.

Trgovci će Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine jednom nedeljno da šalju cene, a na platoformi će biti cene 27 trgovinskih lanaca.

Građani će moći da biraju jednog trgovca na klik i da vide cene proizvoda koje nudi, kao i da ih upoređuju sa cenama kod drugih trgovaca.

Platforma koju su uspostavili Kancelarija za IT i eUpravu i Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine, dostupna je na internet adresi Ministarstva must.gov.rs, a kako je najavljeno, biće nadograđena i radiće se na tome da se pretraga pojednostavi. 

Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović kaže za Euronews Srbija da se na sajtu resornog ministarstva nalazi baner koji ide ka platformi gde se nalaze cenovnici svih 27 trgovinskih lanaca.

"Uopšte nije bio jednostavan posao, pošto otprilike oko 200.000 različitih artikala postoji, zato smo i napravili ovu digitalnu platformu gde mogu vizuelno da se pretražuju cene različitih trgovinskih lanaca. Kada se odabere jedan trgovinski lanac, tu se praktično mogu naći svi proizvodi koji su vezani za uredbu gde pratimo cene iz tog trgovinskog lanca i postoji nekoliko referentnih datuma. Dakle, postoji cena od 1. aprila, postoji cena od 1. avgusta, postoji cena od 1. septembra i uvek poslednja cena, a Ministarstvo je uredbom definisalo da su svakog ponedeljka do 14 sati trgovinski lanci u obavezi da dostave nove cene koje mi postavljamo na ovu platformu, tako da postoje četiri referentne cene gde je uvek ona poslednja od ponedeljka", objasnio je Jovanović.

On dodaje da za svaki od ovih referentnih datuma postoji redovna cena i postoji ona cena koja pokazuje da li ima nekog sniženja cene proizvoda.

Pristup toj nacionalnoj platformi je slobodan i omogućen svima.

"Pozivamo i građane i sva zainteresovana udruženja, sve one koje prate cene i naravno, one koji se bave zaštitom prava potrošača da prate ove cene. Svrha ove platforme i jeste ta da otvorimo podatke i da obezbedimo konkurentnije tržište", rekao je on.

Jovanović je napomenuo da postoji i portal otvorenih podataka koji je pokrenula Kancelarija za IT i eUpravu pre osam godina.

"Na tom portalu se nalaze podaci koji mogu da se preuzmu. Dakle, tu se takođe nalaze ovi cenovnici od svakog ponedeljka. Ova platforma je na adresi data.gov.rs. Siguran sam da ima i onih naprednijih, u IT smislu, građana i korisnika koji će sami želeti da daunloduju cenovnike i da rade svoje analize, dakle imaju i ovu mogućnost. Mi ćemo zajedno s Ministarstvom u narednom periodu da unapređujemo, da definišemo potrošačku korpu i da omogućimo zapravo da građani vide gde je najeftinija potrošačka korpa", rekao je on.

Koje će sve opcije nuditi?

U ovom trenutku je na digitalnoj platformi postavljeno 200.000 različitih proizvoda, a Jovanović kaže da je u informatičkom smislu najveći problem to što proizvodi nemaju jedinstven bar-kod, tako da se drugačije obeležavaju od jednog do drugog lanca.

"S jedne strane, Ministarstvo će uraditi šta može da uniformišemo te bar-kodove da bi lakše pratili artikle, a s druge strane možemo da koristimo napredne informatičke alate, pa čak i veštačku inteligenciju da prepozna odgovarajuću robnu marku i da uporedimo cene po različitim trgovinskim lancima. A onda ćemo pustiti građanima i tu mogućnost da odaberu svoju potrošačku korpu i da prate u kom trgovinskom lancu je ona i najeftinija", navodi sagovornik Euronews Srbija.

monticello / imageBROKER / Profimedia

 

Na digitalnoj platforma se intenzivno radilo tri meseca zajedno sa Ministarstvom i trgovinskim lancima.

"Bilo je potrebno da oni prilagode svoje podatke, da nam dostave te podatke u određenim, tačno propisanim formatima. Sve smo to uspeli. Tako da smo za tri meseca došli do ove digitalne platforme", rekao je Jovanović.

Oni koji žele da provere cene na digitalnoj praltformi, moraju da uđu u svaki trgovinski lanac posebno i da pretraže proizvod prema bar-kodu, objašnjava za Euronews Srbija Sandra Dokić iz Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine. 

"Ne možemo jedan proizvod da pretražimo po svim radnjama jer smo videli da zapravo i sami trgovci imaju svoje bar-kodove, svako ima svoje bar-kodove za voće, povrće i onda smo shvatili da u narednom periodu treba da donesemo taj jedan jedinstveni šifarnik gde bismo sve proizvode zapravo stavili pod iste šifre ili bar-kodove. Videćemo koji će to biti rešenje i onda će nam biti lakše kada budemo imali te cenovnike koje ćemo da imamo po zakonu o zaštiti potrošača, mi ćemo onda sigurno moći da pretražujemo i po pojedinačnom proizvodu", rekla je Dokić.

Nova digitalna platforma omogućava da svako domaćinstvo izračuna koliko ga košta potrošačka korpa i u odnosu na to, kako kaže Dokić, izabere onu radnju koja je za najpovoljnija za snabdevanje.

Ona je navela da je u planu da se radi na tome da se pretraga pojednostavi i omogući da se ona obavlja po konkretnom proizvodu u svim lancima.

Kaže i da postoje 23 kategorije proizvoda koje su razvrstane i da kada se uđe u svaku kategoriju, može da se vidi cena proizvoda i akcije koje postoje. 

Na taj način, dodaje ona, svi mogu da prate kako se primenjuje Uredba o ograničenju trgovačkih marži, čija je primena počela 1. septembra, a koja će važiti do februara.

"Sada mi apsolutno znamo kako uredba izgleda i kako diše kada vidimo da ima povećanja. Mi znamo da je to dozvoljeno kod svežeg voća, povrća, mesa, zato što su oni podložni sezonalitetu, nemate više to voće i povrće kod nas na našem tržištu, morate da uvezete u tom slučaju, vi morate da pustite da cena bude drugačija u odnosu na 1. avgust i onda možemo da vidimo da je to u redu", rekla je ona.

Može, dodaje ona, da se vidi da li se tu nalazi neki proizvod kome nije smela da se poveća cena i onda reaguje tržišni inspektor.

Dokić je navela da je po novom zakonu o zaštiti potrošača, koji treba da se donese sledeće godine, predviđeno da svi trgovinski lanci na svojim veb sajtovima treba da imaju dostupne cenovnike.

"Ne samo oni koji rade online prodaju, nego svi", rekla je ona.

Šta je pokazala dosadašnja analiza?

Dosadašnja analiza, kaže Dokić, pokazala je da za određene proizvode postoje velike razlike u cenama i da to zavisi zapravo od politike jednog trgovinskog lanca.

profimedia

 

"Imate lance koji od donošenja uredbe imaju konstantne cene, ništa se tu nije menjalo, neki trgovački lanci imaju veliki broj akcija, zapravo nemaju svi, kod nekih je taj broj akcija smanjen", rekla je ona. 

Dokić dodaje da digitalna platforma omogućava i trgovinskim lancima da vide kakve su cene kod njihovih konkurenata, koliko su skuplji i na osnovu toga prilagođavaju svoje cene koje u ovom slučaju mogu da idu samo na niže, ako se izuzmu oni proizvodi gde je dozvoljena fluktuacija.

Ona je je navela da su u nekim zemljama koje takođe imaju dostupne ovakve cenovnike, oni uticali na pad cena jer trgovci moraju da se bore za svoje potrošače i to obaranjem cena.

"Mi očekujemo da ćemo zapravo imati najbolji mogući efekat primene uredbe, a to je da dođe do sniženja cene na osnovu njihove slobodne konkurencije", rekla je Dokić.

Ona kaže da je od 1. septembra i početka primene uredbe tržišna inspekcija radila kontrolu, navodeći da odstupanje od uredbe povlači prekršajnu odgovornost.

"Nama je kazna bila po jednom objektu, znači po prodavnici u koju se uđe, i za odgovorno lice i za pravno lice iznosila 350.000 dinara prema objektu. Na taj način zaista smo izrekli veliki broj kazni. Jedna deo je plaćen, drugi deo je na prekršajnom sudu, pa ćemo na kraju kada se sve bude završilo moći da tačno presečemo i da vidimo koliko su zapravo trgovinski lanci bili kažnjeni", rekla je ona.

Dokić navodi da trgovinski lanci treba mnogo više da se plaše svojih potrošača, a ne tržišne inspekcije i dodala da da je primećeno da se malim trgovinama koje nisu pod uredbom povećava promet zato što su jeftiniji.

"Naši građani prosto traže cene koje su niže i tako usmeravaju svoju potrošnju. Tako da sada, kada već imate na dlanu sve to da vidite, sigurno će vam biti lakše da donesete odluku gde da idete i da potrošite svoj kućni budžet", kaže Dokić.

Ona je rekla da je pad inflacije prvi pokazatelj da je uredba imala efekta. 

"U momentu kada je uredba stupila na snagu u septembru, mi smo već videli da imamo pad inflacije. Tako da je nesporno da ona ima svoje rezultate koji su vrlo vidljivi i daju se izračunati. S druge strane, imamo i pad cena i to je ono što upravo ovde možemo da vidimo. Zato je nama referentan period i 1. april, jer tada niko nije znao da ćemo mi donositi uredbu, da ćemo ograničavati marže, možemo reći da su se te cene slobodno formirale onako kako bi trebalo. Nakon toga mi možemo zapravo da vidimo da od tog 1. aprila i 1. avgusta, kada se takođe već negde naslućivalo da ćemo doneti određenu meru, ali ne konkretno koju, sad u odnosu na te datume možemo da vidimo kakve su cene", kaže Dokić.

Ona je navela da su neki proizvodi znatno pojeftinili i da su to trgovinske marke samih trgovaca. 

Komentari (0)

Biznis