Prva u istoriji: Marina Abramović slavi 80. rođendan samostalnom izložbom u Galeriji Akademije u Veneciji
Komentari
29/09/2025
-16:50
Marina Abramović postaće uskoro prva žena koja će imati samostalnu izložbu u čuvenoj Galeriji Akademije u Veneciji i to povodom narednog Bijenala i njenog 80. rođendana.
"Imala sam 14 godina kada me je majka prvi put odvela na Venecijansko bijenale. Putovale smo vozom iz Beograda i čim sam izašla na stanicu i ugledala Veneciju, počela sam da plačem. Bila je neverovatno lepa – drugačija od svega što sam do tada videla. Od tada je povratak u Veneciju postao tradicija, a nakon što sam 1997. dobila Zlatnog lava, grad je zauzeo posebno mesto u mom životu", navela je umetnica u zvaničnom saopštenju.
Abramović je, takođe, prva žena koja je dobila "Zlatnog lava" na Bijenalu. U velikoj meri je uključena u organizaciju izložbe "Marina Abramović: Transformišuća energija", koja je prvobitno prikazana u Muzeju moderne umetnosti (MAM) u Šangaju, u saradnji sa "Marina Abramović" Institutom.
U Galeriji Akademije njeni radovi biće raspoređeni kroz stalnu zbirku muzeja, stavljajući ih u dijalog sa renesansnim remek-delima. Ovo je prvi put da je muzej dozvolio savremenoj umetnosti da se proširi van prostorija za privremene izložbe, piše ArtNet.
Nove skulpture umetnice performansa
"Ovo je transformativan trenutak – ne samo za Galeriju Akademije, već i za ulogu muzeja u budućnosti", izjavio je Šai Baitel, umetnički direktor MAM Šangaj i kustos izlože. "Postavljanjem dela Marine Abramović u stalnu zbirku, prošlost i sadašnjost ulaze u direktan dijalog i pozivaju publiku da taj prostor doživi sopstvenim telom".
Tanjug Video
"Tranzitorni objekti" izrađeni su od prirodnih materijala poput kvarca i ametista, koji su se nekada koristili u venecijanskim mozaicima, što povezuje skulpture sa bogatom istorijom Venecije kao centra kulture i trgovine retkim materijalima. Abramović poziva posetioce da aktiviraju krevete i strukture ugrađene kristalima tako što će leći ili sedeti na njima.
Ona veruje da dugo korišćenje ovih minerala može imati izuzetne efekte, uključujući i sposobnost za telepatiju, koju, kako tvrdi, svako može naučiti za samo četiri godine.
Umetnost performansa u dijalogu sa istorijom umetnosti
Izložba takođe ističe fotografiju "Pietà (sa Ulajem)" (1983), na kojoj je umetnica prikazana sa bivšim partnerom Ulajem (1943–2020) u pozi Bogorodice koja drži Hristovo telo nakon raspeća.
Ona će biti prikazana pored Ticijanove Piete (1575–76), poslednjeg platna velikog renesansnog umetnika, delom dovršenog od strane Palme il Đovana, u okviru proslave 450. godišnjice tog remek-dela.
Dokumentacija drugih istorijskih radova Abramović takođe će biti izložena, uključujući šestočasovni performans "Ritam 0" (1974), u kojem su posetioci mogli da biraju među 72 predmeta na stolu i rade šta god žele sa telom umetnice.
Posebno je značajan njen rad "Balkanski barok" (1997), dobitnik "Zlatnog lava", performans posvećen Ratu u Bosni, gde je umetnica sedela na suncu u Veneciji, brišući krv sa 1.500 kravljih kostiju.
Tu su i čuvene kolaboracije sa Ulajem: u performansu "Imponderabilia" (1977) stajali su goli na ulazu, primoravajući posetioce da prolaze kroz uzak prostor između njihovih tela, dok su u performansu "Light/Dark“ (1977) šamarali jedno drugo.
Savremene i moderne umetničke izložbe Galerije Akademije postale su jedne od najgledanijih tačaka programa Venecijanskog bijenala. Tokom 2024, muzej je ugostio najveću izložbu velikog apstraktnog ekspresioniste Vilema de Kuninga (1904–1997) u Italiji, dok je 2022. prikazao ekskluzivne "Vantablack" radove Aniša Kapora (rođ. 1954). Pre toga, fokus je bio na umetnicima Mariju Mercu (1925–2003), Filipu Gastonu (1913–1980) i Georgu Bazelicu (rođ. 1938).
Izložba "Marina Abramović: Transformišuća energija" biće otvorena u Galeriji Akademije od 6. maja do 19. oktobra 2026, tokom 61. Venecijanskog bijenala. Nakon toga putuje u Nacionalnu galeriju moderne i saremene umetnosti u Rimu.
Komentari (0)