Aktuelno iz kulture

Od "konzerve pileće supe", do skulpture od balona: Upoznajte najznačajnija dela pop-art pokreta

Komentari
Od "konzerve pileće supe", do skulpture od balona: Upoznajte najznačajnija dela pop-art pokreta
Od "konzerve pileće supe", do skulpture od balona: Upoznajte najznačajnija dela pop-art pokreta - Copyright TIMOTHY A. CLARY / AFP / Profimedia

Autor: ArtNet

12/10/2025

-

09:45

veličina teksta

Aa Aa

Među mnogim velikim umetničkim pokretima 20. veka, pop-art i dalje zauzima jedno od najuticajnijih mesta. Kolekcionari ga i danas cene, a nove generacije umetnika u njemu neprestano pronalaze inspiraciju.

"Pop-art umetnici su stvarali slike koje bi svako ko je šetao Brodvejem mogao da prepozna u deliću sekunde - stripova, stolova za piknik, pantalona, poznatih ličnosti, zavesa za tuširanje, frižidera, boca koka-kole - svih tih sjajnih modernih stvari koje su apstraktni ekspresionisti svesno ignorisali", rekao je o ovom pokretu jedan od njegovih najpoznatijih predstavnika, Endi Vorhol.

Ipak, on nije bio i jedini. ArtNet predstavlja neka od najznačajnijih dela koja osvetljavaju istoriju pop-arta, ali i naslućuju njegovu budućnost:

Endi Vorhol "Pileća s knedlama" (iz serijala "Campbell's supe II"), 1969.

Ni jedna rasprava o istoriji pop-arta ne može proći bez Endija Vorhola, umetnika koji je pokretu doneo svetsku slavu i zauvek upisan u umetnički kanon 20. veka. 

WIktor Szymanowicz/NurPhoto/Shut / Shutterstock Editorial / Profimedia

 

Među mnogim njegovim važnim opusima, najpoznatiji je svakako ciklus "Konzerve Campbell's supe" - 32 slike nastale između 1961. i 1962. godine, svaka sa drugačijim ukusom konzervirane supe. Ova dela, koja su se bavila temama američke kulture, konzumerizma i čak konceptualizma, i dalje imaju snažan uticaj.

"Pileća s knedlama" (Chicken 'N Dumplings) potiče iz drugog portfolija grafika koji je usledio nakon izložbe u Galeriji Ferus u Los Anđelesu 1962. godine, kada je Vorhol ručno iscrtavao svaku etiketu kako bi postigao potpunu vernost originalnom izgledu brenda.

Roj Lihtenštajn, "Nude Reading" (iz serije "Aktovi"), 1994.

Vorholov savremenik Roj Lihtenštajn smatra se još jednim ključnim predstavnikom američkog pop-arta. Inspirisan estetikom reklama i stripova, koristio je svoj prepoznatljiv postupak Ben-Dej tačkica, karakterističan za štampu masovnih medija. Njegov rad je prepoznatljiv na prvi pogled.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Christie's (@christiesinc)

"Nude Reading" (1994), nastao u saradnji sa Kenetom Tajlerom iz Tyler Graphics studija, označio je njegov povratak motivima iz ranog perioda inspirisanog stripom. Kombinujući prostor i gustinu tačkica, Lihtenštajn je postigao neobičan osećaj dubine i perspektive koji izmiče jednostavnom tumačenju u dve ili tri dimenzije.

Džim Dajn, "Children in Their Own Voices", 2018.

Iako je živeo i radio u Njujorku u vreme kada je pop-art bio na vrhuncu, Džim Dajn nije bio direktno povezan s pokretom kao njegovi savremenici. Karijeru je započeo performansima, zajedno sa Alanom Kaprouom i Bobom Vitmanom bio je jedan od pionira takozvanog "happenings" pokreta, ali je njegova upotreba pronađenih predmeta u umetnosti dovela do njegovog povezivanja s pop-artom.

Prinstscreen YouTube/Cristea Roberts Gallery

 

Tu vezu dodatno potvrđuje njegovo učešće na legendarnoj izložbi "New Painting of Common Objects"  (1962) u Muzeju umetnosti u Pasadeni, zajedno sa Vorholom, Lihtenštajnom, Vejnom Tiboom i Edvardom Rušejem. Ta izložba se danas smatra prvom muzejskom postavkom američkog pop-arta.

Džulian Opi, "Pockets" (iz serije "Crossing") (2021)

Generacija umetnika koja je sledila prve pop-art pionire sredinom 20. veka preuzela je njihov vizuelni jezik i tehnike, ali im dodala savremeni senzibilitet. Jedan od prvih takvih umetnika bio je Džulijan Opi, koji je inspiraciju nalazio i u istoriji umetnosti i u masovnim medijima.

Prinstscreen YouTube/@BrockMolden

 

Poznat po upotrebi čistih, grafičkih linija kojima ocrtava figure i pejzaže, Opi prenosi dvodimenzionalnost slike i na svoje skulpture. Delo "Pockets" (iz Crossing serije) (2021) tipičan je primer njegovog stila - izrađeno kao lentikularna slika koja menja boje, prikaz se menja u zavisnosti od ugla i pokreta posmatrača, izbegavajući statičnost tradicionalne kompozicije.

Dejmijen Herst, "Miki" (2014)

Jedan od predvodnika Neo-pop pravca, Demijen Herst proslavio se kao deo generacije "Young British Artists" (YBA) koji su krajem 1980-ih uzdrmali umetničku scenu Londona. Njegov rad je istovremeno i razigran i provokativan, kao i izuzetno raznovrstan po materijalima - od akvarijuma s konzerviranim životinjama do lobanja ukrašenih dijamantima.

ANDREW COWIE / AFP / Profimedia

 

U delu "Miki" (2014), Hirst koristi motiv čuvenog Diznijevog lika, ali i niz tačkica različitih veličina - asocijaciju na Lihtenštajna, ali i na sopstvenu seriju "Spots" slika. Rezultat je kompozicija koja je apstraktna, a opet odmah prepoznatljiva.

Džef Kuns, Trilogija, 2017.

Tokom više od četiri decenije karijere, Džef Kuns i dalje važi za jednog od najpoznatijih - i najkontroverznijih - živih umetnika. Njegov rad, često duhovit i ironičan, uključuje monumentalne skulpture poput "Neverovatnog Hulka", ali njegovo najpoznatije delo ostaje serija "Balloon Dog", započeta 1994. godine.

Printscreen YouTube/Christie's

 

Trilogija "Balloon Swan" (žuta); "Balloon Monkey" (plava); "Balloon Rabbit" (crvena) iz 2017. proširuje Kunsov repertoar skulptura s reflektujućom završnicom koje podsećaju na balone, ali zadržava duh njegove prvobitne vizije. 

Na čelu neo-pop pokreta, Kuns u svom radu povezuje masovne medije i popularnu kulturu, stvarajući umetnost koja je istovremeno pristupačna i višeslojna u tumačenju savremenog društva, kulture i umetničkog sveta.

Komentari (0)

Kultura