Aktuelno iz kulture

Kako je era pandemije zauvek promenila filmsku industriju: Ko su sada najplaćeniji glumci sveta

Komentari

Autor: Variety

19/08/2021

-

21:20

Kako je era pandemije zauvek promenila filmsku industriju: Ko su sada najplaćeniji glumci sveta
Kako je era pandemije zauvek promenila filmsku industriju: Ko su sada najplaćeniji glumci sveta - Copyright AP/Jordan Strauss, Tanjug AP/Chris Pizzello, profimedia, AP/Evan Agostini

veličina teksta

Aa Aa

Pre desetak godina, holivudske zvezde znale su da su sebi obezbedile mesto među najboljima, kada bi njihov film bio najgledaniji u bioskopima. Sada se uspeh meri pregledima na Netfliksu ili neodređenim izveštajima o popularnosti filma na drugim striming servisima. Ipak, najtraženiji glumci i dalje inkasiraju ogromne svote novca.

Standard postavio Džim Keri

Još od 1996. u filmskoj industriji postalo je uobičajeno da najveći talenti glumišta dobijaju po dvadeset miliona dolara po filmu, a taj standard postavio je Džim Keri, koji je prvi zaradio toliki iznos za svoju crnu komediju "Crevna napast" (The Cable Guy).

Toliko i dalje dobijaju glumci čije su zarade prema ugovoru zasnovane na uspehu na bioskopskim blagajnama, među kojima je Sandra Bulok za "The Lost City of D", Bred Pit za "Bullet Train" i Kris Hemsfort za "Thor: Love and Thunder", koji bi uskoro trebalo da budu premijerno prikazani.

Međutim, to su "simbolični" iznosi u odnosu na ono što nude Netfliks, Amazon i drugi striming servisi, pa je tako Danijel Krejg inkasirao 100 miliona dolara, kako bi snimio dva nastavka filma "Nož u leđa". To je zato što Netfliks kompenzuje filmske zvezde za projektovani iznos, koji bi zaradili da se ostvarenje prikazuje isključivo u bioskopima, objašnjava Varajeti.

Krejg je time postao najplaćenija osoba u svetu glume, a top lista sada izgleda ovako:

  • Danijel Krejg (dva nastavka "Nož u leđa") - 100 miliona dolara
  • Dvejn Džonson ("Red One) - 50 miliona dolara
  • Vil Smit ("King Richard") - 40 miliona dolara
  • Denzel Vošington ("The Little Things") - 40 miliona dolara
  • Leonardo Dikaprio ("Don't Look Up") - 30 miliona dolara
  • Mark Volberg ("Spenser Confidential") - 30 miliona dolara
  • Dženifer Lorens ("Don't Look Up") - 25 miliona dolara
  • Džulia Roberts ("Leave The World Behind") - 25 miliona dolara
  • Sandra Bulok ("The Lost City Of D") - 20 miliona dolara
  • Rajan Gosling ("The Grey Man") -20 miliona dolara
  • Kris Hemsvort ("Thor: Love And Thunder") - 20 miliona dolara
  • Brad Pit ("Bullet Train") - 20 miliona dolara
  • Majkl B. Džordan ("Without Remorse") - 15 miliona dolara  
  • Tom Kruz ("Top Gun: Maverick") - 13 miliona dolara
  • Kianu Rivs ("The Matrix 4") - 12 miliona dolara
  • Kris Pajn ("Dungeons And Dragons") - 11,5 miliona dolara 
  • Robert Patinson ("The Batman") - 3 miliona dolara

Naime, većina glumaca ima ugovore koji im garantuju i bonuse, kada dostignu određen uspeh na blagajnama. Pošto se danas filmovi prave za striming servise, sa ograničenim vremenom za bioskopsko prikazivanje, koje ponekad potpuno i izostaje, glumcima se unapred plaćaju viši iznosi, kako bi ih produkcije privukle da pristanu da rade za njih.

Nisu na vreme prilagodili ugovore

Neki filmski studiji nisu na vreme prilagodili ugovore koje prave sa glumcima, što im je u novoj eri filma zadalo velike glavobolje. Među njima je Vorner Bros. koji je odlučio da sve filmove u 2021. godini objavi istovremeno i na HBO Maks i u bioskopima. To znači da će oni glumci kojima su plate vezane za uspeh na blagajnama biti na gubitku, budući da istovremeno prikazivanje na striming servisima po pravilu znači slabiji odziv bioskopske publike. 

Jedna od zvezda koje imaju povlašćen status u Holivudu je Tom Kruz, koji potpisuje ugovore samo ako uključuju klauzulu kojom se osigurava da on, pre studija, dobija zaradu od blagajni. To znači da da će inkasirati na desetine miliona dolara u bonusima kada film postigne određenu zaradu u bioskopu, čak i ako ne bude veliki hit. 

Kako se slučaj "Crna udovica" uklapa u novu računicu?

Svet je u julu obišla vest da Skarlet Johanson tuži Dizni za čak 50 miliona dolara, tvrdeći da je nisu blagovremeno informisali o njihovim planovima za prikazivanje njenog filma "Crna udovica".

U dokumentima koja je predala sudu, ističu se dva datuma: jedan je 9. maj 2017. kada je u njen ugovor dodat ključni amandman kojim se obavezala da igra lik Crne udovice u neverovatno profitabilnoj franšizi, a drugi je 8. avgust 2017, kada je Dizni obelodanio plan da lansira striming platformu koja je postala Dizni plus, objašnjava se u analizi objavljenoj na sajtu Varajetija.

U tranzicionom periodu za celu industriju, činjenica da je Johanson potpisala ugovor pre nego što će se za Dizni potpuno promeniti kriterijumi uspeha, znače da je u njenom slučaju izostala zarada u kojoj uživaju drugi glumci njenog kalibra.

Nekada ranije glumci su potpisivali ugovore kojim bi se odricali jednog dela početne plate za buduće isplate nakon što se filmovi prikažu u bioskopima, a koje bi se nekada protezali i na decenije kontinuiranog priliva novca. Međutim, takvi ugovori prestali su da budu primamljivi nakon što je pandemija opustošila bioskope. 

profimedia

 

U eri striming servisa, najbolji među njima zahtevaju visoke iznose unapred, jer tradicionalni put profita kroz međunarodno licenciranje i distribuciju polako nestaje. 

Glumci sada moraju da pregovaraju za svoje plate, što u privilegovan položaj stavlja one sa najvećom popularnošću, kakvu imaju akteri u Marvelovim i DC filmovima. 

Advokat Roman Silberfeld uključen je u tužbe protiv Diznija već duže od 25 godina, a predstavljao je producente serije "Sam svoj majstor" (Home Improvement) u nekoliko tužbi od 1997. Takođe je obezbedio presudu vrednu 319 miliona dolara, koliko je Dizni 2010. godine islatio vlasniku TV formata "Ko želi da postane milioner", nakon što je porota utvrdila da je Dizni prodao licencu ABC televiziji ispod tržišne cene.

"Sve što klijenti žele je da imaju fer tretman studija i žele da imaju nedvosmislene ugovore koji će biti pravedno interpretirani", kaže Silberfeld.

Spekulisalo se da će još glumaca tužiti Dizni, ali je podjednako moguće da će Johanson ostati usamljen slučaj.

AP/Thibault Camus

Olivija de Hevilend

Nju porede sa Olivijom de Hevilend koja je 1943. godine tužila Vorner Bros i podstakla zakonodavstvo Kalifornije da zabrani studijima da sa glumcima potpisuju ugovore na period duži od sedam godina.

Ali ako slučaj "Crne udovice" bude presedan, biće ograničen samo na njemu slične primere kojih će verovatno biti u ovo tranziciono vreme. 

Kad je njen ugovor napisan 2017. Dizni Plus nije postojao i nije bilo neophodno naglasiti da li će "bioskopsko prikazivanje" biti "isključivo bioskopsko" ili ne. Sada više niko ko pravi takve ugovore ne bi napravio takvu grešku.

"Svi sad preispitujemo svoje ugovore", kaže Uri Singer, producent adaptacije "White Noise" koja će se prikazivati na Netfliksu.

"Više nije kao pre dve godine, kada su bili definisani bonusi. Sada niste sigurni ni da će uopšte biti bioskopskog prikazivanja, a to potpuno menja stvari", kaže Singer.

Naravno, isplata koju zahteva Johanson obično je van domašaja za mnoge zvezde. U prosečnoj godini studio profitira u samo tri ili četiri filma, dok većina izgubi novac. Ipak, to je rizik koji se očigledno i te kako isplati. Barem nekima.

Priredila: S. R.

Komentari (0)

Kultura