Analize

Zalet za kampanju, svaki pol servira svoje teme: Burnih mesec i po pred Srbijom, okršaj oko nekoliko ključnih pitanja

Komentari

Autor: Tijana Krnjaić

22/02/2022

-

07:01

Zalet za kampanju, svaki pol servira svoje teme: Burnih mesec i po pred Srbijom, okršaj oko nekoliko ključnih pitanja
Zalet za kampanju, svaki pol servira svoje teme: Burnih mesec i po pred Srbijom, okršaj oko nekoliko ključnih pitanja - Copyright Euronews/M.Subotić, E-Stock/D.Milenković, AP/D.Vojinović, Tanjug/M.Milivojević, Tanja Valić

veličina teksta

Aa Aa

Predizborna kampanja u Srbiji zvanično je otpočela pre nedelju dana kada su raspisani izbori i za očekivati je da bude burna. Mesec dana uoči glasanja, naziru se i teme koje će biti okosnica ovogodišnjeg predizbornog programa, koje su ujedno i pitanja o kojima se mogu očekivati najveći okršaji. 

Ove godine, naime, ukazuju analitičari koji su govorili za Euronews Srbija, kampanja će biti šira nego inače, jer se izdvaja po programskim načelima stranaka koje u njoj učestvuju. Drugačije rečeno, može se očekivati da će svaki politički pol servirati upravo ono pitanja koje smatra svojim največim adutom, kao i da će upravo na tim pitanjima pokušati da pobije konkurenciju, što i za građane znači širi izbor nego prethodnih godina. 

Oni ukazju da će kampanja prakitčno biti u okršaju ekonomije, pitanja životnog standarda, ekologije, korupcije i afera, ali i pitanje Kosova i Metohije, ali ukazuju da su i već sada neke teme koje su mogle da obeleže kampanju političkim manevrima izbačene iz fokusa. Političati će, po pravilu, targetirati one koji su na bilo koji način diskriminisani, a sasvim je izvesno, da neće izostati ni negativna kampanja. 

Ipak, krenimo redom.

Šta je fokus vlasti, a šta opozicije?

U okviru predizborne kampanje koja će trajati do 1. aprila kada počinje izborna tišina, naći će se različite teme, ali će se političke opcije fokusirati na svoje programe i na taj način "podeliti" oblasti koje će biti okosnica njihove kampanje.

Bojan Klačar izvršni direktor Cesida navodi da se očekuje tematska raznovrsnost u ovoj kampanji i izražena kompeticija.

"Na stolu će svakako biti ekonomske teme, životni standard, infrastruktura i na njima će mislim instistirati koalicija oko Srpske napredne stranke", kazao je on za Euronews Srbija.

Takođe, da će ove teme biti okosnica kampanje SNS-a navodi i Dejan Bursać iz Instituta za političke studije.

"Sada već vidimo na šta će se fokusirati vlast, to je ono što zanima veliki broj ljudi, ekonomija, investicije, naročito infrastruktura, vidimo da su tempirani neki veliki projekti za ovo proleće", kazao je Bursać za Euronews Srbija.

On ističe da će opozicija pokušati da "napadne" priču o ekonomiji, "kroz ukazivanje na inflaciju, na rast cena goriva, i slično, ali je pitanje koliko će to biti uspešno". Ipak, opozicija će, prema oceni sagovornika imati u fokusu druge teme, ekologiju, korupciju, organizovani kriminal, afere.

"Tema će sigurno biti borba protiv korupcije, ali i ekologija, posebno za deo zeleno-leve koalicije", naveo je Bojan Klačar.

Tako smo bili svedoci velikih ekoloških protesta, što jeste sugrerisalo da će ovo biti i jedna od tema o kojoj će se govoriti tokom kampanje. Ipak, Dejan Bursać ističe da, iako će zaštita životne sredine svakako biti fokus kampanje dela opozicije, vlast je pre kampanje "zadala udarac" ukidanjem projekta "Jadar".

"SNS je isključio najveći problem životne sredine iz kampanje time što su stopirali projekat Rio Tinta, dakle oduzeli su pred početak kampanje to pitanje, videli smo da može da mobiliše veliki broj ljudi", kazao je Bursać.

Kada su u pitanju stranke desnog spektra, očekuje se da okosnica njihove kampanje bude i pitanje Kosova i Metohije, kao jedno od važnih nacionalnih pitanja.

"Stranke desnice će se baviti temom Kosova i Metohije, ali će istovremeno pokušati da mobilišu grupe koje se na neki način osećaju zaboravljeno od strane SNS-a, mladi iz većih gradova, srednja klasa, preduzetnici, žene... i time će pokušati da povećaju svoj saldo glasova", navodi  Bursać.

Napominje i da postoji pokušaj nametanja teme o članstvu u NATO alijansi. Ovo pitanje može biti posebno škakljivo za birače, imajući u vidu stav većine građana Srbije o ovoj temi.

"Verovatno aludirajući na poziciju Zdravka Ponoša, koji je predsednički kandidat, i bio je oficir za vezu sa NATO alijansom u Vojsci Srbije, Vučuć je i to na neki način pokušao da nametne kao jednu od tema kampanje", kazao je Bursać.

Raznolikost dobra za birače

Kako će se u kampanji naći različite teme, ističe se da je to dobra stvar za birače koji će imati mogućnost izbora u širokom spektru programa.

"Mislim da je dobro što posle više godina imamo raznovrsnu političku ponudu, čućemo razilite koncepcije u kampanji. Delom ova kampanja počinje da se zasniva na programima koje nude stranke, što mislim da je dobra stvar i da je blago odstupanje od onoga što smo imali ranijih godina", kazao je za Euronews Srbije Bursać.

Sa tim je saglasan i Klačar.

"Veliki je broj programskih i tematskih koalicija, sve  ukupno to će značiti da će ovi izbori biti sa puno kompeticije i pluraluzma", kazao je Klačar i dodao da se svakako može očekivati negativna kampanja.

"Akteri će se potruditi da šalju pozitivne poruke, međutim, to ne znači da nećemo svedočiti negativnoj kampanji. Srbija tu nije izuzetak, to postoji svuda u svetu, nije sama po sebi loša, ako se ne prelaze granice kada je reč o javnom govoru", kazao je Klačar za Euronews Srbija.

Komentari (0)

Talk of the town