Biznis vesti

Puštena u saobraćaj poslednja deonica obilaznice oko Beograda

Komentari

Autor: Tanjug

29/06/2023

-

09:22

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Poslednja deonica obilaznice oko Beograda, od Straževice do Bubanj Potoka, u dužini od 9,74 kilometara, puštena je danas u saobraćaj.

Posle više od 30 godina gradnje, od Batajnice do niškog auto-puta kod Bubanj Potoka, moći će da se stigne auto-putem u punom profilu, to jest sa ukupno šest saobraćajnih traka, u dužini od 47 kilometara.

Završetkom obilaznice oko Beograda preusmerava se saobraćaj sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica na obilaznicu, što doprinosi skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području, kažu u Putevima Srbije.

Obilaznica će smanjiti broj vozila na mostu Gazela, koji je jedan od naših najopterećinih saobraćajnica, preko kojeg dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza.

Obilaznica oko Beograda povezuje krak Koridora 10b, E-75 (granica sa Mađarskom, Horgoš - Novi Sad - Beograd) sa Koridorom 10, E-70 (granica sa Hrvatskom, Batrovci - Beograd), državni put IB reda broj 26 i Rutom 4, E-763 "Milošem Velikim" (Beograd - Požega - granica sa Crnom Gorom Boljare) i ponovo delom Koridora 10, E-75 (Beograd - Niš - Preševo - granica sa Makedonijom).

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

Najavljeno je da će se uskoro graditi i nastavak, tzv. sektor C od Bubanj Potoka i Vinče, preko Dunava, do Pančeva, u dužini od 31 kilometar, kako bi se nastavio saobraćajni prsten. Predviđena je gradnja kombinovanog drumsko-železničkog mosta preko Dunava, između desne obale naselja Vinča i leve obale naselja Starčevo, i nastavak železničke pruge Beli Potok-Pančevo u dužini od 29 kilometara.

Sektor 6 beogradske obilaznice sastoji se od dve trake (pun profil) autoputa od  tunela Straževica do petlje Bubanj Potok (uključujući i petlju), u dužini od 9,74 km.

U okviru sektora 6 kompletno je izvedena i desna i leva traka auto-puta, koja uključuje otvorenu deonicu trase, tunel Beli Potok, petlje Avala i Bubanj Potok, dva mosta u trupu autoputa: most br. 16 i most br. 17, dva nadvožnjaka u petlji Avala, osam mostova u petlji Bubanj Potok, kao i četiri nadvožnjaka duž sektora 6.

Kada je reč o tunelu Beli Potok, leva cev i desna cev duge su po 360 metara.

Radove su izvodili kineska komapnija Power China, azerbejdžanski Azvirt i domaći podizvođači.
Izvođač radova je Power Construction Corporation of China Ltd, podizvođač  AzVirt ogranak Beograd, a stručni nadzor su obavljali Građevinski Institut Centralna Putna Laboratorija d.o.o. i Makspro d.o.o, Adomne d.o.o. i Aba-geodetska kuća  d.o.o .

Oni su gradili drugu traku obilaznice oko Beograda, od novog mosta na Savi kod Ostružnice do Straževice zajedno sa novim tunelom, i obe trake do Bubnj Potoka - (sektore 4,5 i 6 u dužini od 20,4 km), a ugovorena vrednost radova zajedno sa aneksima iznosi 325,1 milion evra.
Projekat je finansiran 15 procenata iz budžeta Srbije, a preostalih 85 procenata od kredita kineske Eksim banke.

Obilaznica će smanjiti broj vozila na mostu Gazela, koji je jedan od naših najopterećinih saobraćajnica, preko kojeg dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza.

Sedamdesetih godina prošlog veka započelo se sa planovima oko izgradnje saobraćajnog prstena oko Beograda kojim bi se teški teretni saobraćaj izmestio iz glavnog grada. Planovi o izgradnji obilaznice pravljeni su u vreme izgradnje nekadašnjeg auto-puta Bratstvo i jedinstvo, koji je zamišljen kao glavna putna saobraćajnica tadašnje SFRJ.

Radovi su zbog raspada savezne države, rata i sankcija kasnije bili obustavljani, pa ponovo nastavljani. 

Krajem aprila 1999. godine završeni su radovi na deonici od Dobanovaca do Ostružnice, ali neposredno pred otvarenje, 29. aprila 1999. godine bombardovan je najveći objekat na trasi - most preko reke Save kod Ostružnice. Obnova mosta trajala je od 29. jula 2002. do 23. decembra 2004. godine. 

Krajem 2008. godine otvorena je deonica od Ostružnice do Orlovače, a u maju 2012. godine pušten je u saobraćaj deo obilaznice od Batajnice do Dobanovaca i od Orlovače do novog tunela Straževica, u ukupnoj dužnini od 16 kilometara.

Vesić: Biće potrebno 23 minuta od Batajnice do Bubanj Potoka

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je danas da je otvaranje obilaznice oko Beograda, koja je planirana pre pola veka, a počela da se gradi pre 30 godina, velika pobeda Srbije i istakao da će sada biti potrebno 23 minuta da se stigne od Batajnice do Bubanj Potoka. 

Vesić je ukazao da je auto-put kroz centar Beograda decenijama preopterećen s obzirom na gužve, kolone u "špicu" i veliki broj automobila i istakao da za oko mesec dana očekuje rasterećenje i manje saobraćaja preko "Gazele".

"Sada će biti potrebno 23 minuta obilaznicom od Batajnice do Bubanj Potoka", rekao je Vesić za TV Pink i dodao da će biti potrebno vreme da se ljudi naviknu na novu saobraćajnicu.

On je naglasio da je u izgradnji obilaznice najviše urađeno tokom vlasti predsednika Aleksandra Vučića i SNS, pošto vode politiku saobraćajnog povezivanja zemlje i izgradnje infrastrukture.

"Završena je obilaznica oko Beograda, posle 30 godina jer je 1991. godine počela da se gradi i tadašnja Savezna vlada najavljivala je završetak za nekoliko godina. Obilaznica je, međutim, planirana još početkom ’70-ih, tako da je do juče prošlo - pola veka", rekao je Vesić. 

Predsednik Vučić je predložio da obilaznica ponese ime Milutina Mrkonjića, a Vesić je rekao da će Ministarstvo i JP "Putevi Srbije“, kroz svoje procedure doneti odluku o tome. Vesić je naveo da taj predlog govori koliko predsednik ceni ljude koji rade, a Mrkonjić je, podseća, bio čovek koji je proveo život gradeći infrastrukturu.

"On je postao sinonim za izgradnju infrastrukture, bio je na terenu, a ne u kancelariji i imao veliku želju da se grade putevi, mostovi. To je gest kojim kažemo hvala, ljudima koji su nešto učinili za zemlju, Vučić je pokazao da ume da se oduži ljudima koji su uradili nešto dobro za Srbiju, čak i ako nisu njegovi politički istomišljenici kao Zoran Đinđić kome je predložio da se podigne spomenik. To je predlog koji pokazuje da Vučić vodi računa da Srbija bude ujedinjenja i šalje poruku svima da treba da težimo tome da radimo dobre stvari za Srbiju bez obzira na političke razlike”, rekao je ministar.

Uz juče otvorenih 9,6 kilometara obilaznice, od 2012. godine ukupno je izgrađeno 415 kilometara autoputeva u Srbiji, a trenutno se gradi oko 485 kilometara, rekao je Vesić.

"Danas će Vlada usvojiti odluku o izgradnji obilaznice oko Kragujevca, što će doprineti razvoju industrijske zone u tom gradu. Sa time ćemo preći 500 kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica koje gradimo, a to je velika velika pobeda za Srbiju“, istakao je on.

Podsetio je da predstoji izgradnja nastavka obilaznice do Pančeva, koja će biti i drumska i železnička, sa mostom preko Dunava.

"To će biti 31 kilometar duga drumska obilaznica i 28,8 kilometara duga železnička obilaznica, pa će i sav železnički teretni saobraćaj iz pravac Rumunije, Banata, bizi izmešten iz Beograda“, rekao je Vesić.

Obilaznica povezuje četiri auto-puta

Otvaranjem obilaznice oko Beograda, Srbija i njen glavni grad dobili su mnogo, jer se završetkom tog putnog pravca u dužini od 47 kilometara, dvostruko ubrzava saobraćaj, koji sada ide preko Gazele, udobnije će se putovati, a smanjiće se i broj saobraćajnih nezgoda, izjavio je danas pomoćnik direktora preduzeća "Putevi Srbije" Miodrag Poledica.

"Preko Gazele mi imamo dnevno 150.000 do 160.000 vozila, ovom izgrađenom obilaznicom imaćemo najmanje 30.000 vozila svakog dana. Dakle rasterećuje se grad Beograd. Mi smo kroz grad Beograd imali u potezu od petlje Dobanovci do petlje Bubanj potok najmanje 18 većih priključenja na auto-put, što je dodatno usporavalo saobraćaj, a ovde ćemo imati svega sedam petlji, od petlje Batajnica do petlje Bubanj potok, sva ukrštanja biće nivelisana, dakle nema usporavanja saobraćaja", rekao je on za Tanjug.  

Dnevno je izgrađenim i neizgrađenim delovima obilaznice oko Beograda prolazilo bilo više od 4.500 kamiona, dodao je on i naglasio da se sav taj saobraćaj sada izmešta na obilaznicu oko Beograda, što je dobro za privredu Srbije i zemalja regiona.

Poledica je istakao da obilaznica povezuje četiri auto-puta. To su auto-put kojim se povezujemo sa Mađarskom, dakle Beograd-Horgoš, sa Hrvatskom, Beograd-Batrovci, onda treći auto-put koji ide od Surčina ka crnogorskoj granici prema "MIlošu Velikom" i na kraju ovde kod petlje Bubanj potok, auto-put Beograd-Niš koji se dalje račva ka makedonskoj i bugarskoj granici. 
Kako je istakao, ta četiri putna pravca se ulivaju na obilaznicu oko Beograda i dalje idu prema gradovima Srbije i zemalja u okruženju. 

Poledica je naglasio da će se otvaranjem obilaznice oko Beograda uticati na smanjenje broja saobraćajnih nezgoda. 

"Veliki broj saobraćajnih nezgoda karakteriše auto-put koji je išao kroz Beograd, negde oko 553 saobraćajnih nezgoda smo imali 2022, a na obilaznici smo imali (na izgrađenim i neizgrađenim delovima) negde oko 60 nezgoda. Sada sa završetkom ove obilaznice i puštanjem u saobraćaj mi ćemo rasteretiti grad i imati manji broj saobraćajnih nezgoda", objašnjava on. 

Poledica je objasnio za Tanjug i šta je sve izgrađeno na samoj obilaznici. 

"Beograd se nalazi na brdima i samu obilaznicu karakteriše, pogotovo sektor B. četiri tunela - Lipak, Železnik, Straževica i Beli potok. Imamo dosta petlji - sedam ukupno od Batajnice do Bubanj potoka, a na ovom samom sektoru koji je malopre pušten u saobraćaj, imamo dve veliki petlje - Avala i Bubanj potok. Na 40 lokacija imamo preko 80 mostovskih konstrukcija. Zahtevna deonica u dužini od 47 kilometara, ali evo posle 30 godina sve je završeno", rekao je on. 

Napomenuo je da su najintenzivniji radovi bili od 2019. pa do danas kada su završeni poslednjih 20 kilometara. 

Poledica je dodao da je ostao da se završi i deo ka Pančevu. 

"Ostaje nam tzv. sektor C koji upravo počinje odavde od petlje Bubanj potok i železničke stanice Beli potok, dakle taj deo koridora auto-puta biće dug 31 kilometar, železnički koridor 29 kilometara. Odmah nailazimo na tunele, kako prođemo petlju Bubanj potok, dakle zahtevna još jedna deonica gde ćemo imati drumsko-železnički most preko Dunava kod Vinče. Do Pančeva nas čeka jedna ozbiljna deonica", rekao je on. 

Poledica je dodao da je Javno preduzeće "Putevi Srbije" dogovorilo sa Saobraćajnim institutom izradu svih projektnih dokumentacija tzv. projekta za građevinsku dozvolu i dodao da će se raditi fazno, a prvo je planirano da se radi tunel koji će se zvati Beli potok. 

Kako je objasnio Poledica, time će se završiti obilaznica duga 77-78 kilometara. 

Komentari (0)

Biznis