Privreda

Gužva u logistici se nastavlja: Luke iz kojih u Srbiju stiže 50 odsto kineske robe rade otežano zbog kovid zatvaranja

Komentari

Autor: Zlatica Radović

11/04/2022

-

07:05

Gužva u logistici se nastavlja: Luke iz kojih u Srbiju stiže 50 odsto kineske robe rade otežano zbog kovid zatvaranja
Luka u Šangaju - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Još jedan hladan tuš za domaće trgovce, ali i potrošače stigao je ovih dana iz Kine. Globalni lanci snabdevanja, posle dvogodišnje borbe sa epidemijom virusa korona koja je otežala dostupnost robe i trgovanje, suočili su se sa krizom zbog rata u Ukrajini, a ovih dana se ponovo javljaju komplikacije zbog korone koja bukti u Šangaju i Šendženu, preko čijih luka u Srbiju stiže oko 50 odsto kineske robe.

Čini se da se splet loših okolnosti koji je poslednjih meseci doveo do problema u snabdevanju robom na globalnom nivou, samo nastavlja i da mu se za sada ne vidi kraj. Zatvaranje dva lučka grada Šangaja i Šendžena, sada su dodatni problemi u ionako otežanim globalnim lancima snabdevanja što može znatno da utiče i na domaće tržište. Stručnjaci kažu da se može očekivati kašnjenje isporuka, ali i poskupljenje transporta, jer gotovo 50 odsto kineske robe u našu zemlju stiže preko ova dva grada.  

profimedia

 

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović za Euronews Srbija kaže da smo ušli u "problematične vode", jer se smanjuje ponuda kontejnera, raste tražnja, poskupljuju energenti i napominje da sve to zajedno utiče na porast međunarodnog transporta i na usporene aktivnosti u međunarodnoj logistici.

"Turbulencije u lancima snabdevanja se nastavljaju - od kovida pre dve godine, pa imamo u kontinuitetu probleme koji se tiču manjka kontejnera, što s jedne strane obara ponudu kontejnera, a s druge diže tražnju i užasno rastu cene kontejnerskog prevoza od Kine do nas. One su sada od tri do pet puta veće. Kontinualno imamo probleme zbog rata u Ukrajini i sada se oni samo nastavljaju sa kovid restrikcijama u Kini", kaže Aćimović.

Nastavljen kontinuitet problema u logistici

Profesor napominje da je očekivano da u ovakvoj situaciji na svakom nacionalnom tržištu dođe do poremećaja, jer čim postoje problemi u logistici, nastaju i komplikacije i kod balansiranja ponude i tražnje na svakom tržištu. 

"Na ovu situaciju gledamo kao na kontinuitet logističkih problema u poslednje dve godine. Ovo je sada izazvano time što je Kina limitirala rad tih luka. U ekonomiji se to zove efekat biča, kada napravite gužvu na strani isporuke u Kini, pa luke u Evropi i Americi praktično imaju nekoliko slobodnih dana dok kontejneri ne stignu, a kada roba dođe u SAD i EU,  njihove njihove luke se zatpaju i nastavlja se turbulencija na tržitu, koja je dobrim delom izazvana problemima u logistici i u lancima snabdevanja.

Profesor smatra da ne bi trebalo da dođe do većih nestašica i napominje da se očekuje da su trgovci iz dvogodišnje krize u lancima snabdevanja nešto naučili.

profimedia

 

"Neizvesnost u snabdevanju koja je već mesecima prisutna sigurno je mnoge menadžere  naterala da menjaju navike i da naručuju više nego što im onim stogim pristupom upravljanja zalihama treba. Iz Kine nam dolaze telefoni, električna roba i razne druge stvari. To nije ona ključna roba bez koje se ne može. Da nam odatle stiže ulje, brašno ili lekovi, bio bi to mnogo veći problem. Ne treba ovo što se trenutno dešavat posmatrati kao izdvojeni incident, već kao činjenicu da se gužva u logistici nastavlja", poručuje profesor Aćimović.

U Privrednoj komori Srbije navode da Šangaj postaje problem kako se nastavlja zatvaranje grada zbog korona virusa i procenjuju da bi to moglo trajati i do kraja aprila i da će zbog toga biti kašnjenja u isporukama i do mesec dana.

"Lučke vlasti su u nedelju objavile da Šangajska luka normalno radi i da nema zastoja u kontejnerskim brodovima, gde trenutno čekaju 52 broda na pristaništu, od kojih su devet kontejnerski brodovi. Međutim, kako je drumski transport onemogućen, pošto je Šangaj odsečen, zastoj će biti neminovan", napominju u PKS.

U Privrednoj komori kažu da je gotovo nemoguće proceniti koliko tačno robe iz Kine u Srbiju stiže preko ove dve luke, ali da prema informacijama iz kineske carine i pojedinih logističkih firmi, oko 30 odsto robe ide preko Šangaja dok 20 procenata ide preko Šenžena.

Iz Kine stižu telefoni i "nerazvrstana roba"

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, vodeći uvozni proizvodi Srbije iz Kine u 2021. godini su nerazvrstana roba – roba na skladištenju (11%), telefoni (4%), nerazvrstana roba u slobodnoj zoni (4%), portabl mašine za AOP mase do 10 kilograma (2%) . U Srbiji 11. 405 firmi bavi isključivo uvozom robe iz Kine, dok 247 preduzeća bavi i uvozom i izvozom.

Direktor prodaje i razvoja "Kargo partner Srbija", kompanije koja se bavi međunarodnom logistikom, Nebojša Đekić kaže da je zatvaranje Šangaja veliki izazov, ne samo za logistiku već za celu industriju.

"Trenutno je većina transporta, skladišta i lučkih objekata u funkciji, pa smo naše pošiljke preusmerili na obližnje luke, ali kako možemo očekivati dalja zatvaranja, već radimo na alternativnim rešenjima. Kako će novonastala situacija uticati na celokupno tržište logistike, teško je predvideti sa sigurnošću, ali velika je verovatnoća da ukoliko ova situacija potraje, kapaciteti Šangaja neće tako lako biti nadoknađeni", rekao je Đekić za Politiku.

Prema njegovim rečima trenutne alternative su i dalje moguće, jer okolne luke, od kojih se posebno izdvaja Ningbo i dalje neometano rade. Na osnovu dosadašnjeg iskustva, ukoliko se zatvaranja u Kini produže možemo očekivati obustavljanje lanaca proizvodnje i posledično manju proizvodnju u državama koje uvoze sirovine iz Kine. Može se dalje očekivati potencijalno „zaglavljivanje” kontejnera i neravnoteža između uvoza i izvoza. Potom, poskupljenje samih transportnih usluga, kašnjenje i produžavanje vremena dostave pošiljki.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis