Biznis vesti

Fejsbuk i Instagram u problemu zbog personalizovanih oglasa: EU kaznila Metu sa 390 miliona evra za kršenje privatnosti

Komentari

Autor: AP

04/01/2023

-

22:40

Fejsbuk i Instagram u problemu zbog personalizovanih oglasa: EU kaznila Metu sa 390 miliona evra za kršenje privatnosti
Tanjug/AP/Tony Avelar - Copyright Tanjug/AP/Tony Avelar

veličina teksta

Aa Aa

Regulatorni organi Evropske unije u sredu su izrekli matičnoj Fejsbuk firmi Meta kaznu koja se meri stotinama miliona zbog kršenja privatnosti i zabranili kompaniji da primorava korisnike u bloku od 27 zemalja da pristanu na personalizovane oglase na osnovu njihove onlajn aktivnosti.

Irska Komisija za zaštitu podataka izrekla je dve kazne u ukupnom iznosu od 390 miliona evra koje bi mogle da uzdrmaju Metin poslovni model ciljanja korisnika oglasima na osnovu onoga što rade na mreži. Kompanija kaže da će se žaliti. 

Odluka u trećem slučaju koji uključuje Meta-in VhatsApp servis za razmenu poruka očekuje se kasnije ovog meseca. Meta i druge velike tehnološke kompanije našle su se pod pritiskom pravila o privatnosti Evropske unije, koja su jedna od najstrožih na svetu. Irski regulatori su već izrekli Meti četiri druge kazne za kršenje privatnosti podataka od 2021. godine koje ukupno iznose više od 900 miliona evra i imaju niz drugih otvorenih slučajeva protiv brojnih kompanija iz Silicijumske doline, prenosi AP.

Meta se takođe suočava sa regulatornim glavoboljama kada su u pitanju antimonopolske vlasti u Briselu: optužili su kompaniju prošlog meseca da narušava konkurenciju u malim oglasima. 

Irski nadzorni organ — Metin vodeći evropski regulator privatnosti podataka jer je njeno regionalno sedište u Dablinu — kaznio je kompaniju sa 210 miliona evra zbog kršenja pravila EU o privatnosti podataka koja uključuju Fejsbuk i dodatnih 180 miliona evra za kršenje tih pravila na Instagramu.

Odluka dolazi nakon pritužbi podnetih u maju 2018. kada su pravila privatnosti bloka od 27 zemalja, poznata kao Opšta uredba o zaštiti podataka, ili GDPR, stupila na snagu. Ranije se Meta oslanjala na dobijanje pristanka od korisnika da obrađuje njihove lične podatke kako bi im poslužila za personalizaciju ili ​​oglase, koji su zasnovani na tome šta korisnici pretražuju na mreži, veb lokacijama koje posećuju ili video snimcima na koje kliknu. 

Kada je GDPR stupio na snagu, kompanija je promenila pravni osnov na kome bazira korisničke podatke dodavanjem klauzule u uslove korišćenja usluge za reklame, efektivno primoravajući korisnike da pristanu da se njihovi podaci mogu koristiti. To krši pravila privatnosti EU. 

U svojoj konačnoj odluci, irski regulatori su rekli da Meta „nema pravo da se oslanja na 'ugovornu' pravnu osnovu” za isporuku uobičajenih oglasa na Fejsbuku i Instagramu. 

Meta je u odgovoru navela da „čvrsto verujemo da naš pristup poštuje GDPR, i stoga smo razočarani ovim odlukama i nameravamo da se žalimo i na suštinu presuda i na novčane kazne“. 

Meta ima tri meseca da osigura da su „operacije prerade“ u skladu sa pravilima EU, iako presuda ne precizira šta kompanija treba da uradi.

Meta je napomenula da je odluka ne sprečava da prikazuje personalizovane oglase, već samo pokriva pravni osnov za rukovanje korisničkim podacima.

Maks Šrems, austrijski advokat i aktivista za privatnost koji je podneo tužbu, rekao je da bi presuda mogla da nanese veliki udarac profitu kompanije u EU, jer „ljude sada treba pitati da li žele da se njihovi podaci koriste za reklame ili ne ” i mogu se predomisliti u bilo kom trenutku.

„Ova odluka takođe obezbeđuje jednake uslove za igru sa drugim oglašivačima koji takođe moraju da dobiju saglasnost“, rekao je on. 

Izmena u skladu sa odlukom može povećati troškove za kompaniju koja se već suočava sa sve većim poslovnim izazovima. Meta je prijavila dva uzastopna kvartala pada prihoda jer je prodaja reklama opala zbog konkurencije iz TikToka, a otpustila je 11.000 radnika zbog širih problema u tehnološkoj industriji.

Komentari (0)

Biznis