Aktuelno iz kulture

Srbija između "Ramonde" i "Gnezda orlovog": Kako je Pesma za Evroviziju postala poligon za društvene podele

Komentari

Autor: Nevena Zdravković

07/03/2024

-

20:01

Srbija između "Ramonde" i "Gnezda orlovog": Kako je Pesma za Evroviziju postala poligon za društvene podele
Srbija između "Ramonde" i "Gnezda orlovog": Kako je Pesma za Evroviziju postala poligon za društvene podele - Copyright Tanjug/Marko Đoković, Prinstscreen YouTube/RTS Pesma Evrovizije - Zvanični kanal

veličina teksta

Aa Aa

Skoro nedelju dana od održavanja finala Pesme za Evroviziju, na kom je pobedila Teya Dora sa pesmom "Ramonda", ne stišava se bura zbog ishoda glasanja. Ubedljivi favorit publike bila je Anđela Ignjatović, poznatija kao Breskvica, i njena pesma "Gnezdo orlovo". Činjenica da Breskvica nije dobila tu šansu da ove godine predstavlja Srbiju na Pesmi Evrovizije u Malmeu, kao i to što joj jedna članica stručnog žirija nije udelila nijedan poen, bili su povod za oštre reakcije na društvenim mrežama, čak i uvrede i pretnje, pa i razlog da se pozove na protest ispred zgrade RTS-a.

I pre nego što su zvanično objavljene pesme koje će se ove godine takmičiti na PZE, Breskvica je kao mlad izvođač sa "armijom" obožavalaca slovila za jednog od favorita. To mesto "utvrdila" je objavljivanjem pesme čiji su etno motivi mnogima bili jedina prava opcija za srpskog predstavnika. Kompoziciju, međutim, od početka prate kontroverze i slobodna tumačenja teksta.

"Tata kaže malom orlu: Biće sine gotovo. Otići će crne ptice, vedro biće ponovo", stihovi su zbog kojih su se usijale društvene mreže. Najpre su se na mrežama pojavile brojne teorije koje kažu da pesma zapravo govori o Kosovu, te da peva o bombardovanju Srbije 1999, a onda su mnogi ostali razočarani u subotu pošto Breskvica nije pobedila.

Sa druge strane stajala je Teya Dora koja u svojoj pesmi peva o Natalijinoj ramondi, cvetu koji raste na našem području i koja je od 2012. godine glavni motiv za amblem obeležavanja Dana primirja u Prvom svetskom ratu. I dok je i ova pesma, doduše na skriveniji način, rodoljubiva, "Ramonda" u javnosti nije izazivala toliko pažnje u javnosti do samog takmičenja, iako ju je otpevala pevačica koja je prošle godine stekla planetarnu popularnost sa pesmom "Džanum".

Problem je nastao nakon finalne večeri. Razlika u broju SMS glasova između Breskvice i Teya Dore bila je oko 17.000, što svakako nije malo. Osim što ju je "odabrao narod", fanovi Breskvice sugerisali su i da je ovu pevačicu "zakinuo" žiri jer joj Ivana Rašić, poznatija kao Sajsi MC, nije dala nijedan poen. Sajsi je kasnije u javnost iznela i da joj je zbog toga prećeno.

Jedno muzičko takmičenje tako je postalo poligon na društvene podele, a rasprava je otišla čak do toga da se ocenjuje koja je pesma "više srpska".

"Mi smo društvo koje se deli u odnosu na sve. Mi se delimo u odnosu na to da li smo za jedan klub ili smo za drugi sportski klub, da li smo iz jednog kraja grada ili smo iz drugog dela grada, da li slušamo jednu vrstu muzike ili drugu vrstu muzike, a kad se desi ovako neki događaj kao što je PZE, zapravo to jeste nešto što podigne pozornost javnosti na maksimum jer svi želimo da vidimo ko će biti predstavnik", rekla je za Euronews Srbija Ana Mirković, direktorka Instituta za digitalne komunikacije.

Bujica uvreda, pa najava protesta

Skupove ispred RTS-a najavili su inače fanovi i jedne i druge pevačice, a na internetu se čak pojavila i peticija za poništavanje glasanja žirija. Tu peticiju potpisalo je do sada više od 12.000 ljudi.

"Na sinoćnem izboru za predstavnika Srbije na Pesmi Evroviziju, žiri (od nekih 5) ljudi je brutalno pokrao Anđelu Ignjatović Breskvicu i pesmu "Gnezdo orlovo" koja je dobila ubedljivo najviše SMS glasova publike. Skoro 50 hiljada glasova, dok je drugoplasirana Teya Dora dobila 25 hiljada glasova publike. Zbog čega uopšte ljudi glasaju ako ćete da šaljete koga vi hoćete? Sram vas bilo! Tražimo da se glasanje ponovi i da pobedi onaj ko je dobio najviše glasova publike a ne nekih petoro ljudi! Ne može tih pet da odlučuje u ime cele Srbije, da li je njihov glas vredniji od 50 hiljada glasova!?", navodi se na sajtu peticija.online.

I iako je i ranijih slučajeva bilo situacija da glasovi publike jednostavno nisu mogli da budu uslišeni nakon sabiranja poena sa žirijem, na primer i Princ od Vranja je prošle godine imao više SMS glasova od Luke Black-a, čini se da su se ovog puta u čitavu raspravu uključile i brojne poznate ličnosti.

"I tako jedan mediokritet LGBT ikona, drugosrbijansko čedo, muzička nebitnost.com, odluči ovu svinjariju svojim glasanjem. 12 poena Teya Dori i nula Breskvici, nisu nama potrebni Briti, Skipetari i ostali Srbomrzci", naveo je kompozitor Dragan Brajović Braja, očigledno sugerišući na glasanje Sajsi MC.

Usledio je odgovor pevačice.

"Može gospodin Brajović da se pojavi sledeći put, neka ga pozove RTS i neka glasa da vidi kako je to. On svakako ima dovoljno kvalifikacija da bude na tom takmičenju", navela je ona.

Nisu izostala ni prepiranja u komentarima na Fejsbuku i Instagramu između čitalaca brojnih portala, a komentarišući upravo njih, Ana Mirković ističe da ljudi uopšte ne promišljaju svoje postupke i pišu komentare bez ikakve ideje kakve posledice takvo ponašanje može da izazove na okruženje.

"Ono što me najviše uznemirava je ta sposobnost interneta da poput skenera sagleda toksičnost atmosfere u društvu i ja kad vidim neke od tih komentara, stvarno se uplašim u kakvom društvu mi živimo jer ti ljudi koji to pišu su isti ljudi koje srećemo na ulicama, isti ljudi sa kojima sedimo u čekaonicama i isti ljudi sa čijom decom naša deca idu u školu, izlaze u klubove i pitam se kako je moguće da nemamo toliko tolerancije da nešto sagledamo što je daleko našim vrednostima ili suprotno našim vrednostima. Kako je moguće da uopšte ne možemo da budemo toliko odgovorni da pomislimo kako te naše reči utiču na neke druge osobe, ne samo konkretno na izvođačicu koju mi nismo podržavali, nego kako uopšte utiču i na čitaoce te poruke", rekla je Mirković.

Kako ističe, ne zna ni kada ni ko je definisao kriterijum za odabir da pesma treba da bude patriotska.

"Ja se sećam, bila je neka 'Džuli' ili 'Hajde da ludujemo', 'Rock me baby', kakve to veze ima sa patriotizmom!? Ovo nije bio konkurs za izbor himne, ovo je bilo jedno pevačko takmičenje gde mi treba da postavimo nešto što je u trendu, najčešće je to takmičenje pop, zabavna muzika, moderna muzika, trudimo se da prikažemo svetu nešto što bi moglo da nas predstavi kao da jesmo zemlja koja pripada tom svetu. Mi smo sada baš zbog te toksičnosti u društvu, zbog tog institiranja na nacionalizmu, zbog insistiranja da smo ne znam kako posebni i drugačiji  doveli dotle da se sada priča o patriotizmu. Meni je bilo jako čudno da se pobednička pesma opisuje kao nepatriotska jer ona u svojoj suštini jeste simbol naše vojske u Prvom svetskom ratu, ali bezveze mi je da uopšte da pričam o tome, jer to uopšte nije bila poenta ovog takmičenja. Meni je stvarno vrhunac besmisla da se uopšte bavimo time šta je nacionalnije i patriotskije jer Evrovizija uopšte ne služi tome da se odabere najpatriotskija pesma", zaključila je Mirković.

Inače, u pesmi "Gnezdo orlovo" nigde se jasno ne pominje, ali se naslućuje da se pesma odnosi na KiM, dok pesma "Ramonda" jasno govori da je reč o simbolu stradanja u Prvom svetskom ratu, što je i sama Teya Dora rekla da joj je bilo inspiracija.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura