Evropa

"Za prednost na zemlji potrebno jako vazduhoplovstvo": Ukrajini hitno potrebni F-16, trajanje obuke može da bude problem

Komentari
"Za prednost na zemlji potrebno jako vazduhoplovstvo": Ukrajini hitno potrebni F-16, trajanje obuke može da bude problem
"Za prednost na zemlji potrebno jako vazduhoplovstvo": Ukrajini hitno potrebni F-16, trajanje obuke može da bude problem - Copyright Tanjug/Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix via AP

veličina teksta

Aa Aa

Holandija i Danska su nedavno saopštile da će donirati borbene avione F-16 Kijevu, što bi trebalo da pomogne Ukrajini u njenoj borbi protiv ruske invazije. Prvi avioni iz Danske trebalo bi da stignu oko Nove godine, a ostatak tokom 2025. Ovo obećanje je dugo čekano u ukrajinskim redovima, međutim postavlja se pitanje koliku tačno prednost F-16 donose Kijevu, kao i da li stižu prekasno.

"Objavljujemo da se Holandija i Danska obavezuju na transfer F-16 letelica Ukrajini i njenim vazduhoplovnim snagama. Avioni će biti prebačeni kada se steknu svi uslovi za to", rekao je holandski premijer Mark Rute na zajedničkoj konferenciji za medije sa ukrajinskim predsednikom Volodimirom Zelenskim.

Mada Rute nije rekao tačan broj, Zelenski je u kasnijem saopštenju naveo da očekuje da njegovoj zemlji stignu 42 aviona, i da je to "samo početak osnaživanja ukrajinske vazdušne odbrane".

On je tada dodao i da avioni mogu da ubrzaju ukrajinsku kontraofanzivu, kao i se "govori o vazdušnoj odbrani, i uz to sledi zima, a Ukrajinci bolje od svih na svetu znaju kako je kada ona nastupi, a nema struje".

Glavni uslov za to da avioni stignu Ukrajincima, jeste da njihovi piloti budu dovoljno dobro obučeni, pa je u skladu sa tim Zelenski nakon sinoćnog razgovora sa premijerom Grčke rekao da će i ta zemlje uzeti udela u obuci.

"Imamo važan rezultat 'koalicije za avione'. Grčka će učestvovati u treningu naših pilota da upravljaju F-16, i zahvalan sam na ovom predlogu", rekao je Zelenski na konferenciji za medije sa Kirijakosom Micotakisom, mada nije dao više detalja o najavljenoj obuci.

AP Photo/Mindaugas Kulbis

 

Ukrajinski zvaničnici već dugo pokušavaju da ubede Vašington da odobri slanje F-16 aviona toj zemlji, i čini se da su konačno u tome uspeli. Državni sekretar SAD Entoni Blinken poslao je pisma svojim danskim i holandskim kolegama uveravajući ih da će njihovi zahtevi biti odobreni, rekao je američki zvaničnik, prenosi Rojters.

"Pišem da izrazim punu podršku SAD za transfer borbenih aviona F-16 u Ukrajinu, i za obuku ukrajinskih pilota od strane kvalifikovanih instruktora. I dalje je ključno da Ukrajina bude u stanju da se odbrani od tekuće ruske agresije i kršenja njenog suvereniteta", naveo je Blinken u pismu.

Koliko je ovo važno za Kijev, govori i objava Mihaila Podoljaka, savetnika Zelenskog, na Tviteru.

"Slanje F-16 aviona Ukrajini je, pre svega, znak da zemlje donatori potpuno razumeju prirodu rata, i trenutnu fazu u kojoj se nalazi. Takođe, radi se o deeskalaciji, smanjenju rizika od širenja rata, kao i o ubrzanju do fer završetka", napisao je Podoljak.

"Zemlje koje sada šalju avione Ukrajini otvoreno pokazuju da žele da zaštite međunarodno pravo, demokratiju i pravdu. To se može samo ako je Rusija apsolutno poražena, i važno je da drugi ukrajinski partneri donose slične odluke", dodao je savetnik ukrajinskog predsednika.

Iz Moskve su, očekivano, negativno komentarisali ovaj razvoj događaja, pa je tako ruski ministar u Danskoj rekao da "najavljena pomoć Danske Kijevu u vidu F-16 borbenih aviona označava dalju eskalaciju sukoba".

Kako F-16 pomažu Ukrajini?

Kada ukrajinski zvaničnici kažu da su im hitno potrebni F-16 avioni, to je zbog toga što njihove trupe na bojnom polju ginu svakodnevno zbog ruske vazduhoplovne nadmoći, piše u analizi glavni dopisnik CNN-a za bezbednost, Nik Paton Volš.

"Uprkos obećanjima sa Zapada, čak ni treninzi nisu otpočeli, a oni koji kritikuju sporost ukrajinske kontraofanzive izgleda imaju neku predstavu o nadljudskoj Ukrajini, van svih osnovnih vojnih principa, na osnovu oslobađanja Harkova i Hersona prošle godine", navodi Volš.

Prema njegovim rečima, "kritičari sada očekuju da vojska koja je bila gotovo otpisana pre 18 meseci, uradi ono što nijedna NATO vojska čak ne bi ni pokušala". 

Kako je objasnio, NATO vojske ne bi čak ni razmislile o tome da pokušaju prelazak preko minskih polja na jugu zaporoškog fronta bez visokotehnoloških zaštitnica, opreme za razminiranje, vazdušne nadmoći i dobro utreniranih snaga. Međutim, Ukrajina mora bez svega toga, i svesna je svojih nedostataka.

"Savršeno razumem šta je avijacija, sa njenom opremom i vatrenom moći. Veoma je zastrašujuće. Rusi će osetiti isto ono što i sami rade, kada Ukrajina dobije F-16. To će mnogo olakšati stvari, jer se oni neće osećati bezbedno, neće biti psihološki spremni da se vrate u rovove nakon vazdušnih udara", rekao je jedan ukrajinski marinac za CNN.

Tanjug/Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix via AP

Zelenski i Mete Fredriksen, premijerka Danske

U ukrajinskim gradovima gde su sirene za vazdušne napade svakodnevna stvar toliko da se meštani jedva okrenu kad ih čuju, F-16 avioni bi dozvolili da neki od ruskih aviona koji ispaljuju rakete iz daljine budu presretnuti, i to bi poremetilo teror koji Moskva sprovodi nad civilnim područjima svake noći, piše Volš.

Da bi F-16 nesumnjivo bili veliki dodatak ukrajinskoj vojsci, smatra i Patrik Beri, odbrambeni analitičar sa britanskog Univerziteta u Batu.

"Postojeća vazduhoplovna snaga Ukrajine sastoji se o letelica iz sovjetske ere. Avioni F-16 bi doneli veću moć, i pomogli u odbrani od ruskih aviona, raketa i dronova. Imaju dobre šanse protiv ruskih MiG-ova", rekao je Beri za VOA.

On naglašava i važnost ovih aviona za uspeh kopnenih akcija.

"Avioni F-16 nude Ukrajini mogućnost da bezbedno gađa mete udaljene stotinama kilometara, duboko na teritoriji koju kontroliše Rusija. To je ključno za uspeh bilo koje kopnene ofanzive. Da bi se dobila prednost na zemlji, morate da imate tako jako vazduhoplovstvo", rekao je Beri.

Ukrajinci nezadovoljni trajanjem obuke

Koliko god da su F-16 avioni korisni za Ukrajinu, kao što smo već rekli, neće ih dobiti dok piloti ne budu dovoljno dobro obučeni da njima upravljaju. Obuka bi mogla da potraje to sledećeg leta, a možda i duže, zbog čega su, kako prenosi "Politiko", Ukrajinci frustrirani.

General vazduhoplovnih snaga SAD, Džejms Heker, komandant američkih vazduhoplovnih snaga u Evropi i Africi, rekao je novinarima da bi priprema eskadrila F-16 za bitku mogla da potraje "četiri ili pet godina".

Doduše, on je tu govorio o vrhunskoj stručnosti, ali čak i za osnovne stvari poput pojedinačnih napada vazduh-zemlja, verovatno biti potrebno šest meseci, i ne može kraće od toga. 

"Ovo je nepravedno i skandalozno", rekao je Timofej Milovanov, savetnik administracije Zelenskog i šef Kijevske škole ekonomije. On i još neki zvaničnici smatraju da se radi o odugovlačenju, i da zapadni saveznici nemaju osećaj koliko je stvar hitna. 

Kritičari ukazuju na procenu američkog vazduhoplovstva nakon obuke dva ukrajinska pilota, koja sugeriše da bi četiri meseca bila "realističan rok". Nijedan od njih nije imao prethodno iskustvo sa F-16, a testirani su na simulatoru.

Prema izveštaju, tokom devet sesija od kojh je svaka trajala skoro 12 sati, obojica su bili u stanju da izvedu nekoliko "relativno tehničkih" manevara, uključujući sletanje i ostvarivanje lažnih napada na osnovu parametara.

Profimedia

 

Ukrajinski ministar odbrane Oleksij Reznikov takođe je naveo ovu ocenu, a kao argument za to da je šest meseci predugo, ukazao je na to kako su ukrajinske posade naučile da koriste sisteme haubice Cezar za samo tri nedelje, umesto predviđena tri meseca.

Njegov savetnik Jurij Sak ranije je govorio o F-16 na ukrajinskom nebu u oktobru, ali je sada po njegovom mišljenju januar realniji. Međutim, tu je i dalje nekoliko problema: Evropljani moraju ponuditi dovoljno instruktora, a tu su i jezičke barijere.

Tom Rihter, bivši pilot za američke marince koji je leteo F-16 avionom, rekao je da "sve mora ići intuitivno, a za to je potrebno iskustvo".

"Ako razmišljate gde su dugmići i kako da upotrebite oružje, u problemu ste. Za pilote koji prelaze iz drugih aviona, ovo je posebno nezgodno. Opustite se u određenim avionima i radite stvari bez razmišljanja, a iskusne pilote morate obučiti da budu intuitivni i u novim letelicama", rekao je Rihter.

Prema njegovim procenama, potrebno je najmanje šest do sedam meseci da se pilot dovede do osnovnih borbenih standarda, a nakon toga bi idealno bilo da se još tri meseca vrši obuka za borbe u vazduhu, pa još tri meseca za borbe vazduh-zemlja.

Sve je ovo verovatno predugo za Ukrajince, koji se bore sa vazdušno nadmoćnijom Rusijom, ali se nadaju da će se taj odnos snaga uskoro preokrenuti uz pomoć zapadnih partnera.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Evropa