Novac

Poskupljuje i registracija vozila - nove cene polise osiguranja dižu troškove za više od 20 odsto

Komentari

Autor: Z. R.

03/08/2022

-

13:26

Poskupljuje i registracija vozila - nove cene polise osiguranja dižu troškove za više od 20 odsto
Tehnički pregled - Copyright Tanjug/Sava Radovanović

veličina teksta

Aa Aa

Vozače će ubuduće registracija automobila koštati više, jer je poskupelo osiguranje vozila od autoodgovornosti koje je jedna od stavki koje se moraju platiti tokom ovog postupka. Osiguravajuće kuće su korigovale cene za oko 22 odsto, a to znači da će oni koji su do sada plaćali 10.000 dinara za njega morati da izdvoje oko 12.000 dinara, odnosno da će i ukupni ceh za registraciju umesto 25.000 sada koštati oko 27.000 dinara.

U Udruženju osiguravača za Euronews Srbija kažu da se poskupljenje odnosi samo na polisu autoodgovornosti, a ne i na druga osiguranja poput životnog ili osiguranja nekretnina. Oni napominju da je računica kod registracije vozila takva da poskupljuje samo polisa osiguranja,  a ne i ostale takse koje se plaćaju državi, niti tehnički pregled.

Generalni sekretar Udruženja osiguravača Srbije Duško Jovanović za Euronews Srbija kaže da je osnovni razlog poskupljenja polise osiguranja od autoodgovornosti rast cene rezervnih delova, uslovljen inflacijom na svetskom nivou.

"Tu je i rast cena usluga transporta i procene štete, a značajna stavka koja je uticala na poskupljenje su i više cene radnog časa u servisima, jer su cene kod nas dostigli cene koje su aktuelne u najrazvijenijim evropskim državama. Ukupna situacija na tržištu automobila se nepovoljno odražava na poslovanje društava za osiguranje u delu autoosiguranja. Sa jedne strane, proizvode se sve sofisticiranija i skuplja vozila, pre svega električna, koja su podložnija oštećenjima, dok sa druge strane imamo evidentan skok cene polovnih vozila na tržištu, koja su reper za određivanje naknade šteta na vozilima", kaže Jovanović.

Unsplash

 

On naglašava i da je prethodni put cena polise koja se odnosi na ovu vrstu osiguranja promenjena u julu 2014. godine, a da je od tada do danas, zabeležena je inflacija, merena indeksom rasta potrošačkih cena, od 20,68 odsto. Jovanović kaže i da su na rast cene osnovne polise osiguranja uticali i međunarodni faktori.

"Naša obaveza i uslov da budemo deo jedinstvenog tržišta EU, jeste formiranje kapitala koji mora da bude iznad postojećeg odnosno onog koji obezbeđuje isključivo ispunjenje minimalnih zakonskih zahteva. To će biti veliki izazov u uslovima liberalizacije tržišta. Iskustva zemalјa regiona pokazuju da liberalizacija gotovo po pravilu dovodi do drastičnog pada premije osiguranja od autoodgovornosti. U takvim uslovima ne može se računati na jačanje pozicije kapitala i solventnosti, već se u takvu fazu mora ući sa već pripremlјenim snažnim fondovima“ objašnjava generalni sekretar UOS.

On napominje da Zakon o obaveznom osiguranju u saobraćaju propisuje dalje povećanje limita za naknadu šteta i da je to kontinuiran proces koji će se odvijati postepeno.

"Od momenta kada su aktuelni limiti po jednom saobraćajnoj nezgodi stupili na snagu, do danas, došlo je do rasta naknada za isti tip povreda od oko 20 odsto. Taj rast biće nastavljen kako se limiti budu povećavali i prilagođavali EU. Ne treba zaboraviti ni činjenicu da su zbog veće frekvencije srpskih vozila po inostranstvu, naša društva izložena povećanom riziku naknade šteta koje su pričinjene u drugim državama i to po limitima države nastanka nezgode koji su višestruko veći od domaćih kriterijuma” kaže Jovanović.

Dodaje da su tu i države, poput Francuske, Belgije, Luksembura, skandinavskih država I Velike Britanije, koje imaju neograničene limite. Domaća društva za osiguranje se od ekstremnih šteta uglavnom štite ugovorima reosiguranja, koji zbog stalnog rasta limita i sve većeg broja šteta iznad samopridržaja postaju sve skuplјi.

Obrazlažući nove cene polise AO, Jovanović podseća i na odluku Saveta Biroa zelene karte da sve zemlјe članice, uklјučujući i Srbiju, od 1. januara 2021. preuzmu plaćanje za sve štete pričinjene vozilima registrovanim u zemlјi i do tri meseca po isteku registracije. Do izmene propisa garancija je važila do momenta dok je vozilo registrovano.

"To će dovesti do radikalnog skoka broja i iznosa šteta sa međunarodnim elementom. Te štete pašće direktno na teret Udruženja osiguravača Srbije koje obavlјa funkciju biroa zelene karte, odnosno posredno na domaće osiguravače koji učestvuju u finansiranju", tvrdi Jovanović.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis