Aktuelno iz kulture

"Narandžasti Prins" je plagijat: Šta presuda Vrhovnog suda SAD na štetu Fondacije Endija Vorhola znači za svet umetnosti

Komentari

Autor: Euronews

23/05/2023

-

20:35

"Narandžasti Prins" je plagijat: Šta presuda Vrhovnog suda SAD na štetu Fondacije Endija Vorhola znači za svet umetnosti
Endi Vorhol - Copyright ASSOCIATED PRESS

veličina teksta

Aa Aa

Fondacija Endija Vorhola danas je na Vrhovnom sudu SAD izgubila spor oko autorskih prava sa slavnom fotografkinjom Lin Goldsmit, nakon što su sudije okrivile čuvenog pop-art umetnika za neovlašćeno korišćenje njene fotografije pevača Prinsa.

Sudije su potvrdile odluku nižeg suda da Vorholovi radovi, zasnovani na fotografiji Goldsmitove iz 1981, podležu tužbi zbog povrede autorskih prava, preneo je Rojters.

Slučaj je pažljivo prać́en u svetu umetnosti i industriji zabave zbog njegovih implikacija u vezi sa pravnom doktrinom pod nazivom "poštena upotreba", koja služi da promoviše slobodu izražavanja dozvoljavanjem korišćenja dela zaštić́enih autorskim pravom pod određenim okolnostima bez dozvole vlasnika.

Fotografija je nastala 1981. za magazin "Newsweek", ali nikada nije objavljena. Tri godine kasnije, "Vanity Fair" platio je licencu za tu fotografiju, kako bi je za potrebe objavljivanja u njihovom izdanju Vorhol "preradio". Goldsmit je tada dobila 400 dolara na ime licence i takođe je navedena kao koautorka dela izrađenog u tehnici sitoštampe. 

 

 

Međutim, ispostavilo se da je Vorhol stvorio još 13 primeraka te slike, kao i dva crteža olovkom na osnovu iste fotografije, što Goldsmit nije znala. 

Tek kada je 2016. istavačka kuća "Conde Nast" koja objavljuje "Vanity Fair" platila 10.000 dolara Fondaciji Endija Vorhola za licenciranje "Narandžastog Prinsa", pokrenuta je pravna bitka, koja je na kraju dovela i do Vrhovnog suda. 

U obrazloženju presude, navodi se da dva rada "dele suštinski istu svrhu i da je upotreba komercijalna po svojoj prirodi", kao i da Vorholova fondacija nije imala "ubedljivo opravdanje za neautorizovanu upotrebu fotografije".

Kako će to uticati na buduće sudske sporove oko umetničkih dela?

Presuda se smatra značajnom, jer je izvesno da će promeniti način na koji se tretira "poštena upotreba" u svetu umetnosti, naročito za stvaraoce koji se oslanjaju na već postojeće slike i fotografije u svojim delima, kao što su Džef Kuns i Ričard Prins.

Profesorka prava Univerziteta u Njujorku Ejmi Adler za Artnet je rekla da bi ova presuda mogla da utiče na to da umetnici "značajno smanje pozajmljivanje i modifikovanje ranijih radova" u svojim delima. 

"Sud je sada manje zainteresovan za umetnički doprinos izvedenog rada, a više za komercijalni aspekt", istakla je Adler.

Presuda je takođe zabrinula vlasnike drugih Vorholovih kreacija zasnovanih na "Narandžastom Prinsu". Smatra se da bi mogli biti u potpunosti uklonjeni iz opticaja, a stručnjaci kažu da takva dela verovatno neće biti izlagana niti prodavana, zbog mogućih pravnih posledica.

U presudi na 39 strana koju je vrhovni sud objavio, deluje da je sedmoro sudija koji su glasali protiv Fondacije Vorhol, zapravo više bilo zabrinuto zbog toga što Goldsmit 2016. nije dobila naknadu za autorska prava, nego zbog toga da li je Vorhol uopšte imao pravo da koristi fotografiju. 

Suđenje je jedno od mnogih koji su pokrenuti prošle godine zbog povrede autorskih prava u sferi likovne umetnosti i dizajna. 

U februaru je na Federalnom sudu u Menhetnu presuđeno u korist modne kuće "Hermès" u slučaju protiv umetnika Mejsona Rotšilda, koji je ponudio "MetaBirkin" nezamenljivi token (NFT), inspirisan njihovom čuvenom tašnom. Sud je utvrdio da je tvorac NFT-a kriv za povredu autorskih prava, ali i za takozvani sajberskvoting, odnosno blokiranje vlasnika registrovanog žiga da na adekvatan način raspolaže svojom imovinom. "Hermes" je zbog toga što su digitalne verzije njihovih kreacija "razvonjile njihov brend, zbunile sadašnje i potencijalne kupce i pokvarili njihove planove za buduće stvaranje NFT-a", dobio odštetu od 133.000 dolara.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura