Evropa

Kvar u motoru koji vuče EU: U najgorem trenutku isplivale pukotine u odnosima Francuske i Nemačke

Komentari
Kvar u motoru koji vuče EU: U najgorem trenutku isplivale pukotine u odnosima Francuske i Nemačke
Kvar u motoru koji vuče EU: U najgorem trenutku isplivale pukotine u odnosima Francuske i Nemačke - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Potrebno je više vremena da se pronađe zajednički jezik o određenim pitanjima – to je obrazloženje nakon odlaganja redovnog sastanka vlada Francuske i Nemačke kojem je trebalo da prisustvuju predsednik Emanuel Makron i kancelar Olaf Šolc, a koje je otkrilo da među dve velike sile EU koje pokušavaju da nastupaju jedinstveno postoje i nesuglasice. Ovoga puta, to obuhvata oblasti energetike i odbrane, a pitanje je da li će do januara, za kada je planirano da se održi novi sastanak, te razlike moći da se prevaziđu. U međuvremenu dvojica lidera su se susrela na Smitu EU.

Vlade Francuske i Nemačke održavaju redovne godišnje sastanke, a Pariz i Berlin naizmenično preuzimaju domaćinstvo. Sastanak koji je odložen trebalo je da se održi u Fonteblou, južno od Pariza. To bi bio prvi takav skup od kada je tročlana koalicija u Nemačkoj došla na vlast predvođena kancelarom Olafom Šolcom.

Istaknuto je da je potrebno više vremena da dve strane pronađu zajednički jezik o mnogim pitanjima, a odlaganje skupa je otkrilo rastući razor između dve zemlje, ocenjuje agencija Rojters. Kako se dodaje, to se dešava u trenutku kada se Evropa pokušava da se izbori sa energetskom krizom i sa povećanjem troškova života, što je sve pokrenuto nakon ruske invazije na Ukrajinu.

Portparol nemačkog kancelara Olafa Šolca Štefen Heberštrajt nije govorio o temama o kojima dve vlade ne mogu da se usaglase, ali je priznao da postoji “određeni broj različitih pitanja sa kojima se suočavaju u ovom trenutku...i oko kojih nisu usaglašene zajedničke pozicije”.

Bez obzira na to, Olaf Šolc će imati bilateralne susrete sa francuskim predsednikom Emanuelom Makronom na marginama Samita EU, rekao je Heberštrajt uz dodatak da bi dvojica lidera mogli da se sastanu i sledeće srede u Parizu.

Tanjug AP/Olivier Hoslet, Pool Photo via AP

 

Prethodno je o nesuglasicama na relaciji Berlin-PAriz pisao Politiko navodeći da Emanuel Makron razmatra da odloži sastanak dve valde zbog izostanka napretka u oblastima zajedničke saradnje kao što su energetika i odbrana.

Tada je navedeno da bi odlaganje moglo da se tumači kao prvi znak značajnijih pukotina u partnerstvu dve zemlje. 

Oko čega su nastale nesuglasice? 

U svim izveštajima kao glavna sporna pitanja ističu se oblasti energetike i odbrane.

Najskorije, Makron i Šolc su javno pokazali neslaganje u vezi sa gasovodom MidCat. Reč je o projektu koji bi povezao Pirinejsko poluostrvo sa jugom Evrope, odnosno Portugal, Španiju, Francusku i Nemačku.

U pokušajima da smanji zavisnost od ruskog gasa, Nemačka želi da oživi taj projekat, ali Francuska, s druge strane nastoji da stavi akcenat na nuklearnu energiju, što je jedno od ključnih energetskih sredstava te zemlje.

To se videlo na Samitu EU u Pragu, kada je Makron izrazio sumnju u relevantnost tog gasovoda.

“Mislim da je naš prioritet da imamo elektroenergetske interkonekcije u Evropi i ja sam naklonjeniji tim projektima”, rekao je Makron, implicitno odbacivši MidCat.

Međutim, kancelar Šolc je o tome razgovarao sa premijerom Španije Pedrom Sančezom navodeći da se snažno zalaže da novu “konekciju”.

AP/Regis Duvignau

 

Takođe, na račun Berlina dolaze i optužbe da na evropskom nivou blokira ograničenje cene gasa jer se plaši da bi to bilo u koliziji sa ohrabrivanjem potrošača da štede energiju.

S druge strane Francuska se zalaže sa ograničenje cene gasa dok se suočava sa nedostatkom električne energije zbog toga što je nekoliko nuklearnih elektrana u tom zemlji van stroja, navodi Rojters.

Takođe, tačku razdora predstavlja i to šeo je vlada Olafa Šolca objavila novi paket pomoći od 200 milijardi evra da bi podržala biznise i potrošače koji se suočavaju sa rastućim cenama energenata, Makron je upozorio da bi taj program mogao da rizikuje “izobličenja” u bloku.

Kada je reč o vojnim i odbrambenim pitanjima, Francuska nije zadovoljna zbog toga što je Nemačka uspela da okupi 14 NATO članica u zajedničkom projektu raketnog štita. Reč je o zajedničkojkupovini najmodernijih sistema protivvazdušne odbrane Dojče Vele je preneo da inicijativa ima za cilj da se “otklone propusti koje ima trenutni NATO štit za Evropu". 

Tanjug AP/Bernd von Jutrczenka/dpa via AP

 

Međutim Le Mond navodi da će se “štit” sastojati od nemačkih, američkih i možda izraelskih sistema, što veoma iritira Francusku koja je veliki zastupnik ideje evropskog suvereniteta.

Takoše, jedan zvaničnik francuske vlade je istakao za Politiko projekte FCAS (Future Combat Air System) i MGCS (Main Ground Combat System), kao one u kojima nema napretka. 

Šumovi u motoru evropskog jedinstva 

Makron je danas obećao da će naporno da radi na opuštanju zategnutih odnosa sa Berlinom i na očuvanju saveza koji podržava jedinstvo EU. 

“Mislim da nije dobro ni za Nemačku, ni za Evropu ukoliko se izoluju”, rekao je Makron dolazeći na samit EU.

Kako ocenjuje Politico, kada Francuska i Nemačka ne mogu da se usaglase, cela Evropa ima problem. Ocenjuje se i da tajming za razmirice ne može biti gori zbog rata koji besni u Ukrajini.

Le Mond ističe da se francusko-nemačko partnerstvo često opisuje kao “motor evropskog jedinstva” i da se na redovnim sastancima ministara, poput ovog koji je odložen, često kreira veliki deo politike koja se predstavlja na širem evropskom nivou. 

Zbog toga je pred liderima dve zemlje veliki zadatak da reše otvorena pitanja do januara, da ne bi došlo do novog odlaganja. 

Komentari (0)

Evropa