Biznis vesti

Nedostatak vozača postaje alarmantan: Uvoz radnika iz Bangladeša i Šri Lanke samo ublažava hronični problem

Komentari

Autor: Maja Popović

09/01/2023

-

16:02

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Nedostatak vozača autobusa muči mnoge prevoznike u Srbiji. Prema proceni strukovnih udruženja, Srbiji je godišnje potrebno 4.000 novih vozača autobusa, dok se u srednjim školama u jednoj generaciji obrazuje njih oko 1.000, a za poslednje tri godine za ovu profesiju van redovnog obrazovnog sistema ih je obučeno oko 500. 

Prevoznici pokušavaju na razne načine da premoste problem sa nedostatkom kadra, a od pre nekoliko meseci za volanom autobusa u gradskom prevozu u Beogradu su i vozači iz Bangladeša i Šri Lanke. Stručnjaci, međutim, napominju da to ne rešava problem i ukazuju da je neophodno napraviti neke izmene u sistemu kako bi se volana uhvatili mladi ljudi. Predlažu besplatno obrazovanje za profesionalne vozače, nižu starosnu granicu za ulazak u profesiju, kao i izbacivanje C kategorije kao preduslova za D kategoriju.

U našoj zemlji, da bi mogli da prevoze putnike, kandidati koji su završili saobraćajne škole moraju da čekaju do 24. godine, dok za volan kamiona mogu u 21. godini. Da bi vozili autobus, moraju imati pre tog dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.

Vozač Zoran Stefanović iz Saveza ujedinjenih zaposlenih Beograd od 1984. godine radi u Gradskom saobraćajnom preduzeću. Kaže, tada je sve bilo bolje, od saobraćaja, do onog osnovnog uslova, mesečne zarade.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

"Kada bi plata bila 120.000 ili 130.000 dinara, svi bi pohrlili u GSP, to bila korektna plata. Sada je oko 80.000 dinara, a radi se po šest dana nedeljno, bez zakonom propisanih pauza", tvrdi Stefanović.

Uslovi su kod privatnika, kažu, bolji. Međutim, kriterijumi za dobijanje vozačke dozvole D kategorije su nikad stroži. Za one koji žele da upravljaju autobusom, potrebno je ulaganje od četiri godine i više od 450.000 dinara. 

"Ne mogu da se pohvalim da su nam sva vozila tehnički ispravna i da sva mogu da idu u saobraćaj. Isto tako, mladi vozači koji dolaze, nemaju mogućnost da dobiju nove autobuse", kaže Miša Božić, iz Sindikata Sloga.

Stalno otvoreni konkursi za zapošljavanje

Prema podacima Privredne komore auto škola Srbije, upis za D kategoriju je u poslednjih pet godina opao za oko 30 odsto. Više od polovine zainteresovanjih je starije od 40 godina, a najmanje je onih koji se za volan odluče čim steknu starosni uslov. 

"Ko ima C kategoriju i određeni broj godina, 24 mislim da je sad, on može da polaže preko GSP-a da završi i on ima uslov dve godine da bude u GSP-u. Međutim, ljudi iskoriste tu mogućnost da dobiju D kategoriju I čim prođe te dve godine i jedan dan, oni pokupe knjižicu i odu trbuhom za kruhom", kaže Zoran Stefanović.

Besplatnu obuku nude i neke privatne kompanije, ali sudeći po konstantno aktivnim oglasima, čini se da ni to nije dovoljno da se obezbedi dovoljno vozača. U Srbiji su stalno otvoreni konkursi za radno mesto profesionalnog vozača C i CE, a posebno D i DE kategorije. Zbog nedostatka vozača prisutna je velika fluktuacija radne snage.

Prema podacima "Srbijatransporta", u Srbiji postoji oko 165.500 profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom, od kojih oko 38.800 vozača ima i C i D kategoriju. Procenjuje se da oko 120.000 vozača radi poslove profesionalnih vozača.

profimedia

 

"Prevoznici pokušavaju da iznađu razne modele kako bi prevazišli sadašnju situaciju, ali rešenje mora biti sistemsko. Pristup profesiji se mora korigovati, mora se subvencionisati i pomoći mladim ljudima da priđu profesiji. Poslodavci u ovim uslovima, sa nedostatkom radne snage, vrlo skupih inputa, moraju na neki način dobiti insitucionalnu pomoć, jer svi mi prevoznici smo u funkciji gradjana, kako u gradu Beogradu, tako i u celoj Srbiji", kaže Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja "Srbijatransport".

Povodom vesti da putnike u gradskom prevozu voze stranci, gradonačelnik Aleksandar Šapić je nedavno izjavio da je pravo privatnih firmi da angažuju radnike iz inostranstva, kao što je slučaj i na gradilištima širom Srbije.

"Očigledno nema neophodnih radnika, pretpostavljam da je razlog sve po malo, i uslovi i plate. Zato smo rekli da ćemo probati da radnicima u GSP, vozačima, obezbedimo što bolje plate i mi ćemo gledati da vrlo brzo plata sa tim nekim toplim obrocima i raznorzanim beneficijama dođe negde oko 100.000, što mislim da je u našim okolnostima koliko toliko dostojanstveno, da ne moraju da idu u inostranstvo“, rekao je gradonačelnik.

Komentari (0)

Biznis