Aktuelno iz kulture

"Squid Game" u trci za velike TV nagrade: Kako je južnokorejska kultura zavladala svetom

Komentari

Autor: Variety / Euronews Srbija

14/12/2021

-

14:20

"Squid Game" u trci za velike TV nagrade: Kako je južnokorejska kultura zavladala svetom
"Squid Game" u trci za velike TV nagrade: Kako je južnokorejska kultura zavladala svetom - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Prošle nedelje "Squid Game" postala je prva koreanska serija koja je nominovana za američke Nagrade kritičara. U trci je za Najbolju dramu i Najbolju seriju na stranom jeziku, dok je Li Džong-dže nominovan za Najboljeg glumca u drami.

Serija je takođe dobila i Gotam nagradu na najbolju novu seriju dugog formata, i tako pobedila "The White Lotus" (HBO), "The Good Lord Bird" (Showtime) i "The Underground Railroad" (Amazon Prime Video).

Do ove godine, nijedna serija van engleskog govornog područja nije osvojila niti bila nominovina za neke od velikih tv nagrada, ali nikad pre nije postojao takav fenomen.

Iz Netfliksa, međutim, kažu da su oduvek znali da će biti veliki hit.

"Naš tim u Koreji znao je da će ovo biti okosnica našeg programa. Autor, pisac i reditelj Huang Don-hjuk imao je jasnu viziju i oni su znali da će proći vrlo dobro u Koreji i širom Azije", rekla je za Variety Bela Badžarija, direktorka Netfliksovog Odeljenja za internacionalne originalne sadržaje. 

"Ali nismo mogli da zamislimo ni da očekujemo ovo, jer se tako nešto nikad nije desilo. Teško je zamisliti nešto ovih razmera", dodaje ona.

Fenomen "Squid Game"

"Squid Game" je celu jesen proveo na listi deset najgledanijih Netfliksovih programa u Sjedinjenim Američkim Državama, a nalazio se na prvom mestu po gledanosti u čak 94 zemlje. Prema saopštenju tog striming servisa, to je globalno najgledanija serija u istoriji Netfliksa, koja je za 28 dana od premijere 17. septembra zabeležila 1,65 milijardi sati gledanja. 

profimedia

 

Reditelj, kao i glavni glumci - Li Džong-dže, Park Hae-su i Džung Ho-jon gostovali su u najgledanijim emisijama u Americi, šetali crvenim tepihom u Los Anđelesu i davali izjave za medije sa svih meridijana.

"Kad sam prvi put čuo da smo na prvom mestu u Sjedinjenim Američkim Državama, pitao sam se: 'Je li ovo realno? Da li sanjam?' Neverovatno je pomisliti da je nešto što sam stvorio u najmračnijem trenutku postalo najgledanija serija", rekao je Huang za Variety. 

Pored Gotam nagrade, osvojili su i nagradu publike (People's Choice Award), a nominovani su i za Zlatni globus i za Nagradu kritičara. 

Ipak, "Squid Game" za razliku od filma "Parazit", koji je još jedno južnokorejsko ostvarenje, koje je "pokorilo" Zapad, ima prednost utoliko što je u vlasništvu američke kompanije. 

Poslednjih godina na američkom tržištu otvorena su vrata mnogim sadržajima van engleskog govornog područja, pa je tako interesovanje publike u SAD za korejske drame poraslo za čak 200 procenata.

"Vrlo mi je drago što čujem da mnogi ljudi gledaju seriju sa titlovima, a ne sinhronizovanu verziju. Možda je barijera od dva i po centimetra (titlova) o kojoj je reditelj (filma "Parazit") Bong govorio, sada konačno pala. Vrlo sam ponosan što sam imao ulogu u tome. Nadam se da će ova serija biti prilika da se priče iz celog sveta prikazuju i da u njima uživaju ljudi iz svih krajeva planete", rekao je Huang.

"Korejski talas"

Iako je pandemija ubrzala globalizaciju i prodor korejske kulture na međunarodno tržište, takozvani "korejski talas" ili "halju" zahvatio je planetu još devedesetih godina.

Na Zapadu su sadržaji iz Azije, poput anime i manga bili izuzetno dobro prihvaćeni proteklih decenija, a prednjačili su oni iz Japana, kao što su "Pokemoni", filmovi studija "Gibli" i horor franšize "Krug".

profimedia

 

Međutim, ono što Japan tada nije imao, a Južna Koreja ima, jeste digitalno globalizovan svet.

"Japanska kultura je i dalje interesantna, zabavna i kul, ali nije obavezno mejnstrim, dok je korejska kultura vrlo pristupačna. Izgrađena je na univerzalnim vrednostima koje zaista rezonuju s ljudima", objašnjava za portal Drum Margot Pepers iz agencije "Foresight Factory" koja se bavi globalnim potrošačkim trendovima.

Sve je počelo od K-pop muzike

Korejska kultura je dobila prve vatrene obožavaoce na Zapadu zahvaljujući takozvanoj K-pop muzici, koja se širila svetom putem digitalnih platformi, naročito Tvitera. 

Poslednjih godina "korejski talas" širi se i preko TikToka, a po svemu sudeći, ne namerava da stane.

Kompanija "Foresight Factory" predviđa da svetsko tržište trenutno funkcioniše na principu "diverziteta i dekolonizacije".

"Potrošači žele da vide brendove i kompanije koji okreću leđa eksploatišućim strukturama moći i daju glas onima koji su potlačeni ili nedovoljno predstavljeni. Kad gledate medije, deo toga je i preispitivanje teze da je 'zapadnjačko najbolje', koja je dominirala globalnom pop kulturom poslednjih decenija", kaže Pepers.

Iako Zapad i dalje drži dominantnu poziciju, ono što dolazi iz Južne Koreje je sveže i novo, što nije lako postići na prezasićenom tržištu.

"Ljudi su postali zainteresovaniji za raznovrsan kulturni sadržaj. Danas ljudima sve vrlo brzo postane dosadno. Žele nešto drugačije, a Koreja ima mnogo toga", objašnjava Pepers.

Takođe, korejske romantične komedije i muzika koju prave popularne grupe kao što je BTS, veličaju tradicionalne vrednosti poput zahvalnosti, poštovanja i skromnosti, što na Zapadu dugo nije promovisano u pop kulturi. 

Pepers smatra da Netfliksova strategija koja "gura" u prvi plan priče koje nisu sa engleskog govornog područja predstavlja početak kraja dominacije engleskog jezika u medijima.

"Južna Koreja pravi filmove holivudskog kvaliteta, s kojima ljudi zaista rezonuju, a pretplatnici Netfliksa nisu samo otvoreni ka tome, nego to čak i traže. Oni žele da vide te različite priče i likove i učestvuju u različitim kulturama", kaže ona.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura