Aktuelno iz kulture

Saksofon u varijacijama: Održan 9. Belgrade Saxpereince

Komentari
Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Beograd je deveti put bio domaćin Međunarodnog festivala saksofona. Tokom trajanja Belgrade Saxperience, u dvoranama širom grada odjekivao je zvuk ovog instrumenta, uz raznolike interpretacije, što je jedan od ključnih ciljeva festivala.

"Trudimo se da okupimo onako široku publiku i ljubitelje klasične muzike i džez muzike i popularne muzike. Na našem festivalu mogu svašta da čuju. To je jedan od bitnih ciljeva, drugi je da naravno svi ti muzičari drže različite radionice za naše mlade muzičare", objašnjava za Euronews Srbija Milan Savić, saksofonista i organizator festivala.

Publika je mogla da uživa u muzici srpskih i stranih izvođača. Ovaj festival privlači veliki broj posetilaca iz raznih generacija. Čini se da je saksofon univerzalno zanimljiv i da je publika bila željna devetog izdanja Belgrade Saxperience, ali i generalno izvođenja uživo.

Euronews Serbia/Slaven Miljuš

Bojana Stamenov

Bojana Stamenov, džez pevačica, za Cult na Euronews Srbija kaže da je publika gladna festivala.

"Sada se sve svelo na digitalne platforme i internet medije, što jeste super, u smislu da su vam dostupni raznorazni izvođači, ali uživo je uživo. Živimo u vremenu kada velikani odlaze, i ostaje šaka ljudi koja i dalje izvodi tu muziku i ostaje pregršt - ne šaka - nego mnogo ljudi koji žele to da čuje. Tako da organizacijom ovakvih festivala vraćamo muziku kojoj ne damo da nestane", kaže Stamenov.

Džez varijacije su uobičajena forma poigravanja sa originalom, tako da svako izvođenje donosi sa sobom zasebnu interpretaciju. Festival je zatvorio nastup Bojana Stamenov Soul Trio u okviru kojeg su izvedene su prepoznatljive melodije i popularni soul, džez i bluz hitovi.

Stamenov kaže da nema ništa protiv remiksa i modernih izvođenja džez klasika, jer se tako približavaju mlađim generacijama, ali da je lepo čuti muziku u verziji najpribližnijoj originalu.

Euronews Serbia/Slaven Miljuš

 

"Uvek sam volela kada velike džez pevačice, a najveća definitivno je Ela Ficdžerald, izvode te numere - od Kola Portera do Neta King Kola, i sve to 'I love Paris in the Spring Time', a onda sam volela i kada izvode taj Old Hollywood momenat", ističe pevačica.

Pored nastupa uživo, u okviru festivala održavaju se zasebne radionice. Svaki master klas sačinjen je od predavanja jednog umetnika koji prenosi svoje iskustvo.

"(Smisao je u) deljenju iskustva i generalno znanja o fraziranju, intonaciji, uopšte repertoaru za saksofon, klasični saksofon. Ja sam se negde tu našao, profilisao, orijentisao, a zavisi od studenta do studenta. Neko je u osnovnoj školi ima problema sa nečim tipičnim. Prosto na ovom festivalu, svako od profesora, kaže svoje mišljenje, svoju smernicu, šta i kako raditi kako bi se taj mladi umetnik u pravom smeru orijentisao", objašnjava Milan Savić.

Euronews Serbia/Slaven Miljuš

Milan Savić

Poseban segment ovog programa jeste i predstavljanje kompozicija za saksofon autora sa ovih prostora. Festival saksofona godinama unazad neguje tradiciju stvaranja novih melodija napisanih za ovu priliku.

"Nedostaje nam širenje repertoara domaće literature za saksofon. Imamo i kompozicije i za violinu i za klavir domaćih autora, prosto za saksofon se niko nije istakao da je napisao više od jedne ili nijedne kompozicije. Tako da poslednjih devet godina svake godine smo imali angažovanje ili premijeru nekog dela domaćeg kompozitora", kaže Savić.

Širenje domaćeg repertoara za saksofon čini se kao pozitivan korak na prostoru koji ima veliki broj talentovanih saksofonista. Iako se Srbija vezuje za druge duvačke instrumente, neizbežno je u to uključiti i saksofon. Iako ne postoji priznanje "prvi saksofon", Stamenov ipak izdvaja jedan zvuk u odnosu na druge, onog koji je prati u okviru njenog izvođenja.

Euronews Serbia/Slaven Miljuš

 

"Ako mene pitate - Gabor Bunfor. Kod nas u zemlji, imamo Maksa (Kočetova), imamo Petka (Marko Petrušić), imamo (Nikolu) Demonju, imamo mnogo dobrih saksofonista, ja se izvinjavam onima koje nisam spomenula. Duvačka sekcija ove zemlje je dosta jaka, ali sad pričamo o saksofonu, imamo naravno i direktora festivala koji je na neki način moj školski drug. Saksofon za mene trenutno, pošto najviše sarađujem sa njim i kao čovek i kao saksofonsta, žanrovski, meni Gabor Bunfor neko sa kojim najviše volim da radim, daleko od toga da sa drugima ne volim da radim", ispričala je Stamenov.

Sledeće godine ovaj festival obeležiće jubilej deset godina postojanja. U planu je širenje programa na više dana i uključivanje više lokacija na kojima će se ovaj festival izvoditi. Na taj način prepoznatljiv zvuk saksofona u Beogradu, trajaće još duže na radost svih onih koji u njemu uživaju.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura