Gradnja panevropskog koridora kroz BiH predmet nekoliko odvojenih istraga
Komentari
07/10/2025
-14:27
Gradnja autoputa na delu panevropskog koridora Vc između Budimpešte i Ploča kroz BiH, koja traje duže od dve decenije sa neizvesnim rokom završetka, postala je predmetom nekoliko odvojenih istraga, preneli su lokalni mediji dok iz Autocesta Federacije BiH tvrde da su izloženi neutemeljenim napadima.
Oko 330 kilometara autoceste kroz BiH gradi se od 2001. godine a do sada je završeno tek nešto više od 130 kilometara što je manje 14 kilometara godišnje.
Kuriozitet pri planiranju gradnje u BiH su i činjenice poput one da su od mosta na Savi kod Svilaja koji je napravljen 2021. godine izgradili deset kilometara autoputa ka Odžaku, ali ona zapravo ne vodi nikuda i služi tek kao lokalni put dok se čeka spoj sa ostatkom koridora.
Ista je situacija sa deonicom između Bune i Počitelja na jugu.
Kroz ostatak BiH autoput se gradi tako što se odvojeno planiraju radovi na izolovanim odsečcima dugim tek nekoliko kilometara. Radovi često počinju bez temeljitih istraživanja tla i uz paušalne procene troškova koji se onda koriguju u hodu pa cene u završnici višestruko rastu a proračuni se redovno probijaju.
Od ranijih najava i obećanja da će ceo autoput biti dovršen do 2020. godine nije bilo ništa a najnovija su da bi sve moglo biti gotovo do 2030. godine iako je jasno da ni to nije moguće.
Samo gradnja tunela kroz planinu Prenj na deonici između Sarajeva i Mostara dugog deset kilometara u optimalnim bi uslovima trebalo da traje barem šest godina, a ti radovi još nisu ni započeti.
Prema informacijama dostupnim na internet stranicama Autocesta FBiH Evropska je unija za gradnju koridora zaključno sa 2024. godinom dala 599,3 miliona bespovratnih sredstava uz posredovanje Evropske investicione banke (EIB) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) a upravo bi ta činjenica mogla biti predmet interesovanja Ureda evropskog tužioca (EPPO) za ovaj projekt.
Tu je informaciju objavilo nekoliko lokalnih medija uz tvrdnju da poslovanje Autocesta FBiH uz EPPO istražuju i Tužilaštvo BiH i Posebno odeljenje za suzbijanje organizovanog kriminala i korupcije tužilaštva Federacije BiH.
Direktni povod za proveru poslovanja Autocesta FBiH negativni je revizorski izveštaj za 2024. godinu ali i prijava jedne firme.
Revizori su utvrdili da su Autoceste FBiH "nabile" više od 225 miliona evra dodatnih troškova menjajući ugovore o gradnji i nadzoru, piše, između ostalog, Hina.
Samo za jednu deonicu oko Mostara cena realizacije povećana je za 54 miliona evra zbog neefikasnosti u sprovođenju tendera i procedura.
Komentari (0)